D
Det vi har väntat på......

Elteknikerna som gjorde elinstallationen för några år sedan har svarat styrelsen såhär "Utifrån de 3 säkringar som finns i anslutning till mätaren i källaren så är det högst osannolikt att det inte finns 3-fas i lägenheten."

Jag tror alltså vi kan utgå från att det finns en trefasmatning till lägenheten.
 
D
Min ursprungliga fråga

I min elcentral finns det en säkring som är märkt kylskåp 10A.

I mitt kök finns det en ledning med fyra ledare som går till den säkringen.

Varför har ledningen 4 ledare?

Den fjärde ledaren är svart, dvs det finns blå, brun, svart, grön/gul ledare i kabeln och jag har trefasmatning till lägenheten.
 
D
Om jag nu har förstått er rätt så kan jag från den där kabeln få ut 2 x 2200 watt.

En fas på höger sida i köket och en fas på vänster sida i köket, låter det vettigt?

Höger sida 2200 watt

kaffebryggare, kylskåp, micro, 1 st uttag för köksmaskin

Vänster sida 2200 watt

Diskmaskin, köksfläkt, 1 st uttag för köksmaskin

I dagsläget finns det ett en takdosa dit belysningen i rummet är kopplat, därifrån drar jag ut ett uttag på vänster sida och ett till höger sida. De uttagen är kopplade till 12v trafo för belysning
 
Ja om man VET inte tror att man har tre olika faser i centralen. Osannolik är inte att veta/inte veta.
 
D
E elmont skrev:
Ja om man VET inte tror att man har tre olika faser i centralen. Osannolik är inte att veta/inte veta.
Vad tillförde detta?
 
D Derbyboy skrev:
Vad tillförde detta?
Att man mäter (eller på annat sätt kontrollerar) om man har tre faser indraget, inte frågar och litar på ett "sannolikt".

Att mäta är att veta.
 
Fotot på din central antyder att det finns tre faser. Om inte så är den förberedd för detta. Bättre att mäta och veta än tycka och tro.
 
D
Som sagt:

"Jag tror alltså vi kan utgå från att det finns en trefasmatning till lägenheten"
 
D Derbyboy skrev:
Som sagt:

"Jag tror alltså vi kan utgå från att det finns en trefasmatning till lägenheten"
Man skall inte "tro" när det gäller el. Man skall veta.

Och det är dessutom inte särskilt svårt eller dyrt att mäta sig fram till sanningen.
 
D Derbyboy skrev:
Ok men eftersom min huvudräkning ligger på 25a så har jag alltså inte trefasmatning?
Hur vet du detta? Du menar inte att JFB i bilden är 25A då, för det är inte samma sak..
Ta din elräkning med och be vaktmästare/styrelse/förvaltare släppa in dig då du vill läsa av mätaren. Jämför numret på räkningen med det vid mätaren och kontrollera att det finns 3 säkringar. Är dessa grå har du 16A, blå 20A och gula är 25A. Är det 3-fas du har är det med 99% sannolikhet gråa där sitter.
 
D
Är det svaret?

En grå, svart och brun in till min central i lägenheten.

Elcentral med grå, svart och brun kabel ansluten till säkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med grå, svart och brun sladd ansluten i lägenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Du har tveklöst trefas in.

Skulle säga det faktum att de är märkta L1/L2/L3 snarare än färgerna. De inkommande är för övrigt de svarta ledarna. Brun/Svart/Grå är internt i centralen och blir strömlösa när du bryter huvudbrytaren.
 
D
Tack!!

Var mycket lättare att ta bort plasthöljet på centralen än att mäta, kalla på styrelsen etc
 
D
Ok som jag inledde med så undrar jag lite kring den där kabeln med fyra ledare.

Jag har högst amatörmässigt mätt den svarta och dör finns ingen spänning.

I den bruna finns det spänning, vilket innebär att den svart inte är inkopplad i centralen.

Hurusom borde elektrikern kunna ordna så att jag vi den kanaliseringen/röret till centralen km få ut 2x2200 watt.
 
tommib
Ja, du borde kunna koppla enligt bilden i #32, givet att de lämnat adekvat längd på den svarta ledaren och inte bara klippt den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.