D
Grejen är att om det nu inte är trefasmatning så måste jag ordna det hurusom, eftersom jag ska ha induktionshäll
 
D
Om vi förutsätter att jag har trefasmatning och återgår till den där kabeln som jag hitta. Om jag förstår er rätt borde jag (elektrikern) då kunna koppla såhär.
 
  • Schematisk bild av elektrisk installation med trefasmatning, inkluderar säkringar, kopplingsdosa och två uttag på 2200W.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Ring vaktmästaren/vice värden, så öppnar dom.
 
D Derbyboy skrev:
Grejen är att om det nu inte är trefasmatning så måste jag ordna det hurusom, eftersom jag ska ha induktionshäll
Nej, det behöver du inte, det går utmärkt att köra en häll på enfas, då kör man den via en 20A säkring och 4kvmm kabel/tråd.

Huvudbeslutet att gå över till trefas tar fastighetsägaren/styrelsen, för att gå över till trefas så måste elmätaren bytas ut, eventuellt hela mätartavlan.
Elmätaren byts av nätägaren efter att en elektriker gjort en anmälan, elektrikern gör en anmälan efter att fastighetsägaren har beställt jobbet.
 
D Derbyboy skrev:
Om vi förutsätter att jag har trefasmatning och återgår till den där kabeln som jag hitta. Om jag förstår er rätt borde jag (elektrikern) då kunna koppla såhär.
Ja, när/om du får/har trefasmatning så blir det rätt kopplat.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Med tanke på hur det ser ut i din central med 3 fas jordfelsbrytare, och de du skrev om att man dragit fram nya stigare osv. Så har du med stor sannolikhet 3 fas matning. Men det bör kontrolleras innan du börjar köpa ex. häll och andra krävande apparater. Och framförallt innan man börjar använda den bef. 4 ledaren för en tvåfasgrupp. Gör man fel där, så att båda faserna matas från samma inkommande fas, så blir kabeln överhettad, och stor risk för brand.

Men som ansats för planeringen kan du nog anta att du har trefas in till lägenheten.

Den kabeln som går till kyl o frys verkar i nuläget ha en egen enfas jordfelsbrytare. Den måste bort (eller uppgraderas till 3 fas jordfelsbrytare) om du nyttjar kabeln som tvåfasgrupp.

Man gör så ibland, för att undvika att kyl/frys skall bli strömlöst ifall den stora jordfelsbrytaren löser ut. Det är lite överdrivet, jordfelsbrytare löser väldigt sällan ut utan ordentlig anledning. Riskerna finns främst med utomhus uttag. Om man ex. tappar motorvärmarkabeln i en snödriva så löser jordfelsbrytaren lätt ut. Och det hanteras bäst genom att ha den separata jordfelsbrytaren att skydda utomhusuttag och ev. andra risk-uttag.
 
D
Elektrikern som var förbi som hastigast för någon vecka sa att jag skulle köpa en 5g2,5 kabel så jag antar att han också antog att jag hade 3-fas in i lägenheten.

Jag har redan köpt allt, höll ugn och så vidare. Dessutom pluggat igen gasen. Kanske ett rookie mistake men men
 
D
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, det behöver du inte, det går utmärkt att köra en häll på enfas, då kör man den via en 20A säkring och 4kvmm kabel/tråd.

Huvudbeslutet att gå över till trefas tar fastighetsägaren/styrelsen, för att gå över till trefas så måste elmätaren bytas ut, eventuellt hela mätartavlan.
Elmätaren byts av nätägaren efter att en elektriker gjort en anmälan, elektrikern gör en anmälan efter att fastighetsägaren har beställt jobbet.
Tveksamt man kör en häll på 7400w på 20a, eller missar jag något
 
Ja, du missar att man ytterst sällan/aldrig kör full effekt på hela hällen samtidigt.
På en del hällar går det även att ställa in effektbegränsning så att den automatiskt stryper ner effekten om man mot förmodan går över tillgänglig/inställd effekt/ström.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Du missar även följande:
Om/när du har trefasmatning så ligger huvudsäkringarna garanterat på 16A, för en lägenhet så går det sällan att ha högre abonnemang.
Om du då har hällen avsäkrad 16A och du belastar hällen max och samtidigt belastar en av hällens två faser med 1500-2000W så finns det risk att huvudsäkringen löser.

Om du då däremot avsäkrar hällen med 2*10A så är det samma sak som att avsäkra hällen med 1*20A.
 
D
Ok men eftersom min huvudräkning ligger på 25a så har jag alltså inte trefasmatning?
 
Ja.


Vi (två vuxna tre barn) bor i villa på 200kvm, fjärrvärme, våra huvudsäkringar är 3*16A, två gånger har någon huvudsäkring gått under dom tio år vi bott i villan, ena gången berodde på att trefaskompressorns tryckvakt strulade.
 
D
Märkligt att elektrikerns sa att jag skulle köpa 5g2,5 och inte en 4mm2 då.

Hmmmm mest förvirrad just nu

Väntar på att styrelsen ska ge mig tillgång till mätaren
 
Det som behöver redas ut är om du har enfasmatning (osannolikt utifrån att elen dragits om i huset nyligen). Eller om det är trefasmatning. Innan det är klarlagt kommer vi inte vidare i diskussionen.
 
D Derbyboy skrev:
Hej,

I min elcentral finns det en säkring som är märkt kylskåp 10A.

I mitt kök finns det en ledning med fyra ledare som går till den säkringen.

Varför har ledningen 4 ledare?
Treledaren var slut så då tog man yrledare istället och klippte en tåt.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.