C
N noone70 skrev:
5v till den är ute igen med alla de omkostnader det innebär
Edit: Plus den negativa PR det skulle innebära
Om du behöver lägga ut det igen ja. Men efter 2 veckor torde väl normalfallet vara att övriga budgivare fortfarande är köpsugna? Så det är ju worst-case.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur mycket skulle du förlora på att sälja längre in i sommaren?
Negativa pr?
Det är något jag funderat på själv. Men som marknaden ser ut... Så har det ingen eller obetydlig effekt på slutpriset.

Varför är du rädd för att någon ska göra en egen besiktning och hoppa av?
Är det ett vanligt förekommande problem?
Eller litar du inte på huset du säljer?
Mindre antal spekulanter, de som är kvar kommer undra vad som är fel på huset eftersom det kommer ut igen

Jag litar helt och full på vårt hus, däremot litar jag inte på alla köpare
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Finns ju inte så mycket man kan göra idag om säljaren nekar en besiktning tyvärr.

Som andra sagt "fel på systemet".
 
C cpalm skrev:
Om du behöver lägga ut det igen ja. Men efter 2 veckor torde väl normalfallet vara att övriga budgivare fortfarande är köpsugna? Så det är ju worst-case.
Ett worst-case som jag vill minimera chansen för

men oavsett så blir det förmodligen budgivning och då är det många faktorer som påverkar…
Högsta bud
Tillträde
Övriga faktorer som besiktningsklausul
Tex säljaren av tomten av vår tomt valde att sälja till oss trots högre bud för han ville just sälja till en familj(ist för ett företag)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Aaake37 skrev:
Det man helst vill få ut av det är en rejäl genomgång av kåken tsm med besiktningsman så man vet vad man har
Det kan du ju göra själv. Det som brukar vara problemet är att koppla en besiktningsklausul till köparens besiktning.
 
N noone70 skrev:
Tror inte det är många som utnyttjar den för att hoppa av, men det är nog en hel del som skulle använda den för att pruta rätt rejält! Speciellt när de vet att säljaren är i en dålig förhandlingsposition
Hur vet du att många använder den för att pruta? Som säljare kan man säga tack men nej tack. lagt kort ligger. vill de pruta får de gå någon annanstans. Du behöver inte gå med på deras prutande. Ni har ett avtal. där bostaden kostar X:- det är bara att sänkning. Då får de kliva av. frågan är hur många som gör det?

Jag gillar inte folk som använder en besiktning bara för att kunna pruta.
Ska man kliva av så ska man ha vettiga anledningar.
Problemet är att det finns idioter som håller på och har skoj med sitt besiktnings protokoll Då tänker man att det måste styras upp.
så kommer man till den seriösa köparen som hittar fel som kan bli omständigt och kostsamt. som på grund av detta tvingas kliva av köpet. Kostsamt beror på personens ekonomi. omständigt beror på ens liv ser ut.
Det går inte sätta en prislapp. där kommer problemet med en lagstiftning.
För i mitt exempel med köparen som tvingades kliva av kan det varit riktigt jobbigt.
Ditt gamla dröshus blev någon annans drömhus. men tvingades se sig besegrade av huset.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Mindre antal spekulanter, de som är kvar kommer undra vad som är fel på huset eftersom det kommer ut igen

Jag litar helt och full på vårt hus, däremot litar jag inte på alla köpare
Den sista jag litar på i en affär är mäklaren. Där efter kommer säljaren.

Tyvärr kan vi inte komma undan varken säljare eller köpare Mäklare är lättare att undvika....
Så jag har lärt mig att bita ihop.
Alla säljare är inte värdelösa.
Du vet det är samma med köpare du är beroende av kräken.

Så, säljaren gör allt för att luras. och köparen gör allt för att luras.
Man måste bita ihop och förstå att alla som säljer är inte idioter som luras.
Det gäller även köpare, alla håller inte på och okynnesbudar och sen hoppar av efter besiktning bara för att man kan.

Jag är beroende av säljare och du av köpare. man måste finna sig i det.

Jag har svårt att lita på en säljarbesiktning. Därför vill jag göra en själv. Du litar inte på en köpare som vill göra en egen besiktning.
vilka problem det finns
 
Kan man gissa att alla som hävdar att de minsann "aldrig skulle köpa ett hus utan besiktningsklausul" sitter bekvämt i egen villa med låg belåningsgrad och utan tanke på att flytta? Det har varit säljarnas marknad i flera år nu och vill man ha en villa i attraktivt område har man som köpare inte så mycket att säga till om.

Vi har nyligen köpt hus i en av Sveriges 10 största städer efter att ha letat länge och gått på otaliga visningar (både förhands och allmänna) och pratat med orimligt många mäklare över den perioden. Säljarna hade gjort en överlåtelsebesiktning steg 2 och innan vi började buda hade jag ett långt samtal med besiktningsmannen som jag upplevde väldigt givande. När vi vann budgivningen ville vi ändå göra en egen besiktning eftersom att det står som råd på i princip varenda sida du kan hitta på internet när det gäller fastighetsköp. Vi hade inte på agendan att börja ko-handla om småsaker utan vi ville bara ha en besiktningsman som var anlitad av oss för att fullfölja vår undersökningsplikt. Mäklaren var tydlig med att någon besiktningsklausul inte var aktuell, objektet är ju redan besiktigat och redo/kommande/på förhands-objekt säljs "alltid utan besiktningsklausul". Det var överjävla tydligt att detta inte kom från säljarna utan mäklaren ville bara få igenom affären och insåg sitt förhandlingsövertag. Det slutade med att vi fick till en klausul om besiktningsgenomgång på plats med säljarnas besiktningsman. Inte lika bra som en egen besiktning såklart men vi fick ändå tillfälle att ställa 1000 frågor till besiktningsmannen och det gick inte att gömma sig bakom luddiga skrivningar i ett protokoll utan han fick förklara sina bedömningar.

Ska tilläggas att jag har fullt förtroende för besiktningsmannen som var saklig, pedagogisk och tillmötesgående.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
C
E egge87 skrev:
redo/kommande/på förhands-objekt säljs "alltid utan besiktningsklausul".
Stämmer i och för sig att det är praxis och på sätt och vis underförstått att det inte blir någon besiktningsklausul vid förhandsavslut där köparen vill skriva kontrakt innan övriga spekulanter har fått "titta klart".
 
C cpalm skrev:
Stämmer i och för sig att det är praxis och på sätt och vis underförstått att det inte blir någon besiktningsklausul vid förhandsavslut där köparen vill skriva kontrakt innan övriga spekulanter har fått "titta klart".
Fast i det här fallet var det en förhandsvisning för flertalet intressenter där det blev budgivning med flera deltagare som redovisades öppet på objektssidan. Hur skiljer sig det förfarandet från en allmän visning och budgivning för mig som köpare? Säljaren sparar in avgiften för hemnet men annonsen ligger ändå ute på booli och jag budar mot andra som också sett objektet och fått alla dokument till sig.
 
C
E egge87 skrev:
Hur skiljer sig det förfarandet från en allmän visning och budgivning för mig som köpare?
Nej, då blir det kanske lite luddigare. Det handlar ju i grund och botten om att om man kräver att säljaren avbryter en pågående försäljningsprocess med allt vad det innebär, så är det ett rimligt motkrav från säljaren att man då låser affären från dag ett. I synnerhet om det innebär att man måste ställa in en utannonserad visning eller budgivning.
 
jag har svårt att se att det skulle vara normalt att inte skriva med öppetköp? Det är isf något som man måste ta tag i. för det är tydligt att då mäklaren är med. De flesta säljare är vanliga privatpersoner som säljare.
Förvisso är mäklare ett släkte för sig. det hade vi en här som bevisade
 
E egge87 skrev:
Fast i det här fallet var det en förhandsvisning för flertalet intressenter där det blev budgivning med flera deltagare som redovisades öppet på objektssidan. Hur skiljer sig det förfarandet från en allmän visning och budgivning för mig som köpare? Säljaren sparar in avgiften för hemnet men annonsen ligger ändå ute på booli och jag budar mot andra som också sett objektet och fått alla dokument till sig.
Det är bara namnet som skiljer. Det är en vanlig budgivning som följer vanliga regler.
Den som vinner budgivningen blir den som skriver kontrakt. Där slänger man in öppetköp. Det är i den här situationen man säger att man vill göra en besiktning.
Hur processen gick till innan spelar ingen större roll.
 
Fairlane
E egge87 skrev:
Kan man gissa att alla som hävdar att de minsann "aldrig skulle köpa ett hus utan besiktningsklausul" sitter bekvämt i egen villa med låg belåningsgrad och utan tanke på att flytta? Det har varit säljarnas marknad i flera år nu och vill man ha en villa i attraktivt område har man som köpare inte så mycket att säga till om
Jag köpte hus med dåvarande sambon 2014 i Stockholm. Krävde besiktning och fick släppa ett hus pga det, men fick köpa ett också. 2018 separerade vi så då sålde vi och jag köpte nytt, återigen i Stockholm. Återigen krav på besiktning och självfallet lät vi köparna av vårt hus besiktiga.
Inte direkt låg belåningsgrad, så där föll den tesen.

Jag tror lite mer tvärtom. Folk som inte köpt eller sålt på länge är livrädda för besiktningsklausuler eftersom de tror folk hoppar av eller prutar i stor utsträckning. Det var ju till och med någon som påstod att 100% prutade efter besiktning oavsett om något framkommit eller inte. Det har vi aldrig gjort.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om du behöver lägga ut det igen ja. Men efter 2 veckor torde väl normalfallet vara att övriga budgivare fortfarande är köpsugna? Så det är ju worst-case.
De flesta undrar ju vad som är fel, oavsett om det bara var köparna som inte fick banklån. Några hinner köpa andra hus och några prutar järnet.. ÄVEN om besiktningsprotokollet inte påvisade något mer fel än man skrivit i annonsen från början.

Satt själv med ett hus i drygt 1 år efter att de som vunnit budgivningen började krångla med sin besiktning.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.