Det normala för en normal bil är att den är körbar, mekaniskt och "juridiskt", om inget annat avtalats eller informerats om. I det ingår att bilen är påställd och besiktigad, och att tanken inte är snustorr. Är det sommar ska det inte sitta vinterdäck på bilen och vice versa.
Att en säljare vid redan avtalad affär först vid hämtning av bil talar om att bilen är avställd är i mina ögon rent lurendrejeri. Kan inte köparen köra bilen därifrån borde säljaren tala om det i förväg så att köparen kan ta ställning till det och eventuellt ordna alternativ transport.
Att en köpare inte frågar om bilen är påställd - speciellt om den ÄR påställd vid kontroll innan - är som Harry är inne på "att väcka den björn som sover" och lite som att pruta med sig själv. Varför ska säljaren tala om för köparen att denne kanske har ett par tusen till att tjäna på att ställa av bilen? Ska säljaren även uppmana köparen att tömma bilen på bensin? Tipsa om att köparen kan sätta på förra omgången slitna däck och sälja de nya separat?
Njae... Att ändra förutsättningarna mellan annons och hämtning är betydligt mer oschysst än att inte fråga om normala tillstånd råder.
Det är min blygsamma inställning till det hela...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
harry73
Bilen är inte juridiskt körbar när man köper en bil. Så fort man skriver över bilen på en ny ägare avslutas befintlig försäkring och får försäkringstagare tillbaka pengarna.
Ny ägare behöver ordna försäkring själv för att kunna köra därifrån.
Köper man bilen avställd, är det fult lagligt att köra därifrån ifall man fyller i på formuläret att bilen ställs på vid köpet. Även här ska köparen såklart ordna försäkring själv.

Jag anser att det är konstigt och feltänkt att transportstyrelsen inte automatiskt betalar tillbaka kvarvarande skatt och skickar ett nytt inbetalningskort till köparen.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
J
T Thomas_Blekinge skrev:
Att ställa av bilen precist innan köparen vill köra hem med den tycker jag är osjysst. Jag brukar fylla i ägarbyteslappen i registreringsbeviset och postar den själv (jag har inga appar). Medföljande skatt får man väl baka in i prisförhandlingarna så slipper alla extra krångel.
Bensin i tanken: När jag sålde frugans bil senast (med hennes medgivande) såg jag vid överlämning att tanken var fylld. Det var ju min egen dumhet men jag skulle inte komma på idén att kräva pengar för det.
Dig ska man köpa av, full tank tack :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Bilen är inte juridiskt körbar när man köper en bil. Så fort man skriver över bilen på en ny ägare avslutas befintlig försäkring och får försäkringstagare tillbaka pengarna.
Ny ägare behöver ordna försäkring själv för att kunna köra därifrån.
Köper man bilen avställd, är det fult lagligt att köra därifrån ifall man fyller i på formuläret att bilen ställs på vid köpet. Även här ska köparen såklart ordna försäkring själv.
Klart bilen är "juridiskt" körbar, om den är påställd och besiktigad. (Tror jag råkade skriva skattad när jag menade besiktigad tidigare.) Vad jag menar är att bilen är som den beskrivs i annonsen, vilket även innebär att jag som köpare inte ska behöva räkna med andra kostnader än de uppenbara - köpesumma och försäkring. Så anser jag att det är nu, men...

[QUOTE="] Jag anser att det är konstigt och feltänkt att transportstyrelsen inte automatiskt betalar tillbaka kvarvarande skatt och skickar ett nytt inbetalningskort till köparen.[/QUOTE]

... det håller jag med om till 100%.
 
  • Gilla
Latitud79
  • Laddar…
harry73
T ToRy skrev:
Vad jag menar är att bilen är som den beskrivs i annonsen, vilket även innebär att jag som köpare inte ska behöva räkna med andra kostnader än de uppenbara - köpesumma och försäkring. Så anser jag att det är nu, men...
Att ställa på bilen är inte en kostnad. Det är gratis och kan göras i samband med köpet.
Skatt är en kostnad som är förenad med bilägandet, så äger man en bil, betalar man skatt för den tiden
 
Det enklaste i det här fallet, om TS vill ha skattepengarna tillbaka, är ju att tala om för köparen att han vill ha betalt för skatten. Köparen kan då välja om han vill betala eller inte. Blir ju mao en ny förhandling .
 
harry73
Sedan är det lite lurigt med fordonsskatt. För om du säljer en bil där skatten ska betalas i mars (= sista mars) och du råkar sälja bilen första mars, då kan det hända att du som säljare får ett inbetalningskort några dagar efter köpet för skatten.
Och då är det du som säljare som är ansvarig att skatten betalas (och kronofogden kommer till dig om den inte betalas)

Vem ska betala?
Den som är registrerad som ägare till fordonet vid ingången av betalningsmånaden (se tabellen under När ska fordonsskatten betalas?) är skyldig att betala skatten.

Exempel: Skatten för ett fordon ska betalas i februari. Den som är ägare till fordonet när februari månad infaller, det vill säga natten mellan 31 januari och 1 februari, är skyldig att betala skatten. Om fordonet säljs någon gång under den första dagen i februari, är säljaren ändå skyldig att betala skatten.

Ett inbetalningskort skickas ut senast den 12 i betalningsmånaden. Fordonsägaren har ett ansvar att se till att fordonsskatten blir betald i tid. Det gäller även om inbetalningskortet inte skulle nå fram. Om inbetalningskortet inte kommit fram senast en vecka före sista bokföringsdag, ska den betalningsskyldige kontakta Transportstyrelsen.

Om fordonsskatt påförs i samband med att ett fordon ställs på, är den person som var registrerad ägare vid påställningstillfället skyldig att betala skatten.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Sedan är det lite lurigt med fordonsskatt. För om du säljer en bil där skatten ska betalas i mars (= sista mars) och du råkar sälja bilen första mars, då kan det hända att du som säljare får ett inbetalningskort några dagar efter köpet för skatten.
Och då är det du som säljare som är ansvarig att skatten betalas (och kronofogden kommer till dig om den inte betalas)
ja där är det mååånga som missar detta........skulle försvinna helt om det vore som föreslaget att skattperioden skulle brytas vid försäljning.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Om jag köper en bil,xsom sägs vara besiktigad, så förväntar jag mig att den är mörknar, om inget annat påtalats. Att göra som TS är ungefär samma som att annonsera ut en bil, och sen skruva av och behålla däcken och ursäktar sig med att man inte nämnt något om däck.
 
Det bästa är som sagt att man kommunicerar. Problemen uppstår oftast när man utgår att det är på ett visst sätt.
Dessutom får man komma ihåg att de flesta inte kan ett dyft och inget vet om hur det fungerar med ägarbyten, försäkringar och skatter. Skulle behövas en kvällskurs för alla egentligen annars får man inte äga nån bil. Reglerna är solklara och fungerar utmärkt egentligen så i det stora hela är det all okunskap som ställer till allt.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Att ställa på bilen är inte en kostnad. Det är gratis och kan göras i samband med köpet.
Skatt är en kostnad som är förenad med bilägandet, så äger man en bil, betalar man skatt för den tiden
Att i den här kontexten försöka komma med att påställning/avställning och fordonsskatt inte skulle gå hand i hand är en förolämpning mot allas intelligens, både din och min och övriga läsares.
 
J
När man köper en bil då ska man inte förvänta sig att den är påställt och skatten är betalt. Tvärtom, den ska vara avställt och skatten betalar man fom den tidpunkt som man äger bilen. Så är det när man handlar hos en bilfirma. Om folk förväntar sig annat då är det regler som köpar sidan på andrahands marknader som Blocket hittat på. Det är för att andrahands marknaden är väldigt dålig. Utbudet stort och efterfrågan låg då förväntas att säljaren ska sälja bilen nyseervad, välbesiktad, skatten betald och med full tank för att köparna ska ens vara intresserad att lägga bud. Det finns ingenting som säger att skatten ska vara betalt och bilen inte ska vra avställt om man köper privat. Det är en påhitt.
 
  • Gilla
  • Arg
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Köper man bil privat är det förväntat att bilen är skattad och i trafik om det uttryckligen inte står annat i annonsen. Du kan inte jämföra privatköp med att köpa på bilfirma. Om jag skulle köpa en bil och säljaren börjar greja med att ställa av o dyl skulle jag köpa en annan bil. Är man så snål o gnidig har man säkert sparat in på annat vad gäller bilen också.
 
När jag sålt bil privat brukar jag skriva "skattad till 20xx-xx-xx" och om det är lång tid kvar av perioden låta det vara ett argument vid försök till prutning, det kan ju handla om ett antal tusenlappar. Men jag har förståelse för TS frågeställning då det visar sig i efterhand att köparen egentligen är en handlare då de ju regelmässigt själva ställer av inbyten och hämtar hem det som är kvar av skatteperioden. Skulle själv troligen inte ställa av bilen men om jag skulle göra så hade jag kontaktat köparen innan och informerat/förhandlat om detta.
 
harry73
dof dof skrev:
Köper man bil privat är det förväntat att bilen är skattad och i trafik
Då föreslår jag att du nästa gång frågar innan du tar dig ditt, för det finns många som inte håller med och ser till att de inte betalar bin skatt.

Detta handlar inte om rätt eller fel, men om att göra folk medveten om att man behöver diskutera detta innan köpet om man vill bara säker på vad som gäller.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.