En färdig lösning - blandare med dusch Oras Saga blev det här.
 
  • Undersidan av ett handfat med synliga rör och en uppsättning rengöringsprodukter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt badrum, svartvitt schackrutigt golv, vit handfat med skåp, toalett, svart locket, handdukar, hygienprodukter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför är så många negativa till att tvätta med kallvatten?
Jag var nyligen i Thailand och där fanns inget varmvatten till rumpduschen. Fungerade utmärkt.
Nu vill jag installera en hemma och vill ha det precis så som TS har. Mitt handfat står snett framför toalettstolen så det funkar inte att ha duschen kopplad i kranen.
Men om dessa duschar inte klarar av att vara kopplade direkt i trycksatt lednings så får jag nog tänka om
 
Det är väl så att i själva duschhantaget är en massa plastgrejer och dom tål inte högt tryck, till skillnad på en vanligt duschmunstyke som inte är trycksatt när kranarna stängs av. Och som står för de flesta. Får endast anslutas till en omkastare.
 
DANNE_K_ DANNE_K_ skrev:
Varför är så många negativa till att tvätta med kallvatten?
Jag var nyligen i Thailand och där fanns inget varmvatten till rumpduschen. Fungerade utmärkt.
Nu vill jag installera en hemma och vill ha det precis så som TS har. Mitt handfat står snett framför toalettstolen så det funkar inte att ha duschen kopplad i kranen.
Men om dessa duschar inte klarar av att vara kopplade direkt i trycksatt lednings så får jag nog tänka om
Jadu, visst är det skönt att tvätta röva i iskallt vatten i Sverige när det är minusgrader ute?
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Min röris satte upp en kallvattenkran till rövduschen hos mor, liknande denna då han kapade kallvattenledningen som går till toastolen (hyreslägenhet) Märket vet jag inte, men inget Kinaskräp iaf. :p

Kromad kallvattenkran med svart vred för ändamålsenlig användning, troligen till badrummet.
 
Obs!!!
Tänk på att det måste finnas en vakunventil i konstruktionen eftersom det annars (i väldigt oturliga fall) skulle kunna sugas upp vatten ifrån toastolen in i vattenledningen.
Det här är ett krav!

Tänk dig att du öppnat för rumpdusch, tappar slangen/munstycket i toastolen samtidigt som man stänger av vattnet i huset och tappar ur ledningen, då kan du få ett baksug som suger upp toavatten in i vattenledningarns.
 
  • Haha
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
DANNE_K_ DANNE_K_ skrev:
Varför är så många negativa till att tvätta med kallvatten?
Jag var nyligen i Thailand och där fanns inget varmvatten till rumpduschen. Fungerade utmärkt.
För att i Thailand är "kallvattnet" 25-30 grader?

Å andra sidan.... Om man hemma i Sverige börjar dagen med att spola 4-gradigt vatten med 10 bars tryck rätt upp i Mumindalen lär man i alla fall vakna. 😆
 
  • Haha
  • Gilla
OramaC och 17 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
För att i Thailand är "kallvattnet" 25-30 grader?

Å andra sidan.... Om man hemma i Sverige börjar dagen med att spola 4-gradigt vatten med 10 bars tryck rätt upp i Mumindalen lär man i alla fall vakna. 😆
Jag har en historia som är tvärtom.
I mitten på 80-talet var jag hemma hos en ungkarl som hade problemet att om det inte tappades på länge så blev kallvattnet runt pannan nästan panntemp (kallvatten ledningen var en kort bit dragen under pannplåten), det innebar att när man började spola kallvatten så kom det efter en stund väldigt varmt vatten.
I badrummet hade han en bidé.
En kväll kom han hem med en dam ifrån krogen, hon skulle bara gå till badrummet och göra sig fin....
Efter en stund hörde han ett skrik ifrån badrummet.
Han fick sova själv den natten....
 
  • Haha
  • Wow
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Obs!!!
Tänk på att det måste finnas en vakunventil i konstruktionen eftersom det annars (i väldigt oturliga fall) skulle kunna sugas upp vatten ifrån toastolen in i vattenledningen.
Det här är ett krav!

Tänk dig att du öppnat för rumpdusch, tappar slangen/munstycket i toastolen samtidigt som man stänger av vattnet i huset och tappar ur ledningen, då kan du få ett baksug som suger upp toavatten in i vattenledningarns.
Ja precis! Många tror ju att vattnet samlas i den där cisternen bakpå toalettstolen. Sen först när man spolar så skulle då liksom vattnet forsa ut i toan, och spola bort allt.
Men det är ju som sagt väldigt fel. Vattnel ligger ju direktkopplat på själva hålet i toaletten. Så om man glömmer att spola så kan ju alla bakterier gå baklänges genom vattenledningarna i huset. Så det är ju som sagt mycket farligt att dricka vatten, om man glömt att spola. Särskilt i äldre hus. Det var väl först 2014 som kravet på backventilen kom.
Den där cisternen bakpå toalettstolen sitter bara där för syns skull.
 
  • Haha
Tomtom79 och 5 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ja precis! Många tror ju att vattnet samlas i den där cisternen bakpå toalettstolen. Sen först när man spolar så skulle då liksom vattnet forsa ut i toan, och spola bort allt.
Men det är ju som sagt väldigt fel. Vattnel ligger ju direktkopplat på själva hålet i toaletten. Så om man glömmer att spola så kan ju alla bakterier gå baklänges genom vattenledningarna i huset. Så det är ju som sagt mycket farligt att dricka vatten, om man glömt att spola. Särskilt i äldre hus. Det var väl först 2014 som kravet på backventilen kom.
Den där cisternen bakpå toalettstolen sitter bara där för syns skull.
Du vet att tappvatten är klassat som livsmedel, med alla de regler som följer?

https://www.armatec.com/sv/koncept/aterstromning/kunskap/kunskapsguide-aterstromning/
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
För att i Thailand är "kallvattnet" 25-30 grader?

Å andra sidan.... Om man hemma i Sverige börjar dagen med att spola 4-gradigt vatten med 10 bars tryck rätt upp i Mumindalen lär man i alla fall vakna. 😆
Min hydrofor står i källaren och där är det inte så kallt och trycket i mina ledningar ligger bara på 3-4 bar 🤷‍♂️
Jag börjar heller aldrig dagen med att göra nr 2.
 
DANNE_K_ DANNE_K_ skrev:
Varför är så många negativa till att tvätta med kallvatten?
Jag var nyligen i Thailand och där fanns inget varmvatten till rumpduschen. Fungerade utmärkt.
Nu vill jag installera en hemma och vill ha det precis så som TS har. Mitt handfat står snett framför toalettstolen så det funkar inte att ha duschen kopplad i kranen.
Men om dessa duschar inte klarar av att vara kopplade direkt i trycksatt lednings så får jag nog tänka om
Kallvattnet i Thailand är betydligt varmare än vårt kallvatten ska du tänka på. ;)

Enligt min rörläggare får de inte vara kopplade på en direkt trycksatt ledning då de inte håller för svenska trycket i ledningarna och springer det löst när du inte är hemma så kan du ju bara föreställa dig vad som händer. ;)

Vi har thailändska bumguns i båda våra badrum och båda är kopplade med en blandarventil i kommoden som styr temperaturen så den är lagom och där duschen sitter finns det en avstängningsventil (ballofix) med backventil så när man ska använda duschen öppnar man först denna ventil lite grann och sen stänger man den när man är klar... simpelt och supernice. :)
Föredrar dessutom de handtagen vi köpt i Thailand då de är betydligt mindre och smidigare än de som går att köpa i Sverige.
 
  • Installation under handfat med blandarventil och avstängningsventil anpassad för thailändsk bumgun.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum med toalett och thailändsk bumgun, monterad bredvid toalettstolen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt badrum med toalett, bidéhanddusch, pappershållare och en modern tvålfat på en bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem under handfat med blandarventil och avstängningsventil installerade för anpassad vattentryckskontroll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S
A AG A skrev:
Ja precis! Många tror ju att vattnet samlas i den där cisternen bakpå toalettstolen. Sen först när man spolar så skulle då liksom vattnet forsa ut i toan, och spola bort allt.
Men det är ju som sagt väldigt fel. Vattnel ligger ju direktkopplat på själva hålet i toaletten. Så om man glömmer att spola så kan ju alla bakterier gå baklänges genom vattenledningarna i huset. Så det är ju som sagt mycket farligt att dricka vatten, om man glömt att spola. Särskilt i äldre hus. Det var väl först 2014 som kravet på backventilen kom.
Den där cisternen bakpå toalettstolen sitter bara där för syns skull.
Haha. Det roliga i ditt inlägg är ju att du försöker göra dig lustig genom att göra narr av honom/henne. Sen är det uppenbart att du inte förstår vad det är du försöker göra narr av :D
 
Redigerat:
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Kallvattnet i Thailand är betydligt varmare än vårt kallvatten ska du tänka på. ;)

Enligt min rörläggare får de inte vara kopplade på en direkt trycksatt ledning då de inte håller för svenska trycket i ledningarna och springer det löst när du inte är hemma så kan du ju bara föreställa dig vad som händer. ;)

Vi har thailändska bumguns i båda våra badrum och båda är kopplade med en blandarventil i kommoden som styr temperaturen så den är lagom och där duschen sitter finns det en avstängningsventil (ballofix) med backventil så när man ska använda duschen öppnar man först denna ventil lite grann och sen stänger man den när man är klar... simpelt och supernice. :)
Föredrar dessutom de handtagen vi köpt i Thailand då de är betydligt mindre och smidigare än de som går att köpa i Sverige.
Snygg lösning! Men finns det inte risk att någon glömmer att stänga av ballofixen så har du i alla fall fullt tryck på made-in-china-handtaget?
 
Z ZipLock skrev:
Snygg lösning! Men finns det inte risk att någon glömmer att stänga av ballofixen så har du i alla fall fullt tryck på made-in-china-handtaget?
Tack, vi är jättenöjda med ljummet vatten till ändalykten. 😆

Korrekt men jag tror inte de få gäster vi har här hemma använder våra bumguns ändå och vi själva är väldigt noga att stänga av dem så jag ser inget problem i det. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.