O
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag skulle gärna undvika de varianter man fäller in i en bänkskiva då jag tänkt köra IKEAs fanerade skiva på resten och det blir så stort slitage runt hon, speciellt med två småbarn som slabbar vilt.

Annars så ser den inte helt opraktisk ut =)

Då får vi se om de svarar 🙄
Är med helt och hållet på det. Tänkte att jag länkade till den för att få med korrekta mått. Jag tycker det är guld med stor ho.

Vi har massiv ekbänkskiva och den kommer jag behöva olja igen efter bara någon månads användning. Antagligen pga att jag var lite snål första gångerna innan jag montera skivan.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Vi har en ho från deco steel där det är 2 lika stora hoar men där avdelaren är nedsänkt så vi får ner en hel plåt under diskbänkskanten
https://decosteel.se/produkter/diskhoar-insatsbankar/di-combo-combo-slim/di-combo-3434/

Väldigt praktiskt 👍
A AndersS skrev:
Hade mindre ho på underlimmad bänk som ersattes med den rostfria, för oss var den lilla ganska värdelös, sådan som på din bild. Stora var för liten för en t.ex. en plåt, större stekpanna, etc, och den mindre tja.....
Kolla runt på tillbehör för det fabrikat av ho som du vill välja vad som finns.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
K Kaboff skrev:
Vi har en ho från deco steel där det är 2 lika stora hoar men där avdelaren är nedsänkt så vi får ner en hel plåt under diskbänkskanten
[länk]

Väldigt praktiskt 👍
Smart!

EDIT: 26k om jag ska ha den i en diskbänk 😅
 
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
Denna går på 7100kr inkl moms från Stala, 5600kr ex moms om nu Hornbach-priset skulle gälla.
De har dessvärre ingen enkelho för 800-skåp.
Hos Furhoffs går det att välja 710 mm bred ho,
Skärmdump på mobil: diskbänkskonfigurator, rostfri diskho, mått, pris och val.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hos Furhoffs går det att välja 710 mm bred ho,
[bild]
Nästan 19k dock 😮
 
Med tanke på att en stor diskhon i RF kostar mycket lös så lär den ju även kosta mycket inbyggd.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Med tanke på att en stor diskhon i RF kostar mycket lös så lär den ju även kosta mycket inbyggd.
Den måste ju inte vara dyr 🙄
 
Nä det kan jag förvisso hålla med om. Men den billigaste rostfria hon jag hittar ligger på dryga 3000kr och den dyraste på 18 så ungefär där i mellan hamnar väl en i den kvaliten som tillverkaren vill ha för att vilja svetsa in den i bänken. Tvivlar nämligen att någon tillverkare vill svetsa in en ikeaho.
 
A atomlab skrev:
Nä det kan jag förvisso hålla med om. Men den billigaste rostfria hon jag hittar ligger på dryga 3000kr och den dyraste på 18 så ungefär där i mellan hamnar väl en i den kvaliten som tillverkaren vill ha för att vilja svetsa in den i bänken. Tvivlar nämligen att någon tillverkare vill svetsa in en ikeaho.
Att de ska svetsa in en IKEA-ho förväntar jag mig inte.

Oavsett så var det Stala som fick mig att kika runt lite på alternativa diskbänkar, 5-7000 kan det vara värt att få en måttbeställd med lite bättre kvalitet än IKEAs.
Men att lägga 15+ känner jag inte är ett alternativ för egen del.

Det jag egentligen vill ifrågasätta är varför man gör så små hoar, det finns gott om djup att klämma in en närmare 500mm djup ho, ändå envisas man med 380-400mm djupa.
 
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Att de ska svetsa in en IKEA-ho förväntar jag mig inte.

Oavsett så var det Stala som fick mig att kika runt lite på alternativa diskbänkar, 5-7000 kan det vara värt att få en måttbeställd med lite bättre kvalitet än IKEAs.
Men att lägga 15+ känner jag inte är ett alternativ för egen del.

Det jag egentligen vill ifrågasätta är varför man gör så små hoar, det finns gott om djup att klämma in en närmare 500mm djup ho, ändå envisas man med 380-400mm djupa.
500mm hoar i djup blir näst intill omöjligt att ha i ett vanligt diskbänksskåp för du behöver ha plats för kran och komma åt den underifrån vid montage..
det flesta underskåp generellt är 565 mm invändigt så det blir helt enkelt för lite utrymme kvar…
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
500mm hoar i djup blir näst intill omöjligt att ha i ett vanligt diskbänksskåp för du behöver ha plats för kran och komma åt den underifrån vid montage..
det flesta underskåp generellt är 565 mm invändigt så det blir helt enkelt för lite utrymme kvar…
Kranen behöver ju inte sitta på bänken.
 
R
F fribygg skrev:
Kranen behöver ju inte sitta på bänken.
Det har du rätt i.. men i de allra flesta fall gör den det..
Jag ville bara förklara varför 500mm djupa hoar inte finns tillgängliga i så stor utsträckning😉
 
  • Gilla
MariaCCD och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
500mm hoar i djup blir näst intill omöjligt att ha i ett vanligt diskbänksskåp för du behöver ha plats för kran och komma åt den underifrån vid montage..
det flesta underskåp generellt är 565 mm invändigt så det blir helt enkelt för lite utrymme kvar…
Men 400mm är ju löjligt. Mer än 1/3 av djupet försvinner.
Hade de varit på 450 hade jag inte klagat.

Har 435mm djupt idag, på standardstomme, finns gott om plats både framför och bakom för en större ho.
 
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Men 400mm är ju löjligt. Mer än 1/3 av djupet försvinner.
Hade de varit på 450 hade jag inte klagat.

Har 435mm djupt idag, på standardstomme, finns gott om plats både framför och bakom för en större ho.
Köksförsäljarna har tillgång till andra mått på hoar än dom man kan googla fram, jag hade en enkel ho som var 450mm i djupet i mitt förra hus..
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Den måste ju inte vara dyr 🙄
Avvakta svaret från Landskrona R, där får du en bra hint om vad ditt önskemål på diskbänk kostar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.