A
Hej!

Då jag kör köksfläkten på full fart samtidigt som jag har en brasa i vardagsrummet så trycker de rök ut ur kaminen.

Bara då köksfläkten går..

Rökgångarna från fläkten och kaminen är bredvid varandra. Jag har ej skorstenshuv. Hur ska jag göra? Jag vill kunna laga mat osv samtidigt..

Mvh /kl8
 
Troligen har du får dålig ventilation i huset och när köksfläkten är på får du undertryck i huset och luft böjar då komma in igenom skorstenen och tar då med sej röken in.
 
Öppna ett fönster i v-rummet, hjälper det så montera tilluftsventiler alt. spaltventiler.
 
Mer ventilation helt klart. Har du inte så att du tar uteluft till kamin så är det att rekommendera också
Vi satte en luftventil en bit ovan kaminen dessutom som suger ut rök om det skulle råka komma in när man öppnar luckan. (När stocken är varm är det inga problem med os in)
mest som en säkerhetsgrej för barnen, händer i princip aldrig att det osar in nu ventilen tar allt ev os
 
A
Har till luft vent i 3st fönster på bottenplan (har källare också) dom är öppna samt att jag provade öppna balkongdörren också, drog igång fläkten och de kom ändå rök från kaminens spjäll??

Vad är de då för fel? Har sotlucka i källaren till kaminen också som är tät...
 
A
Justja, har en paxfläkt i toan som går hela tiden i låg fart som ökar då den känner av fukt, mkt effektiv. Har en 50tals villa, är de bättre att ha den inställd på att bara gå då de är fuktigt?

Har även 2st frånluft i sovrummen. Ska man stänga dessa? Huset hade från början vedpanna i källaren och nu fjärrvärme.
 
Taskigt drag i skorstenen! Blir det bättre när du eldat ett tag och skorstenen blir varm?
 
Instämmer, är det när du håller på att tända det ryker in eller även när det brinner?

Själv stänger jag av fläktar (köksfläkt finns inte på kartan, skapar rejält undertryck) och öppnar fönster i rummet med kaminen innan jag ger mig på att tända. Sen när det brinner och skorstenseffekten funkar brukar det gå fint att använda fläktar och stänga fönster.

Funkar sämre ju varmare det är ute (skillnad inne och ute). Tror att enda "permanenta fixet är att ha en väldigt lång skorsten eller en fläkt som drar uppe på skorstenen.
 
A
Eldade igår då de var -18 ute. Har inga som helst problem att göra upp eld och de är bra drag då de brinner.

Men då fläkten i köket går ryker de in trotts att murstocken är varm och man eldat i 1-2h.

Någon som provat fläkt som suger ut röken? Blir de inte mer undertryck i huset då?

/kl8
 
OpiMaza
Du måste ha tilluft i huset annars så kommer det ryka in hur du än gör.
 
A
Har 3 st till luft i fönstren i vardagsrummet. De blev knappt någon skillnad då köksfläkten var på max och jag hade balkongdörren öppen (som går ut från vardagsrummet)

Har skruvat igen båda frånluftsventilerna i sovrummen och stängt av paxfläktens kontinuerliga drift.

Knappt någon skillnad då jag drar igång köksfläkten på max. Är de verkligen till luften som är problem?

Upplever luften i huset som mkt fräsh.

Tack för alla svar!

/kl8
 
A
Läst om någon turbin grej man kan sätta på skorstenstoppen som suger ut rökan? Något som någon rekomenderar?
 
Det är bara att gratulera att du har ett tätt hus :)

Är det inte rätt enkelt att ställa ett fönster/altandörr på glänt?
Köksfläkten kör man ju trots allt bara några minuter i taget.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Otät kaminlucka om du har en sån?
 
A
Känna sisådär att ha fönstret öppet -20grader, kan ju ta upp mot 2h innan man är klar med maten ibland :)

Luckan är nog tät, kaminen är helt ny. Jötul 613 med sidoglad och täljsten.

De är mkt bra drag i kaminen o de är inte svårt att få upp eld. De är som sagt bara då köksfläkten går de ryker in..

/kl8
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.