Rent säkerhetsmässigt så kvittar det lite vilket lås man väljer, Fönster är i sin natur klena och lätta att bryta upp. det man i huvudsak vill uppnå är att göra det svårare att öppna och hiva ut saker. Ex Fix 2820/30 har i dagsläget 12-16 olika nyckelkombinationer.. första vevan hette nycklarna 0001-0004, andra var 1001-1004 sen vill jag minnas att det även finns 2001-2004 möjligen att det finns 3001-3004
Lås med cylinder av typ assa har ju "några" :) fler kombi, samt att man kan få samma nyckel som på ytterdörrarna. samtliga fönsterlås som inte sitter inbyggda lider av problemet att har du en hammare så slår du av låsen och öppnar med vanlig mejsel om man så vill.
 
Jag förstår att det är bättre med en "riktig" cylinder. Men om du jämför 2830 med ett låsbart handtag typ det som länkats tidigare i tråden eller ett Hoppe U14Z - dessa minicylindrar lär ju inte heller ha så många kombinationer?
 
Låsbart handtag väljer man för att det är bekvämare, även om det räcker som en godkänd låsning i flesta fal. Dock har 2820 och 2830 högre säkerhet, du kan även få dem med Abloy-cylinder...
 
Byggherre Byggherre skrev:
Hej, jag har monterat dessa från Biltema. 5 Cylinderlås för 139:- och har haft dem i två år nu.

Jag har gjort det för att försvåra/avskräcka för tjuven. Finns säkert bättre på marknaden men jag anser att detta räcker. Vill tjuven in eller ut så hittar han lösningar.
Dessa lås fungerar perfekt, vi använder dem dagligen. Priset är otroligt billigt.

Cylinderlås med tapp
Förkromat/förnicklat. Låstapp: Ø 9 x 12 mm. Komplett med skruv, tapphylsa och nycklar.

Sats om 5 lås med lika låsning och 5 nycklar. 86-223 139,00 kr
Hej. Jag har köpt cylinderlås med tapp på Biltema, undrar lite hur du har monterat dit koppen, måste man borra ner den ?
 
7 7098123 skrev:
Hej. Jag har köpt cylinderlås med tapp på Biltema, undrar lite hur du har monterat dit koppen, måste man borra ner den ?
Det finns en spets på tappen som märker ut va du ska borra, hylsan knackas sedan ner i hålet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.