Vi valde att inte ha fiber i fritidshuset. Om vi ansluter nu -två år senare- blir det dyrare men ingen i familjen tycker det är så viktigt med fiber. Vi har kontrollerat med alla döttrarna men de tycker inte det behövs..
Det blir dyrare i efterhand så klart (tror skillnaden är 9000 kr mot om vi hoppat på gruppanslutning) men den gång vi troligen kopplar upp oss känns det som det går jämnt upp vad gäller pengar eftersom vi inte haft behovet och inte betalat något för anslutning och annat unde rnågra år ...

Nu har Telia ett erbjudande om att installera en "mottagare" för mobild bredband på huset, 7200 kr för hårdvaran och installation och sedan 49 kr i månaden för 2 Mb/s. Man kan då uppgradera månadsvis för snabbare uppkoppling och nedgradera när man inte vill ha den snabba igen.

Funderingen var på fiber detta år när min fru jobbade hemifrån (programerare) och hon då kunde ha åkt till stugan och jobbat därifrån. Men som sagt, vi får se tiden an om vad som väntar runt hörnet med uppkopplingar...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
4g funkar ju knappt om det är för många som är uppkopplade samtidigt får nog vänta till 5g
 
Fario Fario skrev:
Vi valde att inte ha fiber i fritidshuset. Om vi ansluter nu -två år senare- blir det dyrare men ingen i familjen tycker det är så viktigt med fiber. Vi har kontrollerat med alla döttrarna men de tycker inte det behövs..
Det blir dyrare i efterhand så klart (tror skillnaden är 9000 kr mot om vi hoppat på gruppanslutning) men den gång vi troligen kopplar upp oss känns det som det går jämnt upp vad gäller pengar eftersom vi inte haft behovet och inte betalat något för anslutning och annat unde rnågra år ...

Nu har Telia ett erbjudande om att installera en "mottagare" för mobild bredband på huset, 7200 kr för hårdvaran och installation och sedan 49 kr i månaden för 2 Mb/s. Man kan då uppgradera månadsvis för snabbare uppkoppling och nedgradera när man inte vill ha den snabba igen.

Funderingen var på fiber detta år när min fru jobbade hemifrån (programerare) och hon då kunde ha åkt till stugan och jobbat därifrån. Men som sagt, vi får se tiden an om vad som väntar runt hörnet med uppkopplingar...
Håll ut! Tekniken ändras hela tiden. Snart kommer säkert något som gör att man får nästan lika snabb uppkoppling som fiber. Mobilt bredband går jättebra. Det har jag och är helt nöjd. Satsar Du på finer till sommarstugan, så är Du ju bunden dit när Du inte är hemma. Med Mobilt bredband är Du helt fri som fågeln att jobba varifrån Du vill! Kör på det. Men att Du behöver något för 7200 kr förstår jag inte riktigt. Du behöver en router. Den kan Du köpa var som helst. Men Du måste ha ett mobilt bredbands abonnemang hos någon operatör och betala en månadskostnad, så som Du beskrev.
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
N
Hansuno Hansuno skrev:
Håll ut! Tekniken ändras hela tiden. Snart kommer säkert något som gör att man får nästan lika snabb uppkoppling som fiber. Mobilt bredband går jättebra. Det har jag och är helt nöjd. Satsar Du på finer till sommarstugan, så är Du ju bunden dit när Du inte är hemma. Med Mobilt bredband är Du helt fri som fågeln att jobba varifrån Du vill! Kör på det. Men att Du behöver något för 7200 kr förstår jag inte riktigt. Du behöver en router. Den kan Du köpa var som helst. Men Du måste ha ett mobilt bredbands abonnemang hos någon operatör och betala en månadskostnad, så som Du beskrev.
Jag kör också 4G från Telia och är helnöjd. Snabbt och stabilt och inte mer än ett enda avbrott på snart fyra år. IP-Only skulle dra fiber i området. De var i maj 2017 vi gjorde intresseanmälan. Nyligen körde de en ny drive. Behöver jag säga att vi inte var intresserade....
 
Hansuno Hansuno skrev:
Håll ut!..

…Men att Du behöver något för 7200 kr förstår jag inte riktigt. Du behöver en router. Den kan Du köpa var som helst…
Det är nog vår tanke att se vad som dyker upp om några år.
Jag är inte helt med på vad Telia ger oss för 7200 kr men de skriver att en tekniker kommer och monterar en stark mottagare som paras mot närmsta mast på bästa sätt. Router ingår i priset.
Men vi tänker inte ta erbjudandet. Vi klarar oss bra i stugan med mobilerna och de få gånger jag haft jobbmöte där jag behövt datorn har jag använt iPhonen med datorn.
Vi läser ganska mycket eller kollar på VHS när vi inte ser på serier på mobilerna. Haha. Inte ofta direkt men någon gång har vi smällt i en gammal VHS i bandaren. Barnen sade artigt att Stjärnornas krig var en intressant upplevelse på VHS.
 
Jag kör 4G-router med surf på kontantkort. Har stuga på en ö så om isen inte är tjock nog att gå på under vintern kan vi bara vara där april-oktober. Helt ok hastighet som funkar till stora teams-möten och strömmad film (dock inte 4K-kvalitet. Det blir dyrt…). Betalar ca 400-1200kr i månaden beroende på mängden möten men 0kr under vintern.

När det gäller film så skippade jag både apple tv och google chromecast och valde en Mi-box istället. Funkar precis som vanligt men man kan även koppla in en extern hd och spela från.
 
johnnur johnnur skrev:
Jag kör 4G-router med surf på kontantkort. Har stuga på en ö så om isen inte är tjock nog att gå på under vintern kan vi bara vara där april-oktober. Helt ok hastighet som funkar till stora teams-möten och strömmad film (dock inte 4K-kvalitet. Det blir dyrt…). Betalar ca 400-1200kr i månaden beroende på mängden möten men 0kr under vintern.

När det gäller film så skippade jag både apple tv och google chromecast och valde en Mi-box istället. Funkar precis som vanligt men man kan även koppla in en extern hd och spela från.
Jag satt två veckor remote från landet. Teams samt remote desktop till burken hemma. Gick på 9 gig ganska exakt för de två veckorna så man klarar sig rätt bra på sitt vanliga mobil abb för 149 kronor (25 gig plus 100 gig sparat så totalt 125 gig att förbruka)för att jobba från landet.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag satt två veckor remote från landet. Teams samt remote desktop till burken hemma. Gick på 9 gig ganska exakt för de två veckorna så man klarar sig rätt bra på sitt vanliga mobil abb för 149 kronor (25 gig plus 100 gig sparat så totalt 125 gig att förbruka)för att jobba från landet.
9 gig på två veckor var inte dåligt! Vi brände av 180 gig på en månad :) Sedan stängde både jag och frun av inkommande video i Teams. Då blev det bättre. Inte nödvändigt att betala för att se kollegorna klia sig i näsan :)
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
johnnur johnnur skrev:
9 gig på två veckor var inte dåligt! Vi brände av 180 gig på en månad :) Sedan stängde både jag och frun av inkommande video i Teams. Då blev det bättre. Inte nödvändigt att betala för att se kollegorna klia sig i näsan :)
Var inte så många möten där folk körde kamera. Men jag stängde av inkommande video i de mötena där lite väl många hade kamera på :)
Imponerad att remote desktop drar så lite trafik jobbade ändå 10 arbetsdagar heltid

Edit: kan också tipsa om att ange att anslutningen kostar i Windows 10 wifi settings. Då stänger de av vissa bakgrundsgrejer som drar samt stänger av Windows update
 
M maria01 skrev:
4g funkar ju knappt om det är för många som är uppkopplade samtidigt får nog vänta till 5g
5g Master måste sitta väldigt tätt, det är därmed bara ekonomiskt i områden med mycket folk. Dessutom så behöver ju masterna fiber, så har du tillgång till 5g så har du fiber i gatan.
 
Mats-S
Wilhelm14 Wilhelm14 skrev:
så har du tillgång till 5g så har du fiber i gatan.
Den slutsatsen är grovt felaktig. Dvs det kanske är så nu när endast 5G finns i innerstäderna, men kommer du utanför tätorten så är det absolut ingen sanning.

Dessutom kanske man inte vill ha en fiberanslutning. Finns många fördelar med en trådlös dataanslutning som man kan ta med sig till sina olika bostäder/sommarboenden/vinterboenden.
 
Mats-S
M maria01 skrev:
4g funkar ju knappt om det är för många som är uppkopplade samtidigt får nog vänta till 5g
Det är helt beroende på vilken operatör du har i ett specifikt område. Som redan påpekats skiljer det extremt mycket på kapaciteten mellan operatörer i samma områden, bara att testa tills man hittar en som kan leverera dygnet runt året runt,
 
Magnus E K
5G är inte bara för mycket höga frekvenser där masterna måste sitta tätt utan även ett lite effektivare sätt att använda samma frekvenser som idag används för 4G, citat från Wikipedia:

"Low-band 5G uses a similar frequency range to 4G cellphones, 600–900 MHz, giving download speeds a little higher than 4G: 30–250 megabits per second (Mbit/s).[6] Low-band cell towers have a range and coverage area similar to 4G towers."
 
Mats-S Mats-S skrev:
Den slutsatsen är grovt felaktig. Dvs det kanske är så nu när endast 5G finns i innerstäderna, men kommer du utanför tätorten så är det absolut ingen sanning.

Dessutom kanske man inte vill ha en fiberanslutning. Finns många fördelar med en trådlös dataanslutning som man kan ta med sig till sina olika bostäder/sommarboenden/vinterboenden.
Det finns fiber på de flesta ställen jag brukar befinna mig, men 4G finns bara på en del av dem. Till och med mina föräldrars sommarstuga mitt i skogen har fiber. Mobiltäckning eller fast telefon har de dock inte, så det är tur att fibern finns...
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Den slutsatsen är grovt felaktig. Dvs det kanske är så nu när endast 5G finns i innerstäderna, men kommer du utanför tätorten så är det absolut ingen sanning.

Dessutom kanske man inte vill ha en fiberanslutning. Finns många fördelar med en trådlös dataanslutning som man kan ta med sig till sina olika bostäder/sommarboenden/vinterboenden.
Hur är den slutsatsen felaktig? Menar du att det kommer sättas upp 5g master med 150 meters avstånd till varandra utanför tätorter? Det kan eventuellt på sikt sättas upp i mindre tätbebyggda områden med ett par hundra invånare, men en en gång så har dom då fiber där. Annars.. går det liksom inte att sätta upp en sändare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.