Att du köper en ny bostad påverkar ingenting vad det gäller reavinstskatt utan bara möjligheten till uppskov.
Uppskov kan du få för vinsten på din permanenta bostad, alltså bara 1 av dina fastigheter, vid köp av ny bostad inom EES.
 
elektronikfreak elektronikfreak skrev:
Jag lyfter den här gamla tråden eftersom min fråga berör just försäljning av fastighet > köp av fastighet > reavinst!??

Jag äger...

en bostadsrätt med marknadsvärde ca 500K kronor
en obebyggd tomt med marknadsvärde ca 500K kronor
en fastighet med marknadsvärde ca 2,5 miljoner kronor

Inga lån - allt är till fullo betalt.

Har planer på att flytta till Frankrike eller Spanien. Om jag köper en fastighet i södra Europa som ligger på samma marknadsvärde inkl lagfartskostnad, mäklararvoden mm dvs ca 3,5 miljoner kronor... slipper jag betala reavinstskatt i Sverige då? Dvs den nya fastigheten kostar lika mycket som jag får för de fastigheter och lägenhet jag säljer? Att köpet sker i ett annat land ska väl knappast påverkas då vi alla är med i EU och det inte existerar "några gränser"?
Jag gissar (men kan ha fel) att det hela även påverkas av om du skatteskriver dig utomlands, eller fortfarande skattar i Sverige. Detta med att skatta utomlands istället är lite av en vetenskap i sig själv.

Off topic: Och ytterligare en sak man bör ha i åtanke: Här gnäller vi över de höga lagfartsavgifterna. I Frankrike är motsvarande kostnad 8- 10%.
 
Den som saknar "väsentlig anknytning" till Sverige kan komma att beskattas för samma svenska reavinst i både i Sverige och i landet där man bor. Om länderna har dubbelbeskattningsavtal avräknas inbetalad skatt i det ena landet från skatteskulden i det andra, så att man aldrig behöver betala mer skatt än i landet med högsta skattesatsen.
 
Jo men när man kommer in i det träsket så brukar skattemyndigheten visa sig från sin sämsta sida. Jag har flera släktingar som beskattats dubbelt i bortåt 6 år innan skattemyndigheten överbevisades om att de gjorde fel (i kammarrätten). En släkting fick tom betala skatt dels i utlandet, och sedan beskattade svenska skatteverket samma inkomst enl två olika regelverk, så han blev trippelbeskattad, Tog typ 2 år att reda ut.

Sådant kan man i någon mening ta med ett leende (man vet ju att man har rätt, och kommer att få rätt till slut), om man har skapligt med tillgångar, så att 98% - 120 % skatt i 6 år går att överleva. Men för en normal ekonomi blir det väldigt stressigt när skattenivån börjar närma sig 100%.
 
Det finns också de som blir överraskade av att ett land som Spanien beskattar arv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.