bobas skrev:
Just självurladdningen tror jag inte det går att göra något skydd mot.. Deras elektroniska skydd är väl bara för att skydda mot att användaren djupurladdar?
Det är ju just djupurladdning som sker när vissa maskiner ligger och inte används. En urladdning när du kör slut på den vid arbete innebär ingen fara. Den slår av innan batteriet är djupurladdat.
 
Jag köpte en Ryobi grästrimmer i slutet av sommaren -11. Använde den 3ggr har jag för mig. Förra helgen var det dags att köra igen, jag satt batteriet i laddaren och medan så klippte jag gräset. När jag var klar och skulle köra med trimmern så visade laddaren att batteriet var fullt. Men inte ett liv i trimmern. Mätte 18V accen och det var bara ca: 7V. Testade att ladda igen men efter någon minut så visar laddaren fulladdat. Läste sen i manualen att batteriet ska förvaras uppladdat. Jag åkte tillbaka med den där jag köpte den och dom skulle skicka den på garanti. Vi får se vad dom kommer fram till.
 
Det står så här i "min" manual för laddaren: "Om du inte använder batteriet under en längre period ta ut det ur laddaren och koppla ur den sistnämnda." Jag har hela tiden haft batteriet i skruvdragaren. Tydligen helt galet.
 
Li-ion celler riskerar att polvända sig om de tillåts ladda ur helt och då är de helt obrukbara ( t o m farliga?) om jag förstått saken riktigt.
Vad gäller dessa underspänningsskydd som batteripacken har, så är de lätt att "kringgå" genom att pumpa/mjölka korta impulser efter att skyddet aktiverats. Gör man det så riskerar man det förstnämnda ( dvs förstört batteri). Detta brukar nämnas i någon form i manualen till apparaten.

Det bästa sättet att bruka laddbara Li-ion apparater är att köra tills underspänningsskyddet aktiveras eller batteriet talar om att det är färdigt och sedan sätta det på laddning. För bästa livstid ur Li-ion skall dessa hållas svala och laddade till ~70% när de inte används. Tänk på att Li-ion åldras direkt efter tillverkning på fabriken och rimlig förväntad livslängd brukar ligga kring 3 år oavsett användning, om man sköter om dem. Hög värme (t ex genom hög belastning eller laddning) förkortar cellernas livslängd.

Om man inte får ut mer än ett års användning ur ett Li-ionbatteri, trots att man sköter om det korrekt, är batteriet defekt och IMO skäl för reklamation.
 
Redigerat:
Jag har också Ryobi one plus grejjor, och har aldrig haft problem. Jag laddar batterierna en gång i månaden oavsett om jag använt dem eller inte, och låter dem inte sitta i laddaren mellan laddningarna. Detta gäller alla mina batterier, Ryobi, AEG och Bosch. Har för mig att det i någon av manualerna stod att man inte ska ha batterierna i en laddare som inte är ansluten till nätet, det rådet följer jag även när det gäller ryobin. Däremot brukar batterierna få sitta i verktyget, mest för att spara plats. Har inte märkt av någon självurladdning på något av batterierna.
 
Jag har Ryobi one plus, jag tog fram grästrimmern i dag och satte i det lilla batteriet och körde... inga problem.
Jag kunde köra några minuter innan det tog slut, men så hade jag ju inte laddat det före. Jag ville se om det fanns något kräm kvar efter som jag har inte haft det på laddning eller suttit i någon maskin, utan bara förvarat det i en bokhylla över vintern (sedan mitten av oktober) stora batteriet indikerade halvfullt och det var det inga problem alls att klippa med i 20 minuter utan att det tog slut. (har förvarats också sedan oktober utan laddning)
 
Du kan ju enkelt mäta med en multimeter vilken spänning laddaren ger och även vilken spänning batteriet ger. Då kan du enkelt se om det är laddaren eller batteriet som är felaktigt. Om du hade bott nära Örebro så hade jag kunnat testat batteriet med våran batteritestare som vi har på jobbet.
 
sukram78 skrev:
Du kan ju enkelt mäta med en multimeter vilken spänning laddaren ger och även vilken spänning batteriet ger.
Är du säker på att det är så lätt att mäta vad laddaren ger? Jag gissar att den har någon form av intelligens som gör att den försöker "analysera" batteriet innan den börjar ladda och då är det inte säkert att den ger en rättvisande spänning innan batteriet har anslutits och "analyserats".
 
bobas skrev:
Menar du att man alltid ska köra slut på batteriet innan man laddar det? Li-on mår bäst av att laddas ofta..

[länk]
Nej, jag tänkte utifrån det förda resonemanget om att undvika skadlig djupurladdning (vikten av att inte mjölka ur batteriet/lura djupurladdningsskyddet). Men taget ur sitt sammanhang blir givetvis meningen en annan..
 
Även att laddaren har inbyggd intelligens så kan man mäta om den ger någon spänning ut. Testade på min laddare igår. Kunde mäta att den ger spänning ut men inte den spännningen som den ger vid laddning.
 
LilleNo skrev:
Nej, jag tänkte utifrån det förda resonemanget om att undvika skadlig djupurladdning (vikten av att inte mjölka ur batteriet/lura djupurladdningsskyddet). Men taget ur sitt sammanhang blir givetvis meningen en annan..
jag kan inte påstå att jag tog det ur sitt sammanhang.. Men jag uppfattar det som om du påstår att man ska använda sina maskiner tills de stänger av sig pga att de tycker batteriet är slut. Jag kanske missförstod?

Vad jag hört/läst bör man ladda li-ion batterierna så ofta man kan/ efter varje jobb för att de ska hålla längre.
 
http://www.celltech.se/open_show_one.asp?id=86
I slutet av dokumentet.

" Bly och litium-jon behöver inte och skall inte urladdas i onödan, gäller i synnerhet djupa urladdningar.
Ett blybatteri förstörs (sulfatering på plattorna) relativt snabbt om det lämnas urladdat.
Dessa batterityper kan med fördel laddas upp innan de är helt tömda, till skillnad från NiCd/NiMH.
De bör inte lämnas med laddaren ansluten onödigt lång tid efter full laddning med undantag för de blybatterier som är särskilt avsedda för stand-by drift.

Skyddskretsen i Litium-Jon batterierna förhindrar bl.a. djupurladdning men om man ändå har ”gått över gränsen” så kommer laddaren att försöka ladda upp batteriet igen, men det tar betydligt längre tid än normalt.
Ibland missförstås detta, batteriet verkar ”dött”. Observera att detta inte har med laddarens kapacitet att göra, utan skyddskretsen inuti batteriet har bara gjort sitt jobb."
 
Jag uttryckte mig nog otydligt, jag anser inte att man ska köra slut på laddningen vad gäller Li-ionbatterier (annat än när batterimätaren skall kalibreras, då krävs en full laddcykel), jag hade snarare djupurladdningen och mitt eget användande av skruvdragare i åtanke när jag skrev ovanstående och då kör jag tills ena packet är slut och byter då till det andra fulladdade.

Så som du skriver och som anges på den länkade sidan, har även jag uppfattat det. Dvs att man ska göra tätare mindre laddningar utan att toppa batteriet och ge akt på batteritemperaturen.q
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.