Kan jag få något bra förslag på vad jag nu ska ha den till?

Köpa lite alu-tape och isolera värmerören i källaren?
Ovanför kakelugnen mellan gipset och reglarna för att stråla ner lite värme?



 
EgenHärd skrev:
Kan jag få något bra förslag på vad jag nu ska ha den till?

Köpa lite alu-tape och isolera värmerören i källaren?
Ovanför kakelugnen mellan gipset och reglarna för att stråla ner lite värme?
På altantaket för att stråla bort värmen på sommaren? :)
 
Om du har ett yttertak utan elkablar där du ska använda konstruktionen;
Gips, glespanel, diffspärr, och isolering. Då kan du använda "rymdfolien" som diffspärr och så länge inte aluminiumen åldrats/oxiderats så ger det en ökad isolering. För även vid rumstemp. strålas det värme. Frågan är naturligtvis hur åldersbeständig diffspärrs egenskaperna är.

Det är inget principielt fel på produkten utom att den är svår att använda pga att den är elektrisktledande och kräver luftspalter, vilket oftast är samma sak som att det kommer att dra inne i konstruktionen. Skilnaden i väggsjocklek blir ju dessutom praktiskttaget obefintlig jämfört med vanlig isolering. Bäst fungerar den nog på vindar i varma länder. Jag har ngn stans sett siffror på nyttan där och det var ganska betydande.

Annars kan du ju använda den som värme besparande gardiner.

Eller om du bygger ett garage du bara vill värma ibland. Klä väggarna med sådan folie och tillför värmen med strålningsvärmare då du vistas där, så slipper du värma hela stommen. Det borde fungera rent principiellt, hur effektivt/komfortabelt det blir är en annan fråga.
 
EgenHärd skrev:
Man skulle ha en tråd där man fick bikta sig och berätta om sina dundertabbar....
Jag kan börja här... jag har köpt en rulle rymdfolie  :-X

Berätta inte det för nån bara..  ;)
Självklart finns det en sån tråd oxå, http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=21645
 
hej! googlade lite innan och upptäckte  :surprised: att det verkar finnas kunnigt folk här på forumet. har en lite fråga angående just folie-med-bubbelplast varianten. om ni tänker er luftfilterburken i våra bilar, tänk om den var större med ett koniskt filter i, skulle denna folie-med-bubbelplast vara till nytta och stå bättre emot värmen från motorn om man klädde vägarna med den? finns det något annat alternativ som kanske är bättre?
 
Hejsan.
För att återknyta till resonemang angående reflektiv isolering vill jag tillföra lite nytt bränsle!
Hörde att det finns en isolering som heter Vacupor. Isoleringen har enligt tillverkaren ett lambdavärde på 0.005 jämfört med glasull 0.036 och stenull 0,037.
Materialet skall enligt tillverkaren bygga på kiseldioxid som inneslutes i aluminiumfolie och därmed vakuumförsluts.
Jämförelse:
Vacupor 100mm ger ett värmemotstång på R=20
Glasull 100mm = R 2,78
Stenull 100mm = R 2,7o
Enligt ovanstående data skulle man behöva mer än 70 cm mineralull för att motsvara vakuumisolering på 10 cm!
 
Bra, men dyrt? De enda uppgifterna jag hittar om pris nämnet 80 € per kvm för 20 mm Vacupor...
 
phenomenon skrev:
hej! googlade lite innan och upptäckte *:surprised: att det verkar finnas kunnigt folk här på forumet. har en lite fråga angående just folie-med-bubbelplast varianten. om ni tänker er luftfilterburken i våra bilar, tänk om den var större med ett koniskt filter i, skulle denna folie-med-bubbelplast vara till nytta och stå bättre emot värmen från motorn om man klädde vägarna med den? finns det något annat alternativ som kanske är bättre?
Hej!

Skulle troligtvis fungera bra som reflektor även för en luftfilterburk. Men Luftfilterburken om den är byggd på rätt sätt, får sin luft från kall friskluft. Och flödet är såpass stort att just strålningsvärmen mot burken är obetydlig. Om burken tar sin luft från det varma motorutrymmet är det ett betydligt större problem än eventuell strålningsvärme.
 
Hej

Har stött på en produkt som heter ThermoReflekt och baserat på vad de skriver och de R-värden de publicerar så låter det hela väldigt bra. Har varit med och installerat det i ett par tak och det är väldigt smidigt att jobba med. Har funderingar på att göra detsamma hemma då vi bor i en skånelänga och ska inreda vinden på samma sätt som beskrivs i trådens första inlägg.

Ni kan läsa om ThermoReflekt på http://www.wiedland.se/thr/index.htm

Vad har ni att säga om detta? En reflektion över R-värdet vore intressant då det ur min synvinkel låter som de har koll på läget.
 
Hittade ngn definition för R-Värde:

U-värde för isolering

U-värde – också kallat U-faktor – anger energieffektiviteten hos fönster, dörrar, takfönster och vissa andra yttre byggnadskomponenter, inklusive väggar. I byggnadsstandarder används U-värdet för att ange minsta tillåtna värde för energieffektivitet, och det utgör en god utgångspunkt för jämförelse mellan monterade byggnadskomponenter.

U-värdet anger hur väl ett fönster eller en dörr förhindrar att värme släpps ut från en byggnad. Det beräknas som skillnaden i Btu per timme, per kvadratmeter, per grad C, genom materialet. Lägre U-värde betyder högre motstånd mot värmeöverföring – eller större isolationsförmåga – för materialet eller komponenten.

Nominellt U-värde är typiskt mellan 0,2 och 1,2, där 0,2 anger bäst isoleringsförmåga.
R-värde
Reciprokalvärdet av U-värdet är det termiska motståndet, R-värdet. Medan U-värdet anger hur mycket värme en byggnadskomponent släpper igenom, anger R-värdet hur mycket värme ett material förhindrar passage. Högre R-värde betyder bättre energieffektivitet.

U-värdet används för att klassificera monterade komponenter, som dörrar och fönster, medan R-värdet oftast används för klassificering av enskilda material, såsom isolering.

Hm, om angivna R-värden är riktigta är det ju klart intressant.

Tabell från densamma:
Vi jämför R-värdet för 2½ cms tjocklek för några kända material:

Glasfiberull 3,5

Stenull 3,5

Frigolite 4,5

ThermoReflekt Super Polynum, ca 4 mm 16

ThermoReflekt Polynum Big, ca 8 mm 19

Låt oss nu se vilken tjoklek av ett antal andra isoleringsmaterial som ger en jämförbar isoleringseffekt med våra ThermoReflekt-produkter:

R-värde R-16 R-19

Glasfiberull 16,0 21,0

Stenull 12,5 15,0

Frigolite 11,25 13,75

ThermoReflekt Super Polynum 0,4 -

ThermoReflekt Polynum Big - 0,8
 
JAP skrev:
Ledsen att göra er upprörda då det verkar vara det som händer här.... Först poiu, kul att din fysik är utmärkt men jag är ledsen att göra dig besviken genom att säga att det är verkligen inte mätbart. Du kan inte få någon randpunkt för det är ingen fastställd. JohanM, jag menade inte att kasta sten på dig så ta det lite lugnt. Du har helt rätt i att airflex har för stora bubblor men du glömde tala om för de andra att airflex är uppbyggt i tre delar vara de två yttersta är i bubbelplast med folie utåt medans den tredje komponenten är samma foil som du använder som stegdämpare. Den kräver dessutom tryck för att fungera. Kom ihåg att vill man inte att det skall fungera så gör det inte det. Jag har ett rum på "pall" som är flyttbart för tester som är 1200*2400*2200 med en förrådsdörr och väggar och tak som följer. Thermoreflekt - 45*120-byggplast. underifrån så är det thermoreflekten-golvspån. Enda värmekällan är en bygglampa på 150watt som sitter i "taket". Den här konstruktionen står ute jämt och ständigt i urochskur. Ett litet luft intag med växlare från citcop sitter i och sköter luften. Hittills så har den aldrig gått ner under 18grader plus förutom när någon går in eller ut. och den kallaste registreringen i år är utomhus -19.4 grader. Jag vet inte riktigt om johanM har fattat men det är hans problem. Min "illusion" har fungerat och vi har isolerat 39st bodar med enbart det här och det fungerar utmärkt. JohanM, Man får inte mer rätt genom att prata ner andra eller att försöka få andra att se det på ditt sätt. Att jag ens nämner mitt hus här är för att vi använder den här produkten industriuellt men jag är också husbyggare privat och som sagt var, skomakare bliv vid din läst. Det har även tillverkats provbilar i södra sverige med den här produkten som isolator och ett "grekaggregat"(220v kyla)på taket som man kopplar ur när man åker iväg. Och GENAST så säger jag till vän av ordning att det är engångsleveranser från a-b vi talar om, inte flerdistribution. Det är kul att det finns så mycket kunskap men var lite rimliga va? Ni får säkert mangla nån på jobbet samtidigt som jag kan ju inte påstå att jag försökt sälja nåt till någon va? Någon av er som har varit i kontakt med oss och hållt en av våra bitar i handen? Någon som inte varit nöjd? Det där vetenskapssnacket får ni spara till någon som säger "fyfaan vad bra att du satte han på plats" Ingen av er vill ha en sån diskussion iallafall. Ursäkta min korta ton, vi har arbetat med den här produkten ut mot fabriker, stallar mm mm med ett bra resultat så jag känner väl att det enda jag ville göra var att bespara någon stackare hans kliande, inte ha en massa påhopp från besserwissrar som inte vet vad f-n det är dom har att göra med! Har ni för lite att göra eller? Och jag är inte rädd för mothugg eller vetenskapliga underlag.
Det går aldrig att få mer reflektion pga aluminiumfoliens egenskaper vilket är 95%. Till skillnad från airflex så har den 100% täthet med inget fuktgenomsläpp och 1/2 så stora bubblor. Tryck och brytpunkt för bubbelspräng är 898kg/cm2 så att den går att ha till golv t.ex. U-värde omätbart(kalla det okänt om ni vill). Visst förlorar den 5% i värme men värme tillförs kontinuerligt och då är 5% ingenting i förlust. Att bara installera en bit fungerar inte, den måste ha ett helhetssyfte. inte bara en liten bit. Det är ett helt annat tänk så det är därför som husägare samt privatpersoner inte har fått ta del av den här. Bästa stället för den här (tycker jag) om man skall testa så skall man ha en dragig vägg eller nåt liknande som man sätter det här för. Drar det genom er vägg på landet så prova att sätta sånt här på hela väggen och jag garanterar att det drar inte samt att väggen håller innetemperatur. Dessutom så kan ni dra ner värmen eftersom strålningen inte värmer upp väggen längre utan går tillbaks in i rummet. Ledsen för att jag inte är mer säljaktig då jag borde vant mig vid dessa diskussioner. Om ni kommer med mer frågor så lovar jag att svara så långt det bara går. Jag återkommer med svar på det andra ovanstående från piou.
brgds
Adde
Skulle vara intresant att testa detta material med konvensionell isolering (gullfiber+diffplast) under samma förutsättningar:rolleyes:

U-värde omätbart ,lägg av.Allt material som är känt till dags dato transporterar värme/kyla ,undantaget vakum om det är fritt från partiklar.
 
Redigerat:
S
Väcker gammal tråd...
Jag har tittat en del på grand designs där de bygger hus i UK. Där verkar de i varje bygge använda sig av någon sån här tunn alu-beklädd folie som enda isolering i tak... i några avsnitt har de kommenterat isoleringen och bara sagt att 1-2cm av den nya isoleringen motsvarar 20cm glas/stenull och konstaterat att stenull är föråldrat ungefär.
Men i denna tråd så sågas det totalt, helt utan att någon verkar ha prövat det ens. Om det nu används i stor utsträckning i nybyggen i England så borde det ju inte vara helt värdelöst?
 
Verkar som att alla hade teorier om att det skulle vara tämligen värdelöst verkar stämma, vår kära Admin Marlene har nyss t.o.m. bloggat om detta.
http://www.byggahus.se/bloggar/marlene+eskilsson/2256-nasas-isolering-blev-en-flopp.html

Antagligen är de TV-programmen sponsrade eller också är Engelsmännen bara dumma.

Dock så är nog isoleringen bra om man inte vill få in för mycket värme om man har mycket sol på en fasad, ungefär som isoleringen är menad i rymden då helt enkelt.
 
Rymdisolering är bra i RYMDEN. Däremot här nere så är det en annan femma då vi normalt sett inte har vakum utomhus ;)
 
S
Tack Bezt!
Tycker synd om de stackarna som kört detta i UK... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.