Det kan ju rent av vara tämligen äckligt att flyttstäda efter andra, känner några som köpt hus och kommit överrens om ett lägre pris mot att säljarna slapp flyttstädningen, börja gräva i sånt som golvbrunnen i duschen, toaletter kök osv kan vara lagom trevliga, framförallt om det är någon annans skit man får gräva i, om man då som säljaren är en slarver med att städa så lär det ju inte vara "normal" skitigt heller.

Självklart ska man göra vad det går för att se till att säljaren faktiskt sköter de punkter som är avtalade i kontraktet, hur kul är det att köpa nytt hus och börja med att storstäda i ett par dagar, att man själv vill göra sin städning är ju en sak, men det blir ju tämligen enklare om någon gjort en riktigt städning tätt inpå.

Om man hyr en lägenhet och skiter i att städa den vid överlåtande så brukar det kommunala bolaget här i stan ta in städfirma och skickar hela fakturan till den som inte städade efter sig.

Lite märkligt att det inte verkar nämnas något i kontraktet vad som händer om man struntar i att flyttstäda, verkar ju vara ett jätteläge för alla som säljer hus att bara strunta i det då det i det närmaste är helt riskfritt.
 
  • Gilla
kakelspektakel
  • Laddar…
Mikael_L
xyzhus skrev:
Tycker att mäklarens uppgift är att lösa detta, det är väl en del av deras jobb?
Är kontraktet skrivet så är deras jobb i princip slut.
En del mäklare anser det verkligen helt slut då.

Och mäklaren kan ju typ endast agera rådgivande nu, då ett avtal råder mellan parterna, och mäklaren ej är avtalspart och inte längre kan påverka något.


Men det finns nog många mäklare som engagerar sig ett tag efter kontrakt också, och försöker hjälpa till att både säljare och köpare ska bli så nöjda som möjligt.
Så det är inte på något vis dumt att kolla vad mäklaren kan hjälpa till med.
 
  • Gilla
xyzhus
  • Laddar…
SonnyListon skrev:
Personligen skulle jag ha svårt att leva med mig själv om jag inte ställde säljaren ekonomiskt ansvarig. Det handlar inte om pengarna, men jag skulle känna mig som en syltrygg. Men där är alla olika, så du får göra det som känns bäst själv.

Kontakta en jurist på ex. Villaägarna, och sätt dit säljaren så mycket det går. Du behöver inte ha "en god relation" med säljaren, ta allt via advokat. Även i framtiden om det skulle behövas.

Angående städning så tar jag alltid in en firma som har städgaranti, då hanterar dom alltid eventuella klagomål.
Visst, jag hade haft samma känsla i mig, men samtidigt går det inte att lugga en flintskallig. Så här hade jag funderat på om det vore värt energin att strida. Troligen hade jag nog struntat i det, en mindre sak i en större affär där jag hellre hade riktat fokus mot mitt nya boende. Eftersom detta är en vanligt förekommande tvist i husaffärer vore det smakfullt om mäklaren höll x antal kronor på klientkontot, beroende på vad som avtalats om gällande städningen. Principer är viktiga, men ibland är de värda att släppa på och man behöver inte känna sig som en syltrygg för det, snarare som en trygg person som vet var energin är värd att läggas.
 
  • Gilla
Erik_1972
  • Laddar…
Bussig skrev:
Nu läst igenom denna tråd. Eftersom jag precis sålt mitt hus men ej flyttat ut ännu är jag på andra sidan! Ni har ju inte tillträtt ännu varför då klaga?
Fast du verkar missat första inlägget där säljaren gör klart att han anser sig vara färdig och inte tänker göra mer.
 
tommib
Ja, det som är lite konstigt är synpunkterna på städningen innan tillträde, men även detta har avhandlats. Säljaren har sagt att han inte kommer städa något mer. Då är det i mitt tycke helt legitimt att klaga på städningen. Däremot tycker jag som förut att man helt enkelt tar in städfirma själv och sen stämmer säljaren på kostnaden.
 
Bussig skrev:
Nu läst igenom denna tråd. Eftersom jag precis sålt mitt hus men ej flyttat ut ännu är jag på andra sidan! Ni har ju inte tillträtt ännu varför då klaga? Det är ju möjligt att det kommer att städas innan ni flyttar in 1/2. Känns som ni tycker att ni äger huset allaredan och kan bestämma, ni har bara betalt handpenning på 10% ännu. Allt är reglerat i köpekontraktet man skall se till att sköta huset som säljare fram till tillträdesdagen. Jag kan tänka att min köpare blir besviken när han tar över mitt hus. Har haft det mkt fint med snygga möbler, tavlor osv. Nu när jag börjat packa ihop ser det helt annorlunda ut. Lugna er och välj era strider, att flytta är jobbigt för bägge parter. Min köpare trodde ju att mkt av min inredning hörde till huset dvs var hans , kan bli hur tokigt som helst om man låter Fanasin skena iväg. Lycka till.
Det verkar ju som att säljaren bor långt bort och att köparen därför har fått en nyckel för att kolla på huset.

Problemet är ju att det verkar som att säljaren tämligen tydligt sagt att han inte kommer göra någon mer städning i huset.

Det är ju "enklare" att diskutera en sån sak innan pengarna är på säljarens konto, om han struntar i det innan så lär det ju på inget vis bli bättre när pengarna är på säljarens konto, då har ju köparen inga möjligheter mer än tingsrätten, ungefär som när man anlitar hantverkare och håller inne betalning för att jobbet inte är korrekt utfört.
 
Jag hade inte drivit det här vidare mot säljaren före tillträdet. Eftersom säljaren verkar strulig så finns det en risk att denne faktiskt vägrar fullfölja köpet, och därmed orsakar en massa besvär för både er och sig själv. Och har ni otur kan ni hamna i en rejält strulig situation. Om säljaren har stora skulder så kanske denne inte har några pengar kvar efter husköpet. Då spelar det ingen roll om ni vinner en stämning mot säljaren på hundratusentals kronor - det finns ändå inga pengar att hämta. Då står ni i praktiken utan bostad och tvingas finansiera det själva.

Ni har redan påpekat att städningen är otillräcklig och säljaren har nekat till att åtgärda det. Avvakta och se om det ändå inte fixat till tillträdet. Om det inte görs så ta in en städfirma och avkräv säljaren pengarna, och stäm säljaren som ett småmål om den inte betalar. Ni har goda chanser att vinna detta, och minskar de juridiska riskerna för alla parter jämfört med om säljaren skulle häva kontraktet. Kanske ger sig säljaren med en gång om denne blir stämd i en tingsrätt i en annan del av landet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Vem har pratat med säljaren? Mäklaren eller köparen? Kan vara ett missförstånd? Vissa köpare Är Jobbiga . Krav på städningen eller rättare sagt här brist på städning görs när ni övertaget huset dvs betalt.
 
Nu vet jag ju inte hur mäklaren la fram klagomålet på städningen, men hade det varit jag som varit där innan av helt legitima själ och upptäckt en misstänkt dålig städning så hade jag väl snarare försökt utrycka det i stil med:

När har du tänkte genomföra städningen, och finns det möjlighet att besiktiga den innan tillträdet?

Jag har varit på den här sidan med när vi köpte vårt nuvarande hus. Säljaren hade lejt bort städningen till en städfirma vars sommarjobbare enligt grannarna mest stått på altanen och rökt. När vi kom in i huset så hängde det spindelnät från taket i ansiktshöjd, det var tydliga dammsiluetter där möbler stått etc etc. Nu var vi tvungna att tjafsa med städfirman efter inflyttning vilket jag tycker är säljarens ansvar, jag är inte avtalspart mot städfirman. Städfirman kom dit igen efter en vecka och konstaterade att i princip inget var gjort och gjorde sedan återigen ett ganska mediokert arbete. Vi orkade dock inte tjafsa mer, istället avråder vi andra att anlita den firman.
 
Det var lite det jag ville ha sagt. Att man får ersättning för skada man lidit, alltså kostnader man haft. Däri är sannolikt handpengen den största delen. Att du där kastar in en flyttstäd är helt ok, men det är inte helt klart att du kommer få den fakturan ersatt. Hur tror du förlikningen kommer se ut, efter att advokat kostnaderna dras? Har du sett många fall INTE förlikas? Har du sett många fall bli 100 % vs 0 %? Det har inte jag.

Prisutvecklingen byggde jag på mäklarstatistiken som presenterades i veckan som gick, det tycker jag är lite mer än ren spekulation. Men visst kan det finnas köpare som inte fanns med senast och som nu trissar upp ytterligare.

Hade det varit jag hade jag helt klart tagit flyttstädningen själv och sen försökt få säljaren att betala och hade jag inte fått betalt hade jag levt med det. Att processa för 5000 kr? Jo, det går så klart, men är det värt det och lönt?
 
  • Gilla
Erik_1972
  • Laddar…
Varför skall det stå specat vad som händer vid det ena och det andra ? Du verkar hänga upp dig förbannad mycket på städningen och att det inte står vad som händer om säljarens städning lever upp till dig förväntningar.

Det enda som faktiskt är viktigt är att det står vad som händer om någon part skulle välja att häva köpet, för det är den enda delen ni kan använda till något.

Antar att ni var och kollade på huset, och fick det besiktigat av behörig besiktningsman innan ni bestämde er, var det lika skitigt då med ?, vad var förklaringen till det isåfall, eller ni frågade inte?

Jag förstår mäklaren tycker ni är jobbiga, om det enda ni tjatar om hela tiden är "Det är inte städat bra nog"... etc etc.

Jag säger dock inte att ni har fel, och jag tycker att det borde gå att komma till en överenskommelse med både säljare och mäklare, om man lägger fram det på ett korrekt sätt.

Men börja med att läsa på er i det ni har skrivit på, kring vad som händer om säljaren vill häva köpet. Använd sen den informationen till att trycka på både säljare och mäklare.
 
  • Gilla
Bussig
  • Laddar…
Erik_1972 skrev:
Varför skall det stå specat vad som händer vid det ena och det andra ? Du verkar hänga upp dig förbannad mycket på städningen och att det inte står vad som händer om säljarens städning lever upp till dig förväntningar.

Det enda som faktiskt är viktigt är att det står vad som händer om någon part skulle välja att häva köpet, för det är den enda delen ni kan använda till något.

Antar att ni var och kollade på huset, och fick det besiktigat av behörig besiktningsman innan ni bestämde er, var det lika skitigt då med ?, vad var förklaringen till det isåfall, eller ni frågade inte?

Jag förstår mäklaren tycker ni är jobbiga, om det enda ni tjatar om hela tiden är "Det är inte städat bra nog"... etc etc.

Jag säger dock inte att ni har fel, och jag tycker att det borde gå att komma till en överenskommelse med både säljare och mäklare, om man lägger fram det på ett korrekt sätt.

Men börja med att läsa på er i det ni har skrivit på, kring vad som händer om säljaren vill häva köpet. Använd sen den informationen till att trycka på både säljare och mäklare.
Om man läser de första inläggen så låter det som säljaren torkat av golven liten och sen struntat i resten, tror inte många hade godkänt en sådan städning.
En besiktning för ju vanligtvis långt innan flyttstädningen.

Om mäklaren som just fått in 50 000kr eller mer på kontot tycker det är jobbigt att köparen påpekar att flyttstädningen inte är gjord så tycker jag nog att det kanske är dags att byta jobb...

Känns som du själv vore en hel förträfflig köpare att träffa på, men den inställningen lär du ju inte klaga på något.

Som säljare så hade jag nog personligen tyckt det vore bättre att få påpekanden innan tillträdet då jag själv kan åtgärda felen än att riskera att köparen åtgärdar och skickar en saftig räkning till mig.
Att städa sitt egna hus är ju för övrigt nästan gratis.
 
Redigerat:
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Mikael_L
Om det endast är städning och en trasig takpanna och kvarlämnat skräp som besvärar just nu, samt en känsla av möjligen strulig säljare, så skulle jag definitivt suttit lugnt i båten och inväntat tillträdesdagen.

Vid tillträdet skulle jag sett till att anmärka på felen/bristerna, och fått dessa dokumenterade. Sagt att om det inte blir välstädat under dagens lopp så tar jag in en städfirma som sen säljaren får betala. Och lika om de andra sakerna.


Det jag möjligen skulle göra under tiden fram till tillträdesdagen var att förhöra mig om möjligheten att låsa en skälig del av pengarna på klientmedelkontot (handpenningen) för att täcka dessa ev kommande kostnader, och verka för att så ska ske.
Samt att jag kanske skulle försöka forska lite i säljarens ekonomiska situation (ringa skatteverket och få taxeringsuppgifter, t.ex.) så man har lite på fötterna för att bedöma det reella värdet av att gå in i process.

Kanske även försöka förhandsboka en städfirma till morgonen efter tillträdet, med möjlighet att avblåsa uppdraget. Om någon städfirma går med på det.


Se till att städning, kvarlämnat skräp etc blir dokumenterat. Få gärna städfirman att skriva något om deras bedömning av städningen innan de själva tog vid. etc.


Skulle jag sen orka efteråt, så skulle jag kanske ställa en fordran på säljaren för dessa kostnader och dra ifrån innehållna pengar på klientmedelkontot, alt be att få betalt.
Får jag sen inte betalt så är nästa steg ett betalningsföreläggande hos kfm eller stämning i domstol.
Men det bästa är ju naturligtvis om det kan hållas kvar pengar ifrån handpenningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
scim och 1 till
  • Laddar…
Erik_1972 skrev:
Antar att ni var och kollade på huset, och fick det besiktigat av behörig besiktningsman innan ni bestämde er, var det lika skitigt då med ?, vad var förklaringen till det isåfall, eller ni frågade inte?
Besiktning av huset är ju knappast för att bedöma hur väl städat huset är innan det städas ur, vad det nu har för relevans.

Erik_1972 skrev:
Jag förstår mäklaren tycker ni är jobbiga, om det enda ni tjatar om hela tiden är "Det är inte städat bra nog"... etc etc.
Så du tycker alltså inte ens att köparen har rätt att påtala att städningen är dåligt utförd eller vad insinuerar du?
 
Kostnaden för en flyttstädning måste rimligen vara mikroskopisk i jämförelse med vad huset kostade (även om det inte ligger i 08-land) och även en fis i rymden i förhållande till de renoveringar och fix ni kommer att behöva göra framöver.

Säljaren känner sig helt klart finansiellt pressad och säljer förmodligen i en hast och i tvång och därmed i affekt. Om de kanske 5K (innan ROT) ni behöver lägga på städning känns som alltför mycket pengar bör ni förmodligen inte köpa ett hus i i den prisklassen öht.

Ska man köpa hus måste man vara lite pragmatisk. Annars är det bättre att låta bli. Själva fick vi lägga ut ca 25% av köpeskillingen på renoveringar av vårt 40-talshus de närmaste två åren efter köpet. Det går lixom inte att låta bli att laga ett läckande tak exempelvis :)
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.