Mycket svar på kort tid.

Först vill jag åter igen säga att säljaren bor 60 mil bort och har gjort så ganska länge, huset har han haft uthyrt, så det är inte säljaren som har bott i huset. Huset står tomt just nu så där är ingen som kan vägra att flytta ut.

När vi påpekade till mäklaren att huset inte var städat så återkom han med svar från säljaren att han hade gjort vad han kunnat och att han kommer inte göra mer innan tillträdesdatum.

Det stora problemet och det vi verkligen irriterar oss på är egentligen att han började hota med att häva köpet bara för att vi inte var nöjda med städningen. Han skrev bokstavligen talat så här "Jag tycker att du kan prata med dem att de kan städa det lilla själv och det tar inte så lång tid. Skulle dem inte gå med på det så kommer jag häva upp köpet och då får dem hitta en annan villa till det priset." (Ja mäklaren bifogade vad säljaren skrev och skrev inte själv sina egna ord)

Så det stora frågan var egentligen om han skulle ha rätt till att häva ett köp för att vi har klagat på städningen eller är det bara tomma hot?

Vi har dock kommit fram till att vänta ut allting till tillträdesdatumet så att vi inte riskerar att förlora huset. Sen därefter har vi inte bestämt hur vi ska göra. Har en hel del vänner och familj som säger att vi ska bara strunta i det så hjälper dem oss med att städa huset så förmodligen blir det så vi gör.
 
Mikael_L
Kolla åtminstone om det går att hålla inne pengar ifrån handpenningen, det som troligen sitter på ett klientmedelkonto nu.
Kan ni hålla inne med ett belopp motsvarande vad en städfirma tar så är saken i princip biff.

Då rullar bollen över till säljaren som i så fall måste processa om denne inte håller med.



För i sak håller jag med om att ni har rätt. Rätt att få ett flyttstädat hus, och utan bråte att ta hand om.

Men sen hur mycket strid det är värt att ta för detta är en heeeelt annan sak.
 
  • Gilla
Heidina
  • Laddar…
Handpenningen är nog redan utbetald till säljaren, vi har i alla fall fått vår handpenning får huset vi har sålt, dock vet jag inte om det beror på att vi köpte till en varudeklaration eller varför vi redan fått det.

Fast sen tänker jag att han har ju lån som ska lösas för hela summan som vi köper för och kommer inte få någonting ut från försäljningen så då har kanske mäklaren fortfarande pengar, det är ju något som mäklaren och banken löser utan att pengarna går via säljaren.
 
Mellan raderna läser jag att ni fått huset till ett bra pris, alltid något :) Även jag håller med dig i sak, men tycker den väg ni väljer är att föredra i det här fallet, ingen mening att stöka till något innan tillträde.
 
Arneby skrev:
Kostnaden för en flyttstädning måste rimligen vara mikroskopisk i jämförelse med vad huset kostade (även om det inte ligger i 08-land) och även en fis i rymden i förhållande till de renoveringar och fix ni kommer att behöva göra framöver.
Vad huset kostat är helt irrelevant, 6000kr är alltid 6000kr, och jag jag har inte för vana att skänka sådana summor till otrevliga personer.
 
  • Gilla
deetee och 6 till
  • Laddar…
Robert63 skrev:
Mellan raderna läser jag att ni fått huset till ett bra pris, alltid något :) Även jag håller med dig i sak, men tycker den väg ni väljer är att föredra i det här fallet, ingen mening att stöka till något innan tillträde.
Nej egentligen inte, det är ingen saftig summa vi har lagt 1,2 m men det är för högt satt för att vara i det området vi köper i. Min kusin har ett likadant hus i gatan bredvid och dem har renoverat hela huset + bytt tak och dem får inte värdera upp huset till mer än 1,2 för husen är inte värda mer än så.
Anledningen till att vi köper det ändå är för att vi har väntat i 2 år på att ett av dessa husen skulle bli till salu så vi är egentligen bara ute efter läget, så en hel del renovering kommer vi själva få lägga.

För oss handlar det inte så mycket om dem här 5 tusen för städningen utan att bli hotade och behandlade på detta viset för att vi påpekar en sak som går emot kontraktet är verkligen inte okej.
 
Caathrine_ skrev:
Nej egentligen inte, det är ingen saftig summa vi har lagt 1,2 m men det är för högt satt för att vara i det området vi köper i. Min kusin har ett likadant hus i gatan bredvid och dem har renoverat hela huset + bytt tak och dem får inte värdera upp huset till mer än 1,2 för husen är inte värda mer än så.
Anledningen till att vi köper det ändå är för att vi har väntat i 2 år på att ett av dessa husen skulle bli till salu så vi är egentligen bara ute efter läget, så en hel del renovering kommer vi själva få lägga.

För oss handlar det inte så mycket om dem här 5 tusen för städningen utan att bli hotade och behandlade på detta viset för att vi påpekar en sak som går emot kontraktet är verkligen inte okej.
Ok, då misstolkade jag, men i sak har det ju ingen betydelse.
 
Om det nu i värsta fall skulle vara så att ni måste städa och köra iväg saker efter inflyttning så sker det på säljarens bekostnad .
Se bara till att dokumentera bra , för då är det säljaren som har bevisbördan på att det var rent och inga grejor var kvar lämnade , om han nu skulle vägra betala.
Men sitt lugnt i båten och invänta tills allt är klart så ni inte riskerar att gå miste om erat hus.
 
  • Gilla
kakelspektakel
  • Laddar…
Fagerfjäll skrev:
Det var lite det jag ville ha sagt. Att man får ersättning för skada man lidit, alltså kostnader man haft. Däri är sannolikt handpengen den största delen. Att du där kastar in en flyttstäd är helt ok, men det är inte helt klart att du kommer få den fakturan ersatt. Hur tror du förlikningen kommer se ut, efter att advokat kostnaderna dras? Har du sett många fall INTE förlikas? Har du sett många fall bli 100 % vs 0 %? Det har inte jag.

Prisutvecklingen byggde jag på mäklarstatistiken som presenterades i veckan som gick, det tycker jag är lite mer än ren spekulation. Men visst kan det finnas köpare som inte fanns med senast och som nu trissar upp ytterligare.

Hade det varit jag hade jag helt klart tagit flyttstädningen själv och sen försökt få säljaren att betala och hade jag inte fått betalt hade jag levt med det. Att processa för 5000 kr? Jo, det går så klart, men är det värt det och lönt?
I fall där det är bevisat och dokumenterat att det tex är ostädat och kvarlämnade saker så är det inga som helst problem att vinna i tingsrätt , många fall blir det ens inte någon förhandling i tinget utan tingsrätt dömer på inkomna bevis .
Och i så kallade små mål så är det väldigt ovanligt med advokat .
Och om någon part har det brukar dom få stå för den kostnaden själv .
 
Kan inte säljarens morsor städa gratis. Varför ska TS projektleda flyttstädningen inom sin bekantskapskrets.

Håller helt med den som skrev längre upp: Om städningen nu är en skitsak (pun intended) som jag minsann inte kommer bry mig om att fullgöra - varför har jag då satt min namnteckning i ett avtal där det står att det ska städas? Verkar ju rätt ologiskt.

Och som sagt, vad f-n gör mäklaren? Hen borde ju förebygga att det blir strul med tillträdet.
 
  • Gilla
kakelspektakel och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
I småmål kan den förlorande parten stå för sin motparts juristkostnader upp till ett ganska snålt satt max-tak. Har motparten större kostnader får denne stå för detta själv.
Jag kan inte på rak arm vad taket är satt till, men något i häraden att det ska räcka till ca en jurist-timme för rådgivning. Så jag gissar på runt 1200:- (ungefär som jag minns att jag hört).

Förutom detta kan förlorande part också behöva betala för vissa kostnader för vittnen och experter, typ resekostnader och sånt.

Förlorar man ett småmål ska det typ aldrig kunna bli mer att betala än någon tusenlapp, säg absolut max 3-5 tusen.
Men oftast blir det inget alls, då båda parter brukar vara försiktiga med att dra på sig process-kostnader.
 
Alla rekommendationer här om att ha överseende med att kontraktet inte följts (t ex dålig städning) är riktigt motbjudande.

Det korrumperar rättsläget i Sverige om det börjar bli praxis att man egentligen inte behöver uppfylla sina kontrakt till 100%.

Visst ska man välja sina strider.
Men samtidigt är kontraktsbrott alltid kontraktsbrott, oavsett dignitet eller omfattning. Det som står i kontraktet är inte en rekommendation, utan absolut bindande (det är liksom definitionen av kontrakt). Var inte rädd att ställa krav på den andra parten att denne ska uppfylla kontraktet till 100%.

Så, ni ska definitivt boka in en städfirma till tillträdesdagen som ni sedan betalar. Skicka sedan ett krav till säljaren.
Dokumentera den ofullständiga städningen med foto och gärna andra vittnen på tillträdesdagen innan städningen.
Använd släpljus vid fotograferingen, t ex med en ficklampa, på alla ytor som inte är städade. Utan släpljus kan det vara svårt att se smutsen på bilderna.
Inkludera sedan bilderna med kravet som ni skickar till säljaren.

Meddela också säljaren snarast att detta är hur ni kommer att gå tillväga. Då har han en chans att uppfylla kontraktet innan tillträdesdagen.
 
  • Gilla
Heidina och 3 till
  • Laddar…
I våras sålde jag huset. Jag anlitade en städfirma men köparen var missnöjd. Jag påpekade flera gånger att städfirman skulle fortsätta tills dess köparen var nöjd, men dessa vägrade godkänna dessa eftersom det bland annat (inte luktade nystädat och firman använde bara miljövänliga oparfymerade rengöringsmedel) och jag hade ingen lust att anlita en annan firma av den anledningen. Städfirman hade verkligen gjort sitt bästa och visst kunde man hitta något enstaka dammspår men det är nog omöjligt att ha kliniskt rent någonsin.

Det slutade gott, mäklaren hade fått bra betalt och tog fakturan för en ny städfirma (som bara gick in och putsade av lite och fixade lite god doft) mot att jag tog rutavdraget. Enkel och smidig lösning. Alla nöjda.
 
Är det inte ett SYSTEMFEL i mäklarens kontrakt som vanligtvis är ett standardkontrakt??

Det finns ju 2 parter i en fastighetsaffär: Säljaren som möjligen vill komma undan så billigt som möjligt från städningen och köparen som möjligen vill komma till ett skinande blankt hus.
Vad som är bra och dålig städning är väl en 10.000:- fråga - nästan omöjlig att svara på, då olika personer har olika referensramar.

ETT FÖRSLAG, vore om det redan i kontraktet stipulerades att en städfirma utvald av köparen gör flyttstädningen och säljaren bekostar denna med en fast summa t.ex 3.000:- som avdrages från köpesumman vid överlåtelsen.
Därefter kan köparen köpa till hur många städtimmar som önskas, på egen bekostnad, för att uppnå det städresultat som köparen själv anser vara godtagbart. Köparen är då avtalspart mot städfirman och reklamationer göres upp mellan dessa två. Köparen som beställare, kontrollerar då att resultatet blivit som önskat.

På detta sätt borde väl alla diskussioner och tvister beträffande städning var borta en gång för alla. ? ;)
 
  • Gilla
andyv och 3 till
  • Laddar…
kakelspektakel skrev:
Meddela också säljaren snarast att detta är hur ni kommer att gå tillväga. Då har han en chans att uppfylla kontraktet innan tillträdesdagen.
Säljaren har ju dock redan fått information om att flyttstädningen inte duger, han har ju 2 veckor på sig att fixa detta, tycker nog det TS meddelat räcker i information till säljaren.

Håller för övrigt med om att det är kass att rekommendera att man inte ska bry sig, men det känns som att det ofta är åt det hållet många gillar att dra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.