Är det bara jag som tar för givet att en bil som sätts ut för försäljning påställd också säljs påställd, det är ju lika klart som att vinterdäck ingår om inte annat avtalats.
Hade blivit mäkta förbannad om jag kommer fram o säljaren ska börja ha betalt för skatten eller har ställt av bilen
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Ja, jag föutsätter att en bil är skattad och påställd om inte annat anges. Även bensin i tanken och olja i motorn räknar jag med att den ingår. Fler hjul än de som finns med i annonsen räknar jag dock inte med. Det brukar jag fråga om.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
R
J Jens33 skrev:
Självklart ska nya ägaren betala för försäkringen för resten av året om säljaren vill inte bjuda på det. Sist jag köpte bil från en privat person då tog han betalt för sopan i bilen! Räknade hur många liters bensin var i bilen och multiprisera med dagens pris :)
"då tog han betalt för sopan i bilen! "
Låter som trafficking!
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
"då tog han betalt för sopan i bilen! "
Låter som trafficking!
Jobbigt om man förväntar sig en 5-sitsig bil men 1 plats redan är upptagen :thinking:
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Måste ju ha varit lättare att sålt bilen. Inklusive allt!
 
J
L Lutte skrev:
Är det bara jag som tar för givet att en bil som sätts ut för försäljning påställd också säljs påställd, det är ju lika klart som att vinterdäck ingår om inte annat avtalats.
Hade blivit mäkta förbannad om jag kommer fram o säljaren ska börja ha betalt för skatten eller har ställt av bilen
Varför ska du bli förbannad för det ? Det är samma sak när man köper hus. Köparen betalar kvarvarande skatt till säljaren vid ägarbyte. Varför ska säljaren betala min skatt ?! Det låter inte logisk.
Många bjuder på skatten för att få bilen såld men det är inte självklart. Det jag bli förbannad över är om säljaren vill ha betalat för bensin i tanken då är man inte schysst.
 
Jag tycker TS förklarat utgångspunkten ganska bra i första inlägget ...

Bilen var uppenbarligen såpass billig att tom bilnasare var intresserade, och då förstår jag att hen inte vill skänka iväg ännu mera pengar ...

Vad vinterdäck har att göra med det hela fattar jag inte? Står det i annonsen har man köpt det (vinterdäck, skattad påställd, whatever) står det inte har man inte köpt det... Har man dessutom prutat innan köparen sett bilen får man nog anse all goodwill förbrukade....
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Om den är skattad och påställd kollar man via bilregistret. Är den det räknar man med att den är det vid köpet.
 
Att ställa av bilen precist innan köparen vill köra hem med den tycker jag är osjysst. Jag brukar fylla i ägarbyteslappen i registreringsbeviset och postar den själv (jag har inga appar). Medföljande skatt får man väl baka in i prisförhandlingarna så slipper alla extra krångel.
Bensin i tanken: När jag sålde frugans bil senast (med hennes medgivande) såg jag vid överlämning att tanken var fylld. Det var ju min egen dumhet men jag skulle inte komma på idén att kräva pengar för det.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag hade nog påtalat innan köparen kom att du planerar att ställa av bilen. Detta för att vara reko. Jag som köpare hade räknat med att bilen var påställd, skattad och körklar om inget annat framgått av annons eller samtal, eller möjligen om det gäller en entusiastbil av något slag som kan förväntas vara avställd, men då hade jag frågat själv innan. Att få reda på vid hämtning att bilen var avställd hade gjort även mig rätt förbannad.

Sen vill jag lite fördomsfullt flagga för att det finns rätt stor risk att köparen kommer med en näve pengar, sparkar på däcken lite grann och börjar pruta trots överenskommet pris, för "du nämnde aldrig att motorrummet var så skitigt, däcken kommer bara hålla en sommar till, bilen var liiite repigare än vad som framgick på bilderna...." Men mirakel händer ibland... ;)

När jag själv sålde bil senast vart det affär med en norrman som var fullt medveten om att bilen - en Volvo 780 - var avställd och kanske, kanske inte körbar de 30+ milen hem till Norge, så han hade med sig bilsläp. OCH han prutade inte en spänn trots att han bara sett bilen på bilder. Så kan det gå! :D
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
harry73
D Daniel 109 skrev:
Om den är skattad och påställd kollar man via bilregistret. Är den det räknar man med att den är det vid köpet.
Om du nu tar dig besväret att kolla om den är skattad, varför tar du inte upp det när du förhandlar om köpet? Typ, jag ser att den är skattad, säljer du den skattad eller kommer du att ställa av den?
Jag antar att du inte vill väcka den björn som sover och hoppas att säljaren inte är medveten om hur mycket skatt som följer med köpet.

Jag kan tycka att det är oschysst beteende. Å andra sidan är kanske bilköp ett tillfälle där man får vara lite oschysst. Men då ska man inte bli förbannat om den andre är smartare än du trodde.
 
Jag hade också förväntat mig att bilen är körklar när jag köper den, dvs påställd, om det inte har sagts annat innan. Där tycker jag säljaren har ett ansvar att upplysa om bilen avviker från vad man kan förvänta sig, t ex att det säljs avställd, eller ta höjd för skatten i priset.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag frågar inte om däcken eller bensinen ingår heller. Det förutsätter jag, om inte annat uppgivits.
 
harry73
T ToRy skrev:
Jag hade nog påtalat innan köparen kom att du planerar att ställa av bilen. Detta för att vara reko.
För köparen spelar det egentligen ingen roll om bilen är avställd eller ej. Bilen kan ställas på vid köpetillfälle, bara att kryssa in på formuläret. Sedan är det köparens ansvar att ordna försäkring från och med köpetillfället, annars får hen betala trafikförsäkringsföreningens avgift.

Jag har aldrig varit med om ett bilköp där mer än 10 l bränsle ingick i köpet. Visst ska det finnas bränsle i tanken, men bara så mycket att man kommer hem eller klarar sig till första bensinmack längs vägen
 
J
D Daniel 109 skrev:
Jag frågar inte om däcken eller bensinen ingår heller. Det förutsätter jag, om inte annat uppgivits.
Det är inte unikt direkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.