5
B Bambi skrev:
Ok, då förstår jag.

Jag har för mig att jag skruvat isär motorn förra vintern och då hade någon tunn plåtbricka lossnat, säkert sidoskyddet inkl låsning på lagret som sitter i koppen längst in med låsning. Tror jag ska sätta tillbaka det gamla lagret i botten, tror jag får in axeln längre då och rotorn mer på rätt plats, skam den som ger sig
Men alltså, får in lagret längre? Det nya lagret måste ju monteras på exakt samma ställa som det gamla
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Inre del av en ventilationsenhet med fläkt, filter och en display i öppet skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tyckte det gamla lagret såg lite fasat ut i kanterna så trodde det skulle komma djupare i bottenkoppen.

Jag såg nu att det var ett spiraliskt spår på axeln mellan rotorkroppen och innersta lagret, säkert till någon låsning.

Tack för trådarna, får se om jag chansar och köper från alibaba, beror på prisskillnaden .

Här kommer en bild på spektaklet, kan inte se någon data alls, som från och tillluft, temp eller flöde. Bara min medel max på flödet och några lampor på tillluften, ni ser displayen i mitten till vänster.
 
Brukar sällan vara nå låsringar och sånt på dylika tingestar. Det som håller allt axiellt är oftast drivflänsen och dess lager. Sen hamnar det bakre lagret där det hamnar typ. Sen monterar man nästan uteslutande lagren på axeln först och sen skjuter man ihop allt för det är oftast på axeln man har störst presspassning.
 
Tack för svar.

Om vi kollar på ”koppen” i botten på motorkroppen/statorn, ska kullagret då kunna röra sig med axeln axialt en halv centimeter i koppen då? Påverkar inte den rörelsen rotorns poistion i statorn på ett ofördelaktigt sett, läst att det var mm passning på den?
 
Fast axeln är oftast som jag redan nämnt låst axiellt genom att främre lagret sitter som det sitter i drivgaveln ihop med ev remskiva eller vad det nu är. Om det inte kan röra sig där så kan det inte röra sig nån annanstans heller och är det normal presspassning på lagret så kan ju det hamna vart som helst i bakre gaveln utan att det tar sig nånstans.
 
Ok, då saknar jag låsningen vid främre lagret för jag kan skjuta remhjulet nästan en centimeter axialt.
 
Möjligt men hur den låsningen är gjord kan ju vara på många sätt. Det kanske inte handla rom nåt som saknas utan att du fått ihop det fel eller missuppfattat funktionen när du rev isär det.
 
5
S Stefan1972 skrev:
Brukar sällan vara nå låsringar och sånt på dylika tingestar. Det som håller allt axiellt är oftast drivflänsen och dess lager. Sen hamnar det bakre lagret där det hamnar typ. Sen monterar man nästan uteslutande lagren på axeln först och sen skjuter man ihop allt för det är oftast på axeln man har störst presspassning.
Beror på lite vad det är för motor, har monterat lager där det här suttit en distabsbricka på ena sidan, en modell av ebm-papst radialfläktar.
Annars så brukar det vara som du säger
 
När jag tog bort de gamla lagerna så såg det enkelt ut, lagerna skjuts på axeln från varsitt håll, det inre sitter i koppen och det andra i en ”kopp” i ”locket”, inte mycket som kan gå fel.
Det jag funderat på är om det ska vara någon distans på axeln innanför det främre lagret så jag låser axeln med främre lager och locket, men då borde det varit enklare att flytta fram ”kanten” som främre lagret vilar mot en centimeter.
 
Ja det är ju svårt att säga, vi var ju inte med när du plockade isär. Dock ser det ju ut på bilderna om jag tittar igen som att lagret i botten bottnar i den änden och likaså i främre gaveln. Då borde ju rimligen inget kunna röra sig? Om det nu inte saknas presspassning alls och det helt sonika är remskivan som håller allt i läge och den ska monteras dikt mot.
 
Skulle jag montera remskivan dikt mot så skulle jag därefter kunna greppa den och dra den axialt utåt en centimeter så ” glappet” är mellan främre lagret och axelns låskant som lagret vilar mot. Det är alltså för kort avstånd mellan kanterna som håller lagerna jämfört med husets längd. Då jag testat med motorn igång att trycka ner remhjulet i botten utan . resultat. Jag har även testat att efter remhjulet pressats/varit i botten dra remhjulet sakta utåt med det axiella spel som finns för att försöka hitta ett läge där rotor stator vill driva runt utan resultat.
 
Jag blir sugen på att köpa två motorer och öppna den ena ;)
 
Elektrisk motor öppnad med synlig rotorkropp och kopparlindningar inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rotorhus till motor som ligger på en mörk yta, visar detaljerade utväxlingar och konstruktionen på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blev en sista öppning av motorn och lite fler bilder så ni kan se hur det ser ut med rotorkroppen på plats.

Tack återigen för ert engagemang!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.