tommib
barfotalasse skrev:
Kan bovarna utifrån se var larmets centralenhet sitter, går man in éntevägen, slår sönder centralenheten innan tidsfristen löpt ut och då kommer inget larmbesked fram. Förr eller senare kommer mottagande larmcentral att sakna larmet, men då är det ett driftsfel och inte larmbesked. Felet rings och meddelas, eventuellt endast vardagar.

Har man trådlös sirén kan denna eventuellt ställas in så att den börjar tjuta på egen hand om den upptäcker utstörning utöver den tolererade perioden eller tappar kontakt med centralapparaten.

Ett trådbundet larm har i vart fall inte dessa begränsningar. Ganska uppenbart varför de trådlösa larmen i det skrivna materialet inte heller marknadsförs som renodlade inbrottslarm...
...vilket är anledningen till att jag aldrig någonsin kommer tycka att ett larm med MAP, Centralapparat och siren i samma burk är någonting annat än en leksak.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
C
tommib skrev:
...vilket är anledningen till att jag aldrig någonsin kommer tycka att ett larm med MAP, Centralapparat och siren i samma burk är någonting annat än en leksak.
Jag tycker inte det är ett problem så länge det går att komplettera med externa sirener och knappsatser, vilket ofta är fallet. Då kan man välja nivå utifrån krav och budget, inget fel med det.
 
  • Gilla
Maximum Justice Attack
  • Laddar…
...slår sönder centralenheten innan tidsfristen löpt ut och då kommer inget larmbesked fram.
Och med tidsfrist menas tid innan störning rapporteras som utstörningsförsök alt. tid för ingångsfördröjning om centalen råkar sitta i inte direktlarmad zon. Det är inte för inte som trådlös centralenhet rekommenderas att monteras i låst dolt utrymme.
 
R
barfotalasse skrev:
Kan bovarna utifrån se var larmets centralenhet sitter, går man in éntevägen, slår sönder centralenheten innan tidsfristen löpt ut och då kommer inget larmbesked fram.
Jag förstår inte på vilket sätt det du säger skulle skilja sig mellan trådbundet och trådlöst?
Om man utifrån kan se centralenheten och har möjlighet att komma åt den (samt eventuella ytterligare centralenheter) så fort att man förhindrar larmsignalen att nå fram så skulle jag säga att det är ett felinstallerat larm oavsett,

Jag förstår inte heller vad du menar med "tidsfristen"? Steg 1 i alla larminstallationer är att övervaka centralenheterna själva. En magnetsensor som triggar, skickar signalen till centralenhet, och centralenhet som skickar vidare signalen över en ständigt uppkopplad Internetanslutning till annan övervakningscentral, tar i bästa fall bara några milisekunder. Givetvis lite längre tid om det är en kamerasensor med husdjursanpassning eftersom den behöver mer tid på sig för att utesluta falsklarm. Det är ju ett val man själv gör och har inget med trådbundet/trådlöst att göra. Hur det är med ens eget system är ju enkelt att testa själv. Trigga/tysta ett larm kontrollerat några gånger och kolla snittiden. Nu menar jag bara de tekniska signalerna, inte larmfirmans responstid vilket är något helt annat :) Tar det längre tid än någon sekund tycker jag att man ska reklamera.

Betydligt enklare för boven blir det ju om centralenheten får signal från en sensor och börjar kämpa med en uppringd förbindelse (koppar eller någon typ av trådlös variant) för att skicka vidare signalen. Då hinner boven ta en kopp kaffe innan det är dags att smälla till centralenheten.
 
barfotalasse skrev:
Kan bovarna utifrån se var larmets centralenhet sitter, går man in éntevägen, slår sönder centralenheten innan tidsfristen löpt ut och då kommer inget larmbesked fram. Förr eller senare kommer mottagande larmcentral att sakna larmet, men då är det ett driftsfel och inte larmbesked. Felet rings och meddelas, eventuellt endast vardagar.
Kan tipsa om att med SPC Connect, som är gratis molntjänst till Siemens/Vanderbilt SPC-larm, kan få pushmejl när kommunikationen försvinner. Du kan också själv sätta timeout-tider. Denna tjänst kan man köra parallellt med anslutningen till en larmcentral. Sedan skadar det ju inte att man dessutom har redundanta vägar för larmöverföringen som t.ex SMS och IP.
 
C
Ärligt talat, det måste vara otroligt sällsynt att en larmutryckning leder till att tjuvarna tas/avbryts på bar gärning?
Jag har personligen varit med om många inbrott på olika ställen jag arbetat där larm gått till väktare, till och med till väktare stationerade i samma byggnad. I samtliga fall har tjuven hunnit avvika med stöldgodset långt innan väktare är på plats.
 
tommib
cpalm skrev:
Ärligt talat, det måste vara otroligt sällsynt att en larmutryckning leder till att tjuvarna tas/avbryts på bar gärning?
Jag har personligen varit med om många inbrott på olika ställen jag arbetat där larm gått till väktare, till och med till väktare stationerade i samma byggnad. I samtliga fall har tjuven hunnit avvika med stöldgodset långt innan väktare är på plats.
Det händer i princip inte, vilket jag också skrev tidigare. Jag har jobbat som väktare i fyra år, under studietiden. Villalarm från vanliga privatpersoner hamnar inte direkt högt på listan över prioriterade jobb om alla väktare är upptagna. Det funkar inte som i amerikanska filmer att det sitter en "rent-a-cop" och bara väntar på att något ska hända. Normalt har man ronder att sköta på olika objekt och går ett larm någonstans meddelas de som är närmast. LC (Larmcentralen) dirigerar ut folk, normalt minst två, men beroende på var man är så kan det ta rätt lång tid att komma fram. Kom ihåg att väktare inte kör med blåljus. Bara tiden "inbrott->larmcentral aktiveras->larm till LC->LC verifierar larmet och kontaktar väktare" tar typ fem minuter. Då är tjuven redan borta. Att polisen skulle åka på ett inbrottslarm hos Svensson är en önskedröm och i mitt tycke falsk marknadsföring från larmbolagens sida.

Bossebyggarn: Har du länkar till några produkter med de egenskaper du uppger? Du säger ju att det finns jättefina grejer så då måste du ha sett det någonstans.
Tidsfristen beskrevs av barfotalasse, inget oklart där. Man kommer runt det med en vettig installation där CA sitter dolt, helst inlåst och vägen dit är skyddad av valfritt volymskydd (IR/MW-detektorer eller liknande) som är direktlarmande. Därav min stora motvilja mot system där CA/MAP/siren sitter i samma burk. Då kommer den hamna bredvid dörren.
Det du beskriver med en ständigt uppkopplad internetanslutning har också ett flertal brister. Den största av dem är att du antingen har en ganska lång pollingtid eller så får du falsklarm varje gång din router får hicka (eller annan störning på internet). Det kommer också utlösa ett felmeddelande snarare än ett larm i de flesta fall. Jag kan visserligen ge exempel på fall där det faktiskt utlöser larm om den övervakade förbindelsen går ner men då gällde det ammunitionsförråd och vapenkassuner, objekt som garanterat inte finns i gemene mans hem. Intressant att notera var att när jag jobbade som officer hade vi DSC-larm på nyckelskåpen som innehöll kassunnycklarna. Det kanske är därför jag gillar det :)
 
  • Gilla
Ingper och 1 till
  • Laddar…
Tommib beskriver alldeles utmärkt varför jag inte kommer att betala för koppling till larmcentral. Med en siren + koppling till min mobil går det nog ändå att få fönstren igentejpade av någon granne om larmet går då man är långt hemifrån.

För övrigt så drabbad en bostad av inbrott en gång på 200 år i snitt, och koppling till larmcentral kostar ca 3000kr/år. Det innebär att det kostar 600 000kr för igentejpningen av fönster.
 
pelpet skrev:
Tommib beskriver alldeles utmärkt varför jag inte kommer att betala för koppling till larmcentral. Med en siren + koppling till min mobil går det nog ändå att få fönstren igentejpade av någon granne om larmet går då man är långt hemifrån.
Håller helt med.
Vårt larm SMS:ar bl.a. mig och min fru så fort något händer. Väsnas gör det kanske inte så mycket ute, men inne låter det som sjutton. Fast inte från där centralen är, naturligtvis. Och avstängning sker via en nyckeltaggläsare på utsidan, så larmet går direkt om någon olovligen öppnar en dörr eller fönster.

När vi var ute på semester fick vi plötsligt SMS en kväll om inbrottslarm och med koden för rörelsesensorerna. Dock utan föregående larm på skalskyddet. Inom 2 min efter larmet var två grannar där och kollade runt. På kamerorna (som vi kommer åt via appar i våra telefoner) kunde vi dock inte se något oroväckande - mer än grannarna förstås :p. Och de såg inget heller.
Förklaringen till att larmet gått skall jag inte närmare gå in på, men det var något som hörde hemma i huset men inte skulle ut och röra sig vid den tiden på dygnet. Det kunde vi konstatera när vi kopplade upp oss mot kameraservern och kollade inspelningarna.

En väktare hade inte varit där på minst en halvtimme, i synnerhet som vi inte bor i någon centralort.

(Larmcentralen är f.ö. en billig sak från Kina, som säljs i Sverige under fint namn för nästan 6-dubbla priset. Kameraserver + kameror är ett fristående system som kostat under 1500:- för server och alla kameror. Också från Kina. Det är inte många månadsavgifter.....)
 
tommib
Ingper skrev:
Håller helt med.
Vårt larm SMS:ar bl.a. mig och min fru så fort något händer. Väsnas gör det kanske inte så mycket ute, men inne låter det som sjutton. Fast inte från där centralen är, naturligtvis. Och avstängning sker via en nyckeltaggläsare på utsidan, så larmet går direkt om någon olovligen öppnar en dörr eller fönster.

När vi var ute på semester fick vi plötsligt SMS en kväll om inbrottslarm och med koden för rörelsesensorerna. Dock utan föregående larm på skalskyddet. Inom 2 min efter larmet var två grannar där och kollade runt. På kamerorna (som vi kommer åt via appar i våra telefoner) kunde vi dock inte se något oroväckande - mer än grannarna förstås :p. Och de såg inget heller.
Förklaringen till att larmet gått skall jag inte närmare gå in på, men det var något som hörde hemma i huset men inte skulle ut och röra sig vid den tiden på dygnet. Det kunde vi konstatera när vi kopplade upp oss mot kameraservern och kollade inspelningarna.

En väktare hade inte varit där på minst en halvtimme, i synnerhet som vi inte bor i någon centralort.

(Larmcentralen är f.ö. en billig sak från Kina, som säljs i Sverige under fint namn för nästan 6-dubbla priset. Kameraserver + kameror är ett fristående system som kostat under 1500:- för server och alla kameror. Också från Kina. Det är inte många månadsavgifter.....)
Nu får du ju berätta vilken central det är :)

Bara som en notis så är det dumt att ha en proxläsare i olarmat område. Det innebär (troligen) att du dels är sårbar för brute force-attacker och dels att du är sårbar för en replayattack. Bägge kräver en i någon mån tekniskt avancerad motståndare men sådana finns ju som vi har konstaterat.
Sen är det ju naturligtvis praktiskt att ha det så, så man slipper inpasseringstid mm. Just det kan man dock komma runt genom att ha ett direktlarmande volymskydd (eller försåtsskydd) precis innanför entren.
I mitt tycke skulle den optimala kontrollen för larm vara en app i telefonen som kör en OTP där larmsystemet när man försöker larma av begär en specifik kod. Omöjligt att knäcka så länge man har en vettig slumpgenerator med hög entropi, enkelt att använda och koder går att lagra för en livstids förbrukning på vilken telefon som helst. Detta i kombination med en MAP förstås så även gäster kan använda det.
Proxläsare är inte fel, men i mitt tycke ska de sitta i larmat område och det ska vara tag+kod.
 
Bör man inte ha siren både inne och ute? Så att grannar snabbt blir intresserade av att bli av med oljudet om något händer.
 
tommib skrev:
Bara som en notis så är det dumt att ha en proxläsare i olarmat område. Det innebär (troligen) att du dels är sårbar för brute force-attacker och dels att du är sårbar för en replayattack. Bägge kräver en i någon mån tekniskt avancerad motståndare men sådana finns ju som vi har konstaterat.
Nu har jag ju gjort läsaren själv (eftersom köpta färdiga Kinaläsare stör så förtvivlat på radio/kortvåg) så dessa svagheter är nog lösta...

Läsaren är bara en läsare, som kommunicerar seriellt med en annan svåråtkomlig låda inne i huset som innehåller intelligensen och kodnyckellistan. Den har jag gjort så att efter tre felaktiga försök ignoreras läsaren under 5 min, sedan är det öppet igen för tre försök.
5 min kan kännas kort, men det gör ändå bara att 30-tal koder kan testas per timme. Och läsaren/entrén sitter väldigt öppet och synligt, så en person som står där en lång stund kommer nog känna sig rätt iakttagen och obekväm. Just för att det är väldigt öppet mot vägen ville vi inte ha kod, eftersom det är lätt att sitta 100m bort med kikare och titta. Dessutom är det stökigt med kod för barnen, hantverkare o.s.v.

Replayattack kräver ju någon form av skimningsutrustning, då mina taggar är närfältare (5-10cm), och det skulle synas grymt tydligt om någon satt det på den läsare jag har.

Sedan är läsare/entré kameraövervakat med inspelning.

(Jo, man är väl lite tekniknördig.....;-)
 
Redigerat:
pelpet skrev:
Bör man inte ha siren både inne och ute? Så att grannar snabbt blir intresserade av att bli av med oljudet om något händer.
Beror på.
Vi satte inget ute, främst beroende på just ett par grannar som redan hade en hel del åsikter om "oljud". Innesirénerna hörs dock lite "lagom" ut också. Men en kompletterande blixtlampa ute kan också ge en del uppmärksamhet.

Men nu börjar vi nog komma rätt mycket OT (dvs trådlösa larm och utstörning)....
 
C
Ingper skrev:
Vi satte inget ute, främst beroende på just ett par grannar som redan hade en hel del åsikter om "oljud".
Helt fel taktik. Det är ju precis det du vill, att grannarna kommer rusande direkt arga som bin - "Vad i h-vete står på!". :p
Tråkigt om man får falsklarm förstås.
 
Precis, ge de närmsta grannarna ett igenklistrat signerat kuvert med nyckel och en avlarmningskod. Det borde i praktiken fungera mycket snabbare än en väktarutryckning. När man kommer hem igen går man givetvis över till grannen som ryckte ut med en flaska vin som tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.