Fairlane Fairlane skrev:
Märkligt krav. Jag kan förstå det som rekommendation, särskilt i ett område där andra hus säljs besiktigade
Erik Olsson har väl alltid haft kostnadsfri obligatorisk säljarbesiktning som en del av deras upplägg.

Jag har sålt ett hus och köpt ett med Erik Olsson som mäklare och där ingick säljarbesiktning.

Faktiskt ganska bra, du som säljare kan då välja att åtgärda de fel som kan vara avgörande innan du lägger ut objektet.

Besiktningen omfattar utöver själva säljarbesiktningen även EL och VA-kontroll samt fuktmätning.
https://www.erikolsson.se/enspecta/
 
Krilleman
D Dilato skrev:
Besiktningen omfattar utöver själva säljarbesiktningen även EL och VA-kontroll samt fuktmätning.
[länk]
Om det är just denna besiktningsmannen i fråga, så är det den första som jag hört har med el och VA i "standard paketet". Det brukar alltid ligga utöver deras ansvar i standardförfarandet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
V
L LokiLoki skrev:
Håller med om att det kanske var lite onödigt att lägga ett dolt. Jag är heller inte sur över att detta bud ev. har läckts. Vad jag stör mig på är att säljaren accepterar mitt bud men inte tillåter en besiktningsklausul. Visst, jag får göra en besiktning. Men risken finns att jag lägger ut 10K på en besiktning och sen inte får köpa. Och varför accepterar inte säljaren den andra budgivare istället, som inte kräver en besiktning?

Dessutom säljaren är inte längre bosatt i Sverige. Så köpekontraktet kommer ske på distans. Hela kontraktprocessen kommer att ta minst 1 vecka efter besktning, varpå fler budgivare kan komma in.
Säljaren är väl inte tvungen klausulen eller hur
 
Speciellt ett dödsbo vill man ju inte skriva kontrakt på före besiktning, säljaren kan ju inte svara på några frågor om husets skick och har alltid ryggen fri.
Säljaren vill bara ha krånglet med kontraktskrivning en gång och överstökat.

Ett fastighetsköp innehåller en mängd tillhörande kostnader, så i detta fall skulle jag beställt besiktning före kontrakt, inte delat med mig av besiktningsresultatet och därefter lagt ett bud på 20-50k under ursprungliga budet.
Om köparen vill veta varför så får han köpa in sig på halva besiktningskostnaden.
Låtsas inte om att det finns andra bud, för du kan bara påverka ditt eget handlande.
 
  • Gilla
MrXman och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Speciellt ett dödsbo vill man ju inte skriva kontrakt på före besiktning, säljaren kan ju inte svara på några frågor om husets skick och har alltid ryggen fri.
Säljaren vill bara ha krånglet med kontraktskrivning en gång och överstökat.
Jag har handlat hus med friskrivningsklausul av just dödsbo. Fast med besiktningsklausul inom 10 dagar.

Inga konstigheter, barnen till damen i fråga var med på besiktningen.

Priset blev därefter också. (y)
Dock var det inga oförutsedda konstigheter på besiktningen kan tilläggas.

Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Ett fastighetsköp innehåller en mängd tillhörande kostnader, så i detta fall skulle jag beställt besiktning före kontrakt, inte delat med mig av besiktningsresultatet och därefter lagt ett bud på 20-50k under ursprungliga budet.
Om köparen vill veta varför så får han köpa in sig på halva besiktningskostnaden.
Låtsas inte om att det finns andra bud, för du kan bara påverka ditt eget handlande.
Problemet här är ju att du behöver tillträde att utföra besiktigen av ägaren, ägaren är då oftast är på plats och bokförs i besiktningsprotokollet. Är ägaren inte närvarande kan många tråkiga saker uppstå i ett senare skede.

Hur ska du du kunna "mörka" resultatet?

Jag ser det som tvärt om.
Ägaren ska vara på plats i samband med besiktningen, för då kan denne inte säga ex: "det är inte fukt i den väggen" eller vad nu som kan uppkomma vid besiktning.

Ofrånkomligt när alla parter är på plats, är att alla kort läggs på bordet i samband med besiktning.

Enkelt är oftast bäst.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Som säljare speciellt om jag bor utomlands skulle jag absolut försöka undvika besiktningaklausol, drar sig någon ur efter kontraktskrivning så blir det både massa extra tid och jobb.. 50k är för lite för att motivera det jämfört med köparen utan krav.
 
  • Gilla
MrXman och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
Jag har egentligen bara ett råd till ts.
Sänk eller ta tillbaka ditt bud med hänvisning till att du plötsligt budar på en fastighet som du ej synat i skarvarna. Om ditt bud ligger på 2,5 miljoner så bud 2 225 000:-
10% och hänvisa till ovanstående.
Huset i fråga var väl bara 8 år gammalt så du behöver nog pengar till trädgården och friggebod i alla fall
Det är köparens marknad i större delen av Sverige och priserna går ned. Det är inte fel att buda nedåt. Med bud som är synliga så ger det också andra spekulanter anledning att dra öronen åt sig.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag förstår inte problemet i tråden. Ett svårsålt hus och nu kom TS med lägre bud. Säljaren vill inte att TS ska försöka pruta ned huset ännu mer genom en öppen besiktningsklausul. Säljaren vet inte hur seriös TS är, från säljares perspektiv finns det nog många lyckosökare på marknaden just nu och det är oklart om TS är en av dem. REA drar till sig sådana.

Vill TS köpa huset så besiktiga fastigheten innan kontraktsskrivning. Känns det obekvämt med besiktningens kostnader för att det lurar en annan potentiell köpare i vassen be mäklaren att få prata i telefon direkt med säljaren och få ett muntligt löfte om att säljaren inte går vidare med den andra kandidaten under säg fem dagar (eller vad det nu tar att få dit en besiktningsman).

Att besiktiga före köp (med eller utan inköpt tjänst från besiktningsman) har varit lite standard in mina trakter där husen inte är så fasligt dyra. Man kan få ett gammalt hus (som alltid har omfattande underhållsbehov) för 2 milj här.

(EDIT: Inser att tråden är från i torsdags och nu är det söndag, så huset lär ju redan vara besiktigat vid det här laget tänker jag.)
 
  • Gilla
lodin92 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
D Dilato skrev:
Erik Olsson har väl alltid haft kostnadsfri obligatorisk säljarbesiktning som en del av deras upplägg.
Ok, det visste jag inte. Vi sålde med Fastighetsbyrån sist och hade en säljarbesiktning, men det var inte obligatoriskt.
 
Fairlane
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag förstår inte problemet i tråden. Ett svårsålt hus och nu kom TS med lägre bud. Säljaren vill inte att TS ska försöka pruta ned huset ännu mer genom en öppen besiktningsklausul
Den potentiella köparen höjde ju sitt bud med 50' när hans besiktningskrav avslogs.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
(EDIT: Inser att tråden är från i torsdags och nu är det söndag, så huset lär ju redan vara besiktigat vid det här laget tänker jag.)
Det tror inte jag. Säljare och potentiell köpare är ju inte överens om besiktningen, hur den ska ske etc . Knappast troligt att någon besiktigat då och dessutom hunnit få fram en person som kan besiktiga på den tiden. Låter högst osannolikt.
 
L LokiLoki skrev:
Hej alla!

Jag undrar ifall följande situation är normalt.

Jag kollade på ett hus på en eftermiddag och la ett dolt bud nästa morgon. Eftersom huset har varit till salu i 5 månader och ingen har lagt ett bud så gick säljaren med på budet. Budet var lite under utropspris. Vill också påpeka att huset ligger i en liten ort, långt ifrån en större stad.

Efter accepterat bud ville jag omgående skriva på ett köpekontrakt med besiktningsklausul. Men detta ville inte säljaren. Han vill att jag gör en besiktning innan köpekontraktet.

Och här kommer det märkliga. 4 timmar efter att jag la mitt villkorade bud kommer ett annat bud, 50 tusen lägre än mitt och ovillkorat. Dagen innan (när jag gick på visningen) fanns det inga spekulanter eller bokade visningar. Denna person ska alltså ha boka in en visningen på kvällen efter min visning/ tidig nästa morgon och sedan lagt bud. Dessutom visste inte denna person om mitt bud då mitt bud är dolt. Inte heller har mäklaren nämnt att "budgivning pågår" på deras sajt.

Mäklaren ringer upp och säger att säljaren vill sälja till mig men fortfarande utan besiktningsklausul. Bestämt säger jag: köpekontrakt med besiktningsklausul eller ingen affär. Jag erbjuder även en besiktningsklausul med vite och jag höjer mitt bud med 50 tusen (för att visa att jag är seriös). Även detta bud är dolt. Nu ligger jag 100 tusen över den andra budgivaren.

Helt plötsligt (2 timmar efter jag pratar med mäklaren) lägger förra budgivaren 50 tusen mer och ovillkorat och han ligger nu 50 tusen lägre än mig. Fortfarande vet inte budgivaren om mitt bud.

Fortfarande vill säljaren sälja till mig med vägrar besiktningsklausul.

Vi har ännu inte kommit överens. Och det verkar som att säljaren/mäklaren totalt ignorerar den andra budgivaren. Säljaren försöker verkligen att sälja till mig men utan besiktningsklausul. Jag funderar att skippa i huset totalt.

Vad tror ni?
Varför tramsar du med dolda bud?
 
Fairlane
TS måste helt enkelt bestämma sig för hur gärna hen vill ha huset. Vill hen absolut ha just det här huset så skulle jag rekommendera att dra tillbaks det högsta budet (som ju var en höjning för att få besiktiga) och säga att man är beredd att skriva direkt till förra budet.

Är TS beredd att släppa huset, men helst vill ha det om hen får besiktiga så skulle jag rekommendera att ringa mäklaren och säga att hen är beredd att skriva på ett kontrakt på lagt bud om det kommer emd en besiktningsklausul. Annars dras alla bud tillbaks på måndag.
Då får man se om det blir sålt till den andra budgivaren (om denne finns) eller om man mäklaren hör av sig igen lite senare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nu blir det obegripligt. Om du låter besiktiga huset så är ju besiktningsprotokollet din egendom. Varken säljare eller mäklare ska ha möjlighet att läsa protokollet - om inte du har anledning att visa upp det.
Betala en besiktning. Att riskera 10 papp är väl en struntsak om du kan få ett hus du vill ha.
Visar besiktningen allvarliga brister som kan bli dyra att åtgärda tackar du bara nej.
Notera att om du efter att ha tackat nej ger protokollet till mäklaren är hen skyldig att förmedla det till alla andra budgivare, Kan bli knepigt för säljaren om huset har stora brister.




L LokiLoki skrev:
Anta att jag utför en besiktning innan kontraktskrivning. Det finns redan en budgivare (50 tusen lägre och kräver ingen besiktning). Om nu mäklaren läcker dolda bud och mjölkar den andra spekulanten, vad säger då att mäklaren inte kommer att läcka hur min besiktning gick för att sedan trissa upp priset innan kontraktskrivning? Kontraktskrivningen kommer ju inte att ske på samma dag som besiktningen. Och eftersom kontraktskrivning sker på distans så tar den minst 1 vecka innan kontraktet är klart. Säljaren kan då fundera och dra sig ur under den tiden.

Hade jag varit ensam budgivare hade jag kunnat gå med på besiktning innan kontrakt, men nu är vi två budgivare. Vidare så vill mäklaren endast att jag använder dennes besiktningsman, Jag får knappt ta in en egen. Mäklaren hade till och med ringt sin besiktningsman (efter att jag sa nej till besiktning innan kontrakt) och kollat när besiktningsmannen snabbast kan besiktiga...

Sen förstår jag heller inte varför säljare inte bara går vidare med den andra budgivare. Vad gör 50 tusen? Är det möjligt att säljaren själv (genom någon annan) lägger bud för att pressa mig att inte lägga till en besiktningsklausul?
 
P p950nlu skrev:
Varför tramsar du med dolda bud?
Varför tramsar du med sådana inlägg?

Dolt bud är en legitim taktik. Ibland är den effektiv, ibland är den verkningslös.
 
S Saxdaling skrev:
Om du låter besiktiga huset så är ju besiktningsprotokollet din egendom. Varken säljare eller mäklare ska ha möjlighet att läsa protokollet - om inte du har anledning att visa upp det.
Betala en besiktning. Att riskera 10 papp är väl en struntsak om du kan få ett hus du vill ha.
Visar besiktningen allvarliga brister som kan bli dyra att åtgärda tackar du bara nej.
Notera att om du efter att ha tackat nej ger protokollet till mäklaren är hen skyldig att förmedla det till alla andra budgivare, Kan bli knepigt för säljaren om huset har stora brister.
Exakt detta som Saxdaling skriver.

Vill bara tillägga att om man använder mäklarens rekommenderade besiktningsman så brukar det vara lite si och så med vems egendom protokollet är... Jag har fått protokoll från mäklare som andra spekulanter betalat för, mitt under budgivning.

Sen är det bästa enl. mig inte att ta en besiktningsman, de sparkar ju bara in öppna dörrar och gör allt för att friskriva sig själva. Att ta med en snickare, en röris och en elektriker är helt klart med värt. Du får inget protokoll, men du får en mycket bättre kontroll enligt mig. Men detta kräver ju att det finns tid för det.
 
  • Gilla
Kirre2 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.