5
Skulle ha skrivit med "mät lindningarna" igår men jag var visst för trött för att få med den.
Att det hackar beror på att den är permanentmagnetiserad dvs det sitter magneter i rotorn istället för "elektromagneter" ( lindningar/spolar)
Är inte svinduktig på stegmotorer, men "tänderna" du ser på startorn motsvarar poler som magnetiseras när du skickar ut spänning på lindningarna. Och då roterar rotorn med antal pulser som skickas ut, eller halvsteg. Dvs skickar du ut 5 pulser så förflyttas rotorn lika många "tänder"
Nån som är bättre på det får gärna rätta mig om jag har fel
 
E etompau skrev:
Utseende på lindningarna tycker jag indikerar att detta är en stegmotor.
Då roterar rotorn i steg.
Varför inte berätta i vilken utrustning motorn sitter.
Står "värmeväxlare" i första posten, antar att det är ett FTX-aggregat? (y)
 
Ja, hade en aning om att det var så. Men tillverkare eller typ av FTX kanske kunde peka på en reservdelslista, så att det gick att utröna motortyp.
 
Kanon, jag ska läsa om stegmotor.

Motorn sitter i ett FTX aggregat villavent/systemair VR400 ev/b
 
Tycks vara en asynkronmotor och inte en stegmotor.
Då ska rotorn kunna rotera utan skrap och motstånd.
 
Där kom in fler bra svar, jag tror vi löser detta, blev ett kul projekt.

1. När jag kommer hem ska jag öppna och kolla status på lagerna. Detta att det skicka impulser så är jag osäker om mina gummitätningar kan påverka ledningsförmågan.

2. Känna så rotorn verkligen sitter fast nu när jag förstår den hackiga gången pga magnetism, stator-rotor.

3. Hur mäter jag lättast lindningarna?

Innan jag bytte lager så gick motorn ofta och sen stanna ibland, funktionen var ok men den lät mycket.

Efter lagerbytet så står den bara och vibrerar när jag med handkraft sätter remhjulet i vissa lägen om jag inte gör det så låter den ingenting.

Mina tankar omvad som kan vara sönder då den vibrerar och ändå vill.

1. Jag har pressat sönder det innersta lagret när jag skulle få i det i koppen på bild 1 och få helt enkelt byta så axeln centrerad i statorn.

2. Rotorn har glidit ur position då jag förstått att det är extremt viktigt att den är i rätt position, i detta fall blir det svårt att hitta rätt position så då blir det ny axel eller motorn, kostar nog rätt lika.
 
En sådan här motor är extremt tålig. Det som slits är lagren, men det kan ta 10-20 år innan byte behövs.
Kanske är det driftskondensatorn som är boven.
Titta runt i fläktaggregaten och efter en blank cylinderformad komponent. Kanske 2-5 cm i höjd.

Sedan låter det som din renovering har gjort mer skada än nytta.
 
Redigerat:
5
E etompau skrev:
Tycks vara en asynkronmotor och inte en stegmotor.
Då ska rotorn kunna rotera utan skrap och motstånd.
Tog det som TS sa med hack som att den skulle bete sig som en PM motor. Skriver i all hast så jag var kanske lite snabb :p
Får nog skriva mina svar när jag har tid å läsa istället:D
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Ja den är sämre nu än när jag började!!

Men något var tvunget att göras då den lät hemskt, stannade ibland och har gått i 8 år. Så alternativet var oväsen, ny motor eller försöka själv med lager för 100kr.

Bytte motor efter två år på garanti då dålig isolering gjorde att värmeväxlaren frös fast och pajade motorn.

Hur som, projektet fortsätter: jag öppnar motorn ikväll och fotar och beställer nya lager i metall.

Sen tar vi det därifrån, känns som det finns inte så mycket som kan vara fel om motorn går och får ström och lagerna är ok så axeln centreras i statorn.

Jag ser två möjligheter, rotorkroppen har rört sig eller jag har förstört de nya lagerna eller gummiskyddet förstör ledningsförmågan.

Hur går era tankar?
 
Gummiskydd på ytterkanten av kullagret har absolut inget med dina problem att göra.
De finns där bara för att öka lagrets täthet mot smutsinträngning.

När jag har monterat nya lager så har jag knackat ner dom på plats med en hylsa från en hylsnyckel. Kraften har då applicerats på lagrets ytterkrans.
 
5
B Bambi skrev:
Ja den är sämre nu än när jag började!!

Men något var tvunget att göras då den lät hemskt, stannade ibland och har gått i 8 år. Så alternativet var oväsen, ny motor eller försöka själv med lager för 100kr.

Bytte motor efter två år på garanti då dålig isolering gjorde att värmeväxlaren frös fast och pajade motorn.

Hur som, projektet fortsätter: jag öppnar motorn ikväll och fotar och beställer nya lager i metall.

Sen tar vi det därifrån, känns som det finns inte så mycket som kan vara fel om motorn går och får ström och lagerna är ok så axeln centreras i statorn.

Jag ser två möjligheter, rotorkroppen har rört sig eller jag har förstört de nya lagerna eller gummiskyddet förstör ledningsförmågan.

Hur går era tankar?
Om du inte har lyckats att knacka sönder lagren vid montage så är det sannolikt inget fel på dem. Plocka ur rotorn först och snurra på lagren när de sitter på axeln. Hör du inga skrapningar eller knäppningar så kan du fortsätta använda dem.
Som jag skrev tidigare, du har inte missat nån distans vid montaget?
Om du har gummi eller metallkapslade har ingen betydelse, motorn funkar inte så om det var det du tänkte på?
Är det en kortsluten asynkronmotor så induceras en spänning i rotorn via lindningarna i statorn och genom ett roterande magnetfält så snurrar rotorn. Därav så kan det vara så att du har en kondensator som sitter vid inkoppningsplinten,(kondensatorn skapar en ny"fas") eller så kan den vara monterad på motorn. Om det nu är så att du bara har fas och nolla framtagen.

Om kondensatorn börjar att bli dålig så orkar inte motorn igång själv eller om den är helt paj så går motorn bara på två "faser"

Och det är som @etompau så, en asynkronmotor håller nästan i all evighet om det inte blir något fel på lindningarna, det som behövs göra efter ett visst antal drifttimmar är att byta lager.

Mät upp lindningarna, du ska ha samma motstånd på alla, det kan dock skilja lite.

Använd ett skjutmått och mät upp avstånden så att du vet att du får rotorn centrerad och inte ligger emot startorn, ev kanske du kan de var de gamla lagren sätt monterade så ser du om nåt saknas
 
Tack för alla bra svar, jag längtar till jag kommer hem.

Sen gillar jag mär ni skriver att den kommer hålla i all evighet,

Ska läsa hur jag mäter lindningarna nu och var jag hittar kondensorn så är de nästa steg om lagerna är hela.

Ska motorn hacka när jag snurrar på axeln även för en asynkronmotor?
 
5
B Bambi skrev:
Tack för alla bra svar, jag längtar till jag kommer hem.

Sen gillar jag mär ni skriver att den kommer hålla i all evighet,

Ska läsa hur jag mäter lindningarna nu och var jag hittar kondensorn så är de nästa steg om lagerna är hela.

Ska motorn hacka när jag snurrar på axeln även för en asynkronmotor?
Hur hackar det?
Som att det finns ett litet motstånd eller mer ett metalliskt hack?
 
5
Finns det nån beteckning på motorn?
 
Har fått fram att den heter 14283 som reservdel hos systemair.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.