• Ledsen
  • Haha
Box of rain och 5 till
  • Laddar…
N
Mycket tråkigt men naturligtvis har jätten E.ON såväl rätten som resurser att strida för det på sin sida.
Den lilla människan är chanslös i ett sådant här fall.
Sedan diskuteras det väl huruvida eventuella magnetfält från kraftledningar och ställverk är farliga eller ej.
Själv bor jag i ett område som är klassat som kulturbygd så här är det i princip omöjligt att få bygglov för något som ett ställverk.
Den s k. Sydvästlänken (kraftledning) var tänkt att passera här men det blev avslag så den fick dras två mil bort istället.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Zit och 3 till
  • Laddar…
Är det verkligen E.on ?

Eller är det en omformare för Trafikverket och iom att regionnätet tillhör E.on där omformaren ska vara därav E.on ställverket ?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om det fanns en tydlig koppling mellan magnetfält och hälsa så skulle det vara känt. Det är ett område som är studerat.
Någon strålning existerar överhuvudtaget inte.
 
  • Gilla
deetee och 26 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om det fanns en tydlig koppling mellan magnetfält och hälsa så skulle det vara känt. Det är ett område som är studerat.
Någon strålning existerar överhuvudtaget inte.
När jag läste medicin fick vi läsa om sambandet mellan magnetfält och leukemi, då överrepresentationen av leukemi hos lokförare inte kunde förklaras på annat sätt. Nu kanske man sedan dess har hittat andra orsaker till lokförarnas överdödlighet, men då ansågs det bevisat.

Nu är det inte jämförbart med att bo nära ett ställverk, så att fördjupa sig i lokförarnas hälsa är ett ämne för en annan tråd.
 
  • Gilla
Lime113 och 6 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Strålskyddsmyndigheten går ut med att det finns en misstanke om att magnetfälten orsakar leukemi hos barn.
[länk]
Nja, de skriver att det möjligen finns en risk. Om den finns så är den liten. Fälten minskar snabbt med avstånden, då även om man bor nära en anläggning så är sannolikt egna elprylar en större källa till magnetfält.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 22 till
  • Laddar…
Sen är området också riskbelagt vid händelse av krig. Huset har just förvandlats till en rysk måltavla. Skulle inte lägga ett öre på ett hus som, bokstavligt talat, skulle kunna bli en bombkrater.
 
  • Haha
  • Gilla
TCG och 9 till
  • Laddar…
G
Var det inte nyss en tråd om att huset köpts så otroligt billigt och att det var världens affär?

Kanske är det så att andra spekulanter och mäklaren/kronofogden visste om detta?
 
  • Gilla
possum77 och 10 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Fälten minskar snabbt med avstånden, då även om man bor nära en anläggning så är sannolikt egna elprylar en större källa till magnetfält.
Japp så är det.
För rätt många år sedan, när denna pryl fortfarande var på modet, så konstaterades det att klockradion, som många hade på nattduksbordet, var den källa som utsatte en för absolut mest magnetiska fält.

En stor distributionstransformator har försvinnande små magnetfält när man kommit typ en 10 meter bort.

Själv skulle jag bara ha synpunkter på ljudet att bo nära något ställverk/transformator. Ljudet stör längre bort än magnetfältet är skadligt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 18 till
  • Laddar…
De är ju inte direkt vackra heller. Jag skulle inte direkt uppskatta att få en som granne. Men jag skulle inte flytta.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt. De hade sina bin på ängen där nu byggt. Då var det alltså inte deras äng?

Plötsligt kom eon iförda västar och började bygga. Hade de inte först bygglov vilket grannar, och alla andra, kan kontrollera på hos kommunen.
 
  • Gilla
Lime113 och 3 till
  • Laddar…
Perfekt granne, sällan någon där, och ~50 år mellan de större renoveringarna
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 11 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nja, de skriver att det möjligen finns en risk. Om den finns så är den liten. Fälten minskar snabbt med avstånden, då även om man bor nära en anläggning så är sannolikt egna elprylar en större källa till magnetfält.
Källa?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Strålskyddsmyndigheten går ut med att det finns en misstanke om att magnetfälten orsakar leukemi hos barn.
[länk]
Marlen har uppenbarligen lite svårt för att läsa innantill.
Strålskyddsmyndigheten påstår inte alls att det finns misstanke om att kraftfälten orsakar leukemi hos barn.
 
  • Gilla
deetee och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.