Bezt skrev:
Dock så är nog isoleringen bra om man inte vill få in för mycket värme om man har mycket sol på en fasad, ungefär som isoleringen är menad i rymden då helt enkelt.
men då börde den ju sitta på utsidan av huset för att reflektera bort solstrålar, eller?
Det finns inga riktiga vintrar i England så dom märker nog inte hur dåligt det isolerar.

Alufoljen är dock vindtätt och fukttätt så den gör väl någon nytta i alla fall om den nu är rätt sammanfogat :). Jag skulle beskriva det som vindpapp + ca 5 cm ull + plastfolje i ett.
I det program jag sett sa de att det togs bort från taket 20cm gammal mineralull och ersattes med den smarta rymdmattan som ska ge minst samma isoleringsresultat.
:O
gaia
 
Bezt skrev:
Antagligen är de TV-programmen sponsrade eller också är Engelsmännen bara dumma.
  • Avlopp på utsidan av husen
  • Heltäckningsmatta i badrum
  • Köra på vänster sida av vägen
  • 110 volt
  • ...
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Tja, vi får väl snart veta om det är bra eller dåligt.
I göteborg pågår just nu ett experiment där man provar att tillägsisolera gamla trähus med ett liknande material och det är i samarbete med tekniska högskolor och om jag inte missminner mig Sveriges Tekniska Forskningsinstitut (gamla SP).

Kan bli intressant att följa :)
 
huggan skrev:
[länk]
Intressant, visste inte att Isover säljer detta.

Men här pratar vi om något helt annat än bubbelplasten. Det är isoleringspaneler med vakuum i, i exakta storlekar.
Undrar hur de har placerat aluminiumfolien i elementen, om de är placerade in mot vakuumet borde det kunna funka.

Men, förutom sitt gissningsvis höga pris, lider denna av problem, precis som bubbelplasten. Det är helt enkelt en nischprodukt. Bubbelplast med alufolie är jättebra, till vissa användningsområde (stopp mot solstrålning på oisolerade vindar, tex), om man byter isoleringsmaterialet ofta.
Vakuumpaneler är bra, om man har en stomme med exakt rätt avstånd mellan reglarna (notera att man inte får bearbeta (såga, spika, skära) panelerna, då förstörs de), där man kan garantera att ingen kommer att borra om 20 år. Borrar du hål på en panel så förstörs den. Om din regelstomme är bara det minsta lilla skev, så kommer du inte att kunna använda skivorna, eftersom de inte går att pressa ihop överhuvudtaget.

Som generell, billig, isolering, mot värme, kyla och ljud, i många olika konstruktioner, i många år, är tyvärr glas/sten ullen och frigoliten oöverträffad.

Rymdisolering är jättebra - i rymden.

/ Fredrik
 
Fem Inlägg bortplockade pga reklam samt diskussion runt detta
Ser ni ett reklaminlägg så diskutera det helst inte i tråden utan rapportera bara inlägget
/Mats
Moderator
 
Mats skrev:
Fem Inlägg bortplockade pga reklam samt diskussion runt detta...
När det är så flagrant och genomskinligt skulle det nästan flyttas till humortråden :)

Konstigt att detta fortfarande dyker upp i en 12 år gammal tråd. Tolv år!
 
Sorry Mats
Visste inte om detta
Ska inte upprepas
Mvh JEPLA-BYGG
 
On Topic!

Såg just i tidningen Byggvärldens nyhetsmail reklam för "Kooltherm" isolering.
http://www.kingspaninsulation.se/home.aspx

Verkar i alla fall hyfsat seriöst, med säte i NL.
Och holländare är hederliga och lurar inte folk, tror jag i alla fall :)

"lambda så lågt som 0,020 W/mK", och isolerar alltså nästan dubbelt så bra som glas/stenull.

Det sägs vara fenolskum. Vad det är vet jag dock inte
 
Hej
Den tunna isoleringen fungerar till 100%
har själv använt den på bla övervåningen i snedtaken stänger ute värmen på sommaren och stänger ute kylan på vintern samt att den är ljudisolerande
Har flera vänner som använt den och är mycket nöjda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.