Fairlane Fairlane skrev:
Asch, ni skulle nog inte köpt huset. :p
Jo, tänkte att det var udda att hänga ut sig själv sådär. Ärlig om inte annat....:love:;):D:D:D
 
J John Pohlman skrev:
Går säkringen när belysningen är tänd? Det kan ju vara så att det är för hög belastning bara. Är det gamla armaturer med järnkärnedrossel? Tänk 2x58w x 16 bara där 1860W. Lägg till en effektfaktor på kanske 0,6 så räcker inte en 10 A säkring.
Den går med lyset släckt, och inget inpluggat i uttagen. Första gången vi märkte det var bara ett par dar efter inflytt, men sedan har det blivit värre.

Som parentes, nu visade det sig att en ventilstyrning är kass (och har varit sedan innan vi flyttade in) så halva huset är utan värme.

Det ligger nära att lösa det med advokater nu...
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Innan du bränner pengar på en advokat: Var det omöjligt att upptäcka ventilstyrningen före köpet?
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Innan tillträdet, och de första två veckorna var det omöjligt, eftersom pannan inte fungerade alls då (skulle inte bli förvånad om det är därför ventilen kärvar). Innan köpet så gick en besiktningsman genom huset, men upptäckte inte det.

När vi väl fick igång pannan så är huset uppdelat i två kretsar, så vi hade värme i ena delen (den delen vi var i, andra delen står tom i väntan på hantverkare), och det har varit rätt varmt, så det är inte förrän senaste dagarna temperaturen där sjunkit under 18 och vi reagerat.
 
Sedan får man i tanken även ha med att om huset är på 1020 m2, så känns det också ganska logiskt att det också är 10 gånger flera småfel, än ett hus i samma skick, byggnadssätt mm som är på 100 m2.
 
  • Gilla
Xerxez81 och 1 till
  • Laddar…
Sant, men man förväntar sig ändå att en panna som säljaren beskrivit som "problemfri, driftsäkraste pannmodellen som vi har i någon av våra fastigheter" ska funka vid tillträde, och att det ska ta mindre än en månad för dem att får grejorna att funka. Det känns inte direkt som ett orimligt krav...

Likaså, elfel som upptäcks efter ett par dagar, som beror på fel i anläggningen (troligen en överledning som ligger och pyr i väggen...), det är också något som det är rimligt att förvänta sig åtgärd på.

Vi känner inte heller att det har varit orimligt att förvänta sig flyttstädning, att de tömmer förråden på skräp (totalt 2 lastbilar...), att de kopplar om fibern som utlovat, att de har koll på och lämnar över alla nycklar, et cetera.

Alla dessa grejor har vi fått bråka om, gång på gån, och det har bara dragit ut på tiden. Det har orsakat oss veckor av merarbete och massor av stress. Allt för vad som är helt rimliga förväntningar.

Hade det bara varit elfelet så hade jag ringt en elektriker för länge sen och stått för notan, no problem. Men, de har bränt goodwill i större skala än vad sommaren brände skog, från att affären påbörjades i början av maj, och ligger nu djupt på minus. Nu är det "No more Mr Nice Guy".
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Städning, nycklar och liknande är det väl givet att säljaren måste fixa, det bör finnas klausuler i kontraktet om detta dessutom. Beträffande de fel inom el och värme som ni noterat är det nog mer tveksamt. Det räcker nog knappast med att säljaren sagt att pannan är bra, det är nog ingen garanti. Funktionen hos pannan borde väl ha kunnat undersöka genom att testa den före köp? Men om säljaren är generös och åtgärdar är detta bra för er.
 
B
Litet hus = små bekymmer, stort hus = stora bekymmer. Ni borde räknat med en del problem, om ni inte fått en explicit garanti.

Underdökningsplikten är löjligt långtgående. Finns oräkneliga antal fel som blir köparens ansvar pga detta.

Att en ventil till värmesystemet kärvar är inte så konstigt, rätt vanligt att det händer efter en sommar med stillestånd. Är ni någorlunda händiga hittar ni ju ventilen som är källan till problemet och kan enkelt byta ut den för några tusenlappar(om det finns 1= 1). Har svårt att tro att säljaren tar ansvar för detta.
 
K klimt skrev:
Städning, nycklar och liknande är det väl givet att säljaren måste fixa, det bör finnas klausuler i kontraktet om detta dessutom.
Det är givet att de ska fixa det och det finns klausuler om det. Ändå så har det krävts massor av tjat, säkert 50 samtal, lika många SMS och mail med mäklaren hittills (eftersom säljaren vägra ha direktkontakt...).

K klimt skrev:
Beträffande de fel inom el och värme som ni noterat är det nog mer tveksamt. Det räcker nog knappast med att säljaren sagt att pannan är bra, det är nog ingen garanti. Funktionen hos pannan borde väl ha kunnat undersöka genom att testa den före köp?
Pannan funkade innan, med lade av dagen innan tillträde. Enligt mäklaren så täcks panna och elfel i anläggningen av säljarens försäkring för fel upptäckta inom 30 daga. Det är det vi baserar våra krav på.

B BSOD skrev:
Att en ventil till värmesystemet kärvar är inte så konstigt, rätt vanligt att det händer efter en sommar med stillestånd. Är ni någorlunda händiga hittar ni ju ventilen som är källan till problemet och kan enkelt byta ut den för några tusenlappar(om det finns 1= 1). Har svårt att tro att säljaren tar ansvar för detta.
Se mitt svar ovan för säljarens åtaganden.

Pannan/värmen har inte funkar ordentligt sedan dagen innan sedan dagen innan tillträdet. Vi har rätt att kräva att saker (åtminstone grundläggande saker som värme och el, om inte annat specifikt avtalats) funkar vid tillträde, och åtgärd inom rimlig tid.

Visst kan man nog byta ventilen (eller smörja upp den lite...), men just nu är jag mer sugen på att lägga några tusenlappar på en advokat än på en ventil. Vi har dessutom lite bra hållhakar. Det fanns eternitskräp på vinden, och elfelet är antagligen en brandfara. Om det blir bråk, hur sugna är de på rubriker om "Asbest i kommunens förskola"?
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Pannan funkade innan, med lade av dagen innan tillträde. Enligt mäklaren så täcks panna och elfel i anläggningen av säljarens försäkring för fel upptäckta inom 30 daga. Det är det vi baserar våra krav på

Visst kan man nog byta ventilen (eller smörja upp den lite...), men just nu är jag mer sugen på att lägga några tusenlappar på en advokat än på en ventil. Vi har dessutom lite bra hållhakar. Det fanns eternitskräp på vinden, och elfelet är antagligen en brandfara. Om det blir bråk, hur sugna är de på rubriker om "Asbest i kommunens förskola"?
Det är inte vanligt med en sådan försäkring som du nämner som täcker alla fel upptäckta inom 30 dagar. Det är ett väsentligt bättre skydd för er del som köpare än vad som normalt gäller, och det gör ju att er egen undersökning kanske inte är lika viktig. Jag förmodar att ni fått en kopia av den exakta texten i denna försäkring. Troligen bör ni vända er direkt till försäkringsbolaget i detta fall. Vi har ju inte läst formuleringen, men troligen tar försäkringen över säljarens ansvar.

Visst kan ni välja att gå hårt åt kommunen som säljare, men fundera över konsekvenserna. Kommunen har nog gott juridiskt stöd och liknande, så det kan krävas en hel del av er också. Kommunen får heller inte gynna någon ensidigt, vilket innebär att kommunen inte får ge er något mer än vad avtal och lagstiftning säger. Det kanske är bättre att envist hävda att enligt köpeavtal är säljaren skyldig att städa ( brukar finnas en standardparagraf om detta) och gå till försäkringen för alla de fel som ni upptäcker inom 30 dagar.
 
K klimt skrev:
Det är inte vanligt med en sådan försäkring som du nämner som täcker alla fel upptäckta inom 30 dagar.
Inte alla, men grundläggande fel, som panna, vitvaror och anläggningsfel.

K klimt skrev:
Kommunen får heller inte gynna någon ensidigt, vilket innebär att kommunen inte får ge er något mer än vad avtal och lagstiftning säger.
Det finns så mycket som de inte gjort som de borde gjort, så det finns förhandlingsbränsle där.
 
Låter väldigt konstigt med en "30 dagars försäkring".

Det låter ev. som ett missförstånd. Vid ett köp så finns det praxis mellan hemförsäkringsbolagen, att säljarens försäkringsbolag får ta kostnader för fel 30 dagar efter tillträde, eftersom sådana fel kan antas ha funnits redan när säljarens försäkring var aktiv.

Men det gäller då alltså sådana fel som täcks av hem/villaförsäkring. Och oftast är det transparent för köparen, köparens förs. bolag tar smällen, men regressar mot säljarens försäkring. Däremot så innebär inte det att säljaren nödvändigtvis har något ansvar för sådana fel, utan de bedöms helt enligt villkoren i villaförsäkringen (om den finns).

En trasig värmepanna kan gå på maskinskademomentet i villaförsäkringen.
 
  • Gilla
Xerxez81
  • Laddar…
Oavsett, det här är problem som fanns vid tillträdet. Då ska grejorna funka, om inte annat är avtalat.
 
B
T Troberg skrev:
Oavsett, det här är problem som fanns vid tillträdet. Då ska grejorna funka, om inte annat är avtalat.
Nej, grejerna ska generellt sett vara i samma skick som vid kontraktskrivning (d.v.s. långtgående undersökningsplikt), plus "normalt förväntat slitage" under perioden fram till övertagandet. t.ex. om en 25 år gammal frys lägger av, efter kontraktskrivning så behöver faktiskt inte säljaren ersätta köparen med 1kr. Det finns många exempel på lawline på vad som gäller (baserat på deras kunskap och domar) kring skador och liknande kring tiden från kontraktskrivning till tillträde.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Som sagt där kommer hela problematiken runt undersökningsplikt in i bilden. Det finns ingenting som säger att värmesystem eller något annat skall fungera i huset du köper. Det måste du på olika sätt ta reda på själv innan du köper, eller innan köpet vinner laga kraft.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.