Kikar på att göra om delar av köket och har bestämt oss för att vi vill ha en hel diskho istället för infälld.
Men jag kan inte hitta någon som har vettig storlek på sina hoar, varför är de bara 400mm djupa när jag har 635mm djup bänkskiva? Så mycket plats behöver jag inte att ställa diskmedel på, jag vill hellre ha den ytan i hon.

Dubbel diskho planritning med mått; en liten och en stor sektion, toppvy, gråskala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som har sett en leverantör av måttbeställda bänkar där man inte behöver betala en mindre förmögenhet för att få större hoar?
 
Köpte vår på Landskrona Rostfria. Förmögenhet kan jag inte svara på då det är ett svårdefinierat begrepp utifrån betraktaren😉. Diskmedelflaskan står i en rostfri behållare på väggen och på bänken står en diskmedelpump med batteri/sensor. Håll under diskborsten, hand, etc, så man man en klick diskmedel. Själva flaskan används sällan.
 
Redigerat:
Hur mycket fick ni betala?
Ser nu att man faktiskt kan få en 480mm djup där, det är ju trevligt.

Jag jämför med Stala där jag kan få en bänk för 5-7000kr om jag inte missminner mig säljaren på hornbach (dvs rita i deras program och ta priset innan moms).
 
Vi köpte vår bänkskiva från Agelito, de hade en väldig massa hoar att välja på och kan säkert skaka fram andra modeller än de som finns på hemsidan om man frågar.

Vi valde en Nordic Tech Radius 80 K Nickel:
Yttermått: 745 x 440 mm
Innermått: 340/340 x 400 mm
Djup: 160 mm
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Hur mycket fick ni betala?
Ser nu att man faktiskt kan få en 480mm djup där, det är ju trevligt.

Jag jämför med Stala där jag kan få en bänk för 5-7000kr om jag inte missminner mig säljaren på hornbach (dvs rita i deras program och ta priset innan moms).
En 3 m rostfri bänk med ho osv har jag för mig kostade ca 30 000kr.
 
Vår är väl ca 4 m med två stora hoar, ca 30 mm kant och 70 cm uppvik bak.
De tillverkar i 1,5 mm rf. Hamnade runt 20" för några år sedan, exkl. frakt.
Röd kastrull på en rostfri stålhylla i kök, reflektion, trädetalj syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Vi köpte vår bänkskiva från Agelito, de hade en väldig massa hoar att välja på och kan säkert skaka fram andra modeller än de som finns på hemsidan om man frågar.

Vi valde en Nordic Tech Radius 80 K Nickel:
Yttermått: 745 x 440 mm
Innermått: 340/340 x 400 mm
Djup: 160 mm
Agelito verkar vara antigen Stala eller Purus.
400mm tycker jag är lite snålt idag. Dagens diskho ligger på 350x425.
 
@fribygg och @AndersS Tack! Men så långt över 10k kan jag nog inte motivera tyvärr.

Hittade en tråd från 2020 där någon fått ett billigare pris på Landskrona RF än Stala, så jag skickade iväg en förfrågan där.
 
Har idag två 400*400 mm hoar, men skulle jag nu beställt hade det blivit enbart en ho och större så man lätt får i ugnsplåt. Sedan kompletterat med bricka och och korg att hänga i den stora hon för avrinning.
Vi använder i princip bara en ho och den andra med bricka/korg blir enbart avrinning/tork.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har idag två 400*400 mm hoar, men skulle jag nu beställt hade det blivit enbart en ho och större så man lätt får i ugnsplåt. Sedan kompletterat med bricka och och korg att hänga i den stora hon för avrinning.
Vi använder i princip bara en ho och den andra med bricka/korg blir enbart avrinning/tork.
Jag velar lite mellan lösningarna, alternativt varianten med en lite mindre ho bredvid.
 
Hade mindre ho på underlimmad bänk som ersattes med den rostfria, för oss var den lilla ganska värdelös, sådan som på din bild. Stora var för liten för en t.ex. en plåt, större stekpanna, etc, och den mindre tja.....
Kolla runt på tillbehör för det fabrikat av ho som du vill välja vad som finns.
 
Schematisk ritning av dubbelho, toppvy, med dimensioner på svenska; längd 1450 mm, djup 635 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna går på 7100kr inkl moms från Stala, 5600kr ex moms om nu Hornbach-priset skulle gälla.
De har dessvärre ingen enkelho för 800-skåp.
 
  • Gilla
MariaCCD
  • Laddar…
O
13th Marine 13th Marine skrev:
Kikar på att göra om delar av köket och har bestämt oss för att vi vill ha en hel diskho istället för infälld.
Men jag kan inte hitta någon som har vettig storlek på sina hoar, varför är de bara 400mm djupa när jag har 635mm djup bänkskiva? Så mycket plats behöver jag inte att ställa diskmedel på, jag vill hellre ha den ytan i hon.

[bild]

Någon som har sett en leverantör av måttbeställda bänkar där man inte behöver betala en mindre förmögenhet för att få större hoar?
Vi valde den här när vi renoverade (relevant pga storlek) och jag hade gärna haft den 2-3 cm djupare.

https://www.ikea.com/se/sv/p/vresjoen-inbyggnadsdiskho-1-ho-rostfritt-stal-s29425729/

Jag såg att du mailat Landskrona. Jag skicka en prisförfrågan till de också för ett år sedan men de bemödade sig inte ens att svara. Så vill du verkligen ha svar så får du ligga på dom. Jag har en bänk från dom i uteköket som jag köpte begagnad och tycker de har en bra kvalitet iaf.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Vi valde den här när vi renoverade (relevant pga storlek) och jag hade gärna haft den 2-3 cm djupare.

[länk]

Jag såg att du mailat Landskrona. Jag skicka en prisförfrågan till de också för ett år sedan men de bemödade sig inte ens att svara. Så vill du verkligen ha svar så får du ligga på dom. Jag har en bänk från dom i uteköket som jag köpte begagnad och tycker de har en bra kvalitet iaf.
Jag skulle gärna undvika de varianter man fäller in i en bänkskiva då jag tänkt köra IKEAs fanerade skiva på resten och det blir så stort slitage runt hon, speciellt med två småbarn som slabbar vilt.

Annars så ser den inte helt opraktisk ut =)

Då får vi se om de svarar 🙄
 
  • Gilla
MariaCCD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.