Märkte att avluften höll för hög temperatur idag och vid kontroll så står mycket riktigt rotorn still. Elmotorn väsnas lite, men vill inte rotera.

Märkningen säger 55TDY060D4-2C vilket sökvägen leder antingen till

svensk luftbutik med ersättningsmotor c:a 2000:-

eller också enligt nedan som det verkar ungefär 45 dollar.

https://www.alibaba.com/product-detail/230V-55mm-PM-synchronous-motor-for_60503161984.html

Någon som bytt själv? Svårt att dra av "rem-hjulet"? Hur gjorde ni med kontakten (verkar inte som att kontakten medföljer(?)

Någon som köpt via alibaba?

Tack för tips!

Per
 
Tärningen är kastad och ett styck motor är beställd via Alibaba, dock blev priset inkl. frakt inte lika fördelaktigt som det verkade ovan. Tot 130 dollar cirka, motsv. svenska 1150:- cirka. Fortsättning följer.
 
Intressant! Jag sitter i samma sits. Min rotormltor kan man dock än så länge "dra igång" (öppnar under drift och drar i remmen) när den stannar. Sen kör den några dygn igen. Men så klart kommer den dö helt snart. Dåligt att den bara höll i tre år! Posta gärna igen när du fått din del från Alibaba. Blir det inte tull på det hela också?
 
Felet kan troligtvis bero på att själva nedväxlingslådan börjar gå torr om motorn fortfarande "försöker" att dra. Kan vara en ide att antingen försöka smörja utifrån med lämpligt spray, eller demontera växeln och smörja upp.
 
  • Gilla
Andreas Molin
  • Laddar…
Tack för tipset! Men rotormotorn brummar och vibrerar en hel del. Även när "remmen" är bortkopplad. Så jag tror den håller på att ge sig faktiskt.
 
Jag har fått hem motorn, gick på fem dagar. Inget brev/avgift från tullen ännu, men visst borde det bli det. Får avvakta och se..

Har ännu inte haft tid att fixa bytet på vinden och det dröjer nog någon vecka innan jag får möjlighet att göra bytet. Skall dokumentera med lite foton och lägga upp när jag gör det.
 
  • Gilla
Andreas Molin
  • Laddar…
bilarebob skrev:
Jag har fått hem motorn, gick på fem dagar. Inget brev/avgift från tullen ännu, men visst borde det bli det. Får avvakta och se..

Har ännu inte haft tid att fixa bytet på vinden och det dröjer nog någon vecka innan jag får möjlighet att göra bytet. Skall dokumentera med lite foton och lägga upp när jag gör det.
Om du skulle åkt på moms eller tull så hade det varit när du hämtade ut paketet.
var glad att du gick fri denna gång :)

Ska bli intressant och se hur det fungerar.
 
Då var motorn monterad. Jag tog lite bilder, men tyvärr blev de inget bra pga mörker å krånglande mobilkamera.

I korthet så är momenten

1. Dra ur kontakten till FTX:en
2. Dra ur kontakten till rotorn.
3. Ta ur rotor-delen.
4. Öppna kontaktstycket och lossa kablarna (finns märkning på jord, fas och neutral i det vita kontaktstycket) (nya motorn var även den levererad med stift på kontakterna så det behövdes inga anpassningar). .
5. Montera av drivhjulet med insex (2.5mm)
6. Skruva loss de fyra philipsskruvarna som håller motorn (antingen kort mejsel eller ett litet spärrhandtag med philips-bits), nu skall motorn gå att demontera.
7. Montera i omvänd ordning.
8. Färdigt!

Monterade motorn igår kväll och det var inga konstigheter, tog en dryg halvtimme och rotorn gick därefter igång som den skulle.

Det kom också ett brev från TNT på moms/tull-avgifter så jag slapp ej undan. Totalt blev det alltså 1150:- + 334:- = c:a 1500:-. Fortfarande lite billigare än köp från vent-butik i Sverige, men ingen enorm besparing alltså. Kan ev. gå att pressa priset från Alibaba vid mängd-köp skulle jag gissa.
 
  • Gilla
nilsmag
  • Laddar…
Och nu verkar min också ha gått sönder. Stod och durrade utan att rotera. Sökte på nätet och nu verkar priset vara 3000-4000 kr. Känns hutlöst dyrt. Har haft aggregatet sedan 2013 utan större problem så kanske får acceptera detta. Men om någon har hittat billigare utbytesmotorer så säg till. Verkar som att utbytesmotorer inte är densamma som originalmotorn vilket kanske är bra ändå.
 
Och nu har även min gått sönder, från 2011. Typiskt när det är som kallast :). Tips på bra återförsäljare?
 
Ringde service för Systemair och de hade klart bästa priset. Ny motor kom på två dagar och gick på 2000kr. Dessutom en ny variant på motor med mjukstart som ska hålla längre.
 
J jonengs skrev:
Ringde service för Systemair och de hade klart bästa priset. Ny motor kom på två dagar och gick på 2000kr. Dessutom en ny variant på motor med mjukstart som ska hålla längre.
Vilket bolag kontaktade du för detta? Behöver också köpa ny motor så tar gärna kontaktuppgifterna!
 
Tack bilarebob för tipset! Jag just köpte själv en motor från Alibaba, denna:
https://www.alibaba.com/product-detail/55TDY060D4-2B-PM-synchronous-motor-for_60572050994.html

Den kom på 10 dagar, kostnad för motor+leverans 1150 kr. Jag väntar på brevet från tullen nu :) men ändå hamnar man bara på 1500 kr totalt...

Lätt att byta som bilarebob säger, just gjorde det på min VR400 och den fungerar kanon, den roterar direkt och den låter ingenting heller, jämfört med min tidigare (av samma modell) som var mycket högljudd och hade slutat rotera och bara vibrerade...
 
  • Gilla
bilarebob
  • Laddar…
Annars byter man lager för 47 kr så snurrar motorn igen:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.