Jonazz skrev:
Jo, det är ju en bra idé för de flesta säkert, men det blir litet opraktiskt för oss. Det skulle nämligen innebära att vi skulle behöva låsa/låsa upp 5 fönster samt en altandörr och ytterdörren varje morgon och eftermiddag. Det blir jobbigt i längden, och man kommer att glömma låsa eller låsa upp något/några fönster ibland.

Det kanske är bättre att lämna fönstren olåsta så att inte tjuven förstör så mycket vid inbrott. Den som vill in kommer alltid in oavsett hur väl låsta fönster och dörrar är. En batteridriven tigersåg kapar ganska lätt karmskruvarna i ytterdörrens karm, och då spelar det ju ingen roll hur bra lås och dörr man har.
Jag kan förstå din tankegång. Visst finns det verktyg som gör att man med viss lätthet kan ta sig in i hus o lgh. Tänker man dock att tjuven ska förstöra så lite som möjligt kan man lämna allt olåst. Men få tjuvar är beredda att stå med en maskin och bryta sig in i ett villaområde eller trappuppgång. Risken att åka fast är för stor. Dock har det blivit vanligt att de borrar sig in i fönster som inte har låsbara handtag, eller tar en skruvmejsel där det finns haspar.

Det värsta är inte att tjuven förstör dina fönster och dörrar. Kränkningen är när de kommer in bland dina saker och rotar runt. Att du vaknar eller kommer hem och någon har vänt upp och ner på allt.

Har man brandvarnare och en brandsläckare så är man väl rustad om det skulle börja brinna. Och vid en olycka så dras du automatiskt till dina dörrar, det finns i ditt undermedvetna.
 
MathiasS skrev:
Jag tittade på vad Trygghansa skriver: Här finns ingen koppling till lösörets värde. Fönster med underkant under 4m från mark/ståplan ska låsas. Punkt slut.
Dina lås är ju bättre än inga lås. Skillnaden mot godkända lås är att fastsättningen är dold och med kopplade fönster så är det en genomgående skruv med en nippel. Slutbleket är kraftigare och fastskruvat med dold infästning.

Kraven från bolagen är olika, det bästa är om försäkringsbolaget gör ett hembesök och gör rekomendationer.
 
MathiasS skrev:
Jag tittade på vad Trygghansa skriver: Här finns ingen koppling till lösörets värde. Fönster med underkant under 4m från mark/ståplan ska låsas. Punkt slut.
Hej, jag pratade precis med Trygg Hansa eftersom jag har grabbens moped försäkrad där, dock ej villa. Fick då reda på att de ej har några krav på godkända fönsterlås.
Kan det vara så att det du har läst gäller företag, för där är det andra regler?

Jag har villa försäkring i Folksam och de har inte heller några krav på fönsterlås.
Det enda bolagen kräver är att fönster är "låsta" dock ej med krav på nyckel eller annat godkännt lås.

När det gäller att försäkra företag har de hårdare krav.
 
Byggherre: Nej, jag läste i denna blankett. http://www.trygghansa.se/04Privat/Frame8509.html På förstasidan ser du att man även anser detta vara försäkringsvillkor. EDIT: Man skriver förvisso att det endast gäller om man har detta skrivet i försäkringsbrevet också. Det kanske man aldrig har som privatperson.

JPM: Du skriver "...skillnaden mot godkända lås" - Det tolkar jag som att låset jag länkar till inte är godkänt enligt din uppfattning. Jag vill inte gärna montera ett lås som inte är godkänt men jag infon jag fått säger att låset är lika godkänt som den andra typen som diskuteras här (fix 2830).
 
Redigerat:
MathiasS> Det du länkar till är godkänt, sitter med envägsskruv.
 
frohike skrev:
MathiasS> Det du länkar till är godkänt, sitter med envägsskruv.
Jepp, engångsskruv är det på den modell jag tittat på iaf.

Fråga: Vad är att föredra på ett vridfönster, ett låst handtag som då spärrar fönstrets mekanism eller ett separat lås typ fix 2830?
 
Fix 2830 sätter man igentligen bara när det inte går att sätta ett låsbart handtag.
 
Redigerat:
Ok, det är ett tydligt svar på min fråga!

Avslutningsvis, vilket låsbart handtag föreslår du att man i första hand använder?
 
Rent spontant, det du länkar till är bra eftersom nyckelvariationer är stora det är inte läget med Fix (assa) där det bara finns ett begränsat anat nyckelvariationer.
 
MathiasS skrev:
Jepp, engångsskruv är det på den modell jag tittat på iaf.

Fråga: Vad är att föredra på ett vridfönster, ett låst handtag som då spärrar fönstrets mekanism eller ett separat lås typ fix 2830?
På ett vridfönster är det bekvämast med ett låsbart handtag, men ska du ha högre säkerhet så är det fix 2820 som gäller.
 
MathiasS skrev:
Byggherre: Nej, jag läste i denna blankett. [länk] På förstasidan ser du att man även anser detta vara försäkringsvillkor. EDIT: Man skriver förvisso att det endast gäller om man har detta skrivet i försäkringsbrevet också. Det kanske man aldrig har som privatperson.

JPM: Du skriver "...skillnaden mot godkända lås" - Det tolkar jag som att låset jag länkar till inte är godkänt enligt din uppfattning. Jag vill inte gärna montera ett lås som inte är godkänt men jag infon jag fått säger att låset är lika godkänt som den andra typen som diskuteras här (fix 2830).
Jo det är ett godkänt handtag, kanske har jag varit otydlig. Sorry om jag förvillat dig. Ska du montera med envägsskruv så förborra med 3 eller 3,5mm innan...
 
Vad är det för typ av fönster? Vissa fönster kan man ju bara ta bort listerna på och sedan lyfta bort glaskivan. Sätta upp några lampor på utsidan med rörelsevakt kanske är ett tips?
 
De fönster som jag har är gammla kopplade fönster på ett gammalt torp. så det går inte att montera låsbart handtag. Och rutorna är kittade.
 
MathiasS skrev:
Byggherre: Nej, jag läste i denna blankett. [länk] På förstasidan ser du att man även anser detta vara försäkringsvillkor. EDIT: Man skriver förvisso att det endast gäller om man har detta skrivet i försäkringsbrevet också. Det kanske man aldrig har som privatperson.
Nu har jag ringt TH för att få klarhet. Om man har ett lösöre på över en miljon så krävs lås, annars inte.
 
frohike skrev:
Fix 2830 sätter man igentligen bara när det inte går att sätta ett låsbart handtag.
Jag tror jag måste dryfta denna fråga ännu en gång.

Väljer man ett låsbart handtag för att det är snyggare eller för att det är säkrare? Det känns som att de externa låsen typ 2830 är lite robustare?

Om jag vill ha det säkrare av dessa alternativ och inte tar hänsyn till utseende eller bekvämlighet, väljer jag fortfarande ett låsbart handtag då?

Jag vet att det finns låsbara handtag med en vanlig cylinder i, dessa är rimligen ytterligare en nivå av säkerhet, men den investeringen är jag inte beredd att göra just nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.