Har ni inte haft planeringsmöte ? :=)
 
M Millox skrev:
Tre dagar, efter att jag frågade. Totalt runt 3-4 veckor. Uppfattningen jag fick var att han skickade när man frågade.
Har samma uppfattning..
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det är ju lite vanskligt med allt i backen. För nu har det börjas snackas om pool men även en koi damm.
Det tar ju med sig så fruktansvärt mycket jobb då man måste dra om slingor, bevattning mm.

Gäller att planera bra :).
Ahh.. Ok, då blir det inte bättre med tiden då..:crysmile:
Planerar ganska noggrant nu tycker jag men märker redan innan man fått ner rör, slinga etc att man ”snubblar” i planeringen och riskerar att behöva göra om för saker som är planerade att ske längre fram. Bara att planera så bra man kan och markera noggrant på ritningen var man drar så man har koll när det ska fixas med nya äventyr.
 
U upa skrev:
Ahh.. Ok, då blir det inte bättre med tiden då..:crysmile:
Planerar ganska noggrant nu tycker jag men märker redan innan man fått ner rör, slinga etc att man ”snubblar” i planeringen och riskerar att behöva göra om för saker som är planerade att ske längre fram. Bara att planera så bra man kan och markera noggrant på ritningen var man drar så man har koll när det ska fixas med nya äventyr.
Målet är hela tiden rörligt känns det som...
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
Idag var det då äntligen premiär för ”die süper-bäste bohr”.
Jag och min förtjusande sambo stegade ut i trädgården och började med att mäta och märka upp allt noggrant så vi skulle veta exakt var vi befann oss med borr, iller och pluncher nere i röret. Även röret märktes upp så vi kunde veta om vi gjorde några framsteg.
Sen började vi med att backa röret några centimeter så vi viste att det inte satt fast. Totalt har röret backats 1,3 meter så mkt sand som vällt in och fyllt upp det som var ”klart”. Plunchade ut allt materiell som stigit inne i röret. Det vi fick upp var mest sand som jag som sagt är tämligen säker på åkt in när vi lyfte på röret. Mia som min sambo heter var en riktig fena på att pluncha och hade grym teknik för att få mkt ”fångst” i plunchern. :ok::D
Sen kördes ”die süper-bäste bohr” ner och man kunde verkligen känna exakt var man befann sig med det. Filade lite runt, upp, ner, och dit en bra stund tills det kändes löst och så gott som friktionsfritt. Körde ner iller så den fik spola runt lite men tror inte den åstadkom så mkt i sammanhanget faktiskt. Man kunde känns på röret att det ville neråt men vi höll oss till vår plan att skynda långsamt för att inte köra fast igen. Plunchade upp lite mer och nu var det en välling av upplöst lera. Efter hand så lät vi röret sjunka. Ingen stupstock på och endast lätt tryck med handkraft för att få ner det. Det som tvingade oss att bryta var behovet att förlänga borret med mer blårör så får bli en runda inom Rinkaby rör i morgon efter jobbet.
Sammanfattningsvis fungerade det egentillverkade ”die süper-bäste bohr” riktigt bra och jag ser inte att det skall vara några andra problem än att det tar lite tid och kraft att komma vidare. Totalt så backades röret 1,5 meter och när vi sedan la ner för dagen så var vi 1,5 meter djupare än där det tog tvärstopp. Så totalt 3 meter varav 1,5 var på nya djup. Behöver jag säga att det är en för J-A go känsla att vara på väg neråt igen. Att vara två underlättade en hel del då det bland annat var 7 meter blårör som ska balanseras uppe i vinden, väldigt skönt att kunna turas om att dra upp plunchern samt ovärderligt att ha ngn att bolla idéer och skratta med när det strävar emot.
 
  • Gilla
Maxwells demon och 3 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ritning? ;)
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ritning? ;)
Jaa.. Här skall det nördas ordentligt men noggranna ritningar var allt befinner sig och vilket materiell som användes var..:geek:
 
F fizz skrev:
Målet är hela tiden rörligt känns det som...
Ja, så är det nog. När jag började hela det här trädgårdstänket var det med inställningen att den skulle vara så självskötande som möjligt men inser att det nog är en illusion och att det som ändras är formen av arbete och de totala timmarna troligen bara blir fler och fler och fler....:oops::p:crysmile::crysmile::crysmile:
 
U upa skrev:
Idag var det då äntligen premiär för ”die süper-bäste bohr”.
Jag och min förtjusande sambo stegade ut i trädgården och började med att mäta och märka upp allt noggrant så vi skulle veta exakt var vi befann oss med borr, iller och pluncher nere i röret. Även röret märktes upp så vi kunde veta om vi gjorde några framsteg.
Sen började vi med att backa röret några centimeter så vi viste att det inte satt fast. Totalt har röret backats 1,3 meter så mkt sand som vällt in och fyllt upp det som var ”klart”. Plunchade ut allt materiell som stigit inne i röret. Det vi fick upp var mest sand som jag som sagt är tämligen säker på åkt in när vi lyfte på röret. Mia som min sambo heter var en riktig fena på att pluncha och hade grym teknik för att få mkt ”fångst” i plunchern. :ok::D
Sen kördes ”die süper-bäste bohr” ner och man kunde verkligen känna exakt var man befann sig med det. Filade lite runt, upp, ner, och dit en bra stund tills det kändes löst och så gott som friktionsfritt. Körde ner iller så den fik spola runt lite men tror inte den åstadkom så mkt i sammanhanget faktiskt. Man kunde känns på röret att det ville neråt men vi höll oss till vår plan att skynda långsamt för att inte köra fast igen. Plunchade upp lite mer och nu var det en välling av upplöst lera. Efter hand så lät vi röret sjunka. Ingen stupstock på och endast lätt tryck med handkraft för att få ner det. Det som tvingade oss att bryta var behovet att förlänga borret med mer blårör så får bli en runda inom Rinkaby rör i morgon efter jobbet.
Sammanfattningsvis fungerade det egentillverkade ”die süper-bäste bohr” riktigt bra och jag ser inte att det skall vara några andra problem än att det tar lite tid och kraft att komma vidare. Totalt så backades röret 1,5 meter och när vi sedan la ner för dagen så var vi 1,5 meter djupare än där det tog tvärstopp. Så totalt 3 meter varav 1,5 var på nya djup. Behöver jag säga att det är en för J-A go känsla att vara på väg neråt igen. Att vara två underlättade en hel del då det bland annat var 7 meter blårör som ska balanseras uppe i vinden, väldigt skönt att kunna turas om att dra upp plunchern samt ovärderligt att ha ngn att bolla idéer och skratta med när det strävar emot.
Fan så skoj att patentborren fixar biffen! Det är en härlig känsla när man ser att röret sjunker neråt som du säger. Men sen när du är klar så kommer du märka att man får en sjuk tillfredställelse att man har lyckats borra en egen vattengivande brunn. :) Lite "man vs moder natur".

Hur borrar man med borren? Kör du under brunnsröret med den? Hur stor är den jämfört med DN115 röret?

Har du märkt någon förändring i fraktionen nu när ni kom ner djupare?
 
  • Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Fan så skoj att patentborren fixar biffen! Det är en härlig känsla när man ser att röret sjunker neråt som du säger. Men sen när du är klar så kommer du märka att man får en sjuk tillfredställelse att man har lyckats borra en egen vattengivande brunn. :) Lite "man vs moder natur".

Hur borrar man med borren? Kör du under brunnsröret med den? Hur stor är den jämfört med DN115 röret?

Har du märkt någon förändring i fraktionen nu när ni kom ner djupare?
Ja, riktigt gött att det funkar!
Storleken på borren gjorde jag så att den precis går i röret. Skrapar lite mot kanten men inte ngt motstånd. Eftersom borrdelarna är gängade så roterar jag endast borren så att den inte skulle få för sig att gänga av men även lite ”juckande” upp och ner funkar bra. Verkar fungera bäst när man ligger just under röret och luckrar upp leran och eftersom den är konisk så behöver man inte vara orolig att den kommer under röret utan guidas enkelt tillbaka av sig själv så det är bara att ”kötta” på. Väldigt enkelt att veta var man befinner sig med borren då det ”skrapar” lite i röret tills det går under och då ”tystnar” det helt och blir en helt annan känsla. Svårt att säga om det varit förändring i fraktionen då jag backade röret och fick in grus och sand. Det blir oxå en välling av leran så svårt att säga om den skiljer sig mot leran jag tog upp med skruvborren. Har tagit ut fraktioner som ska torkas så det går att göra ngn form av analys.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
A
U upa skrev:
Idag var det då äntligen premiär för ”die süper-bäste bohr”.
Jag och min förtjusande sambo stegade ut i trädgården och började med att mäta och märka upp allt noggrant så vi skulle veta exakt var vi befann oss med borr, iller och pluncher nere i röret. Även röret märktes upp så vi kunde veta om vi gjorde några framsteg.
Sen började vi med att backa röret några centimeter så vi viste att det inte satt fast. Totalt har röret backats 1,3 meter så mkt sand som vällt in och fyllt upp det som var ”klart”. Plunchade ut allt materiell som stigit inne i röret. Det vi fick upp var mest sand som jag som sagt är tämligen säker på åkt in när vi lyfte på röret. Mia som min sambo heter var en riktig fena på att pluncha och hade grym teknik för att få mkt ”fångst” i plunchern. :ok::D
Sen kördes ”die süper-bäste bohr” ner och man kunde verkligen känna exakt var man befann sig med det. Filade lite runt, upp, ner, och dit en bra stund tills det kändes löst och så gott som friktionsfritt. Körde ner iller så den fik spola runt lite men tror inte den åstadkom så mkt i sammanhanget faktiskt. Man kunde känns på röret att det ville neråt men vi höll oss till vår plan att skynda långsamt för att inte köra fast igen. Plunchade upp lite mer och nu var det en välling av upplöst lera. Efter hand så lät vi röret sjunka. Ingen stupstock på och endast lätt tryck med handkraft för att få ner det. Det som tvingade oss att bryta var behovet att förlänga borret med mer blårör så får bli en runda inom Rinkaby rör i morgon efter jobbet.
Sammanfattningsvis fungerade det egentillverkade ”die süper-bäste bohr” riktigt bra och jag ser inte att det skall vara några andra problem än att det tar lite tid och kraft att komma vidare. Totalt så backades röret 1,5 meter och när vi sedan la ner för dagen så var vi 1,5 meter djupare än där det tog tvärstopp. Så totalt 3 meter varav 1,5 var på nya djup. Behöver jag säga att det är en för J-A go känsla att vara på väg neråt igen. Att vara två underlättade en hel del då det bland annat var 7 meter blårör som ska balanseras uppe i vinden, väldigt skönt att kunna turas om att dra upp plunchern samt ovärderligt att ha ngn att bolla idéer och skratta med när det strävar emot.

Grattis till en lyckad insats :) hoppas resten av det kommer gå bra med ...

Här är med en som är glad precis hemkommen från DB schenker :)

gissa vem som ska börja ikväll
 
  • Öppen kartong med blåa PVC-rör och en upprullad kabel, förberedd för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maxwells demon och 2 till
  • Laddar…
Shirack skrev:
Grattis till en lyckad insats :) hoppas resten av det kommer gå bra med ...

Här är med en som är glad precis hemkommen från DB schenker :)

gissa vem som ska börja ikväll
Tackar.:D
Härligt! Bara på de!!
Blev det med lr utan muff..?
 
A
U upa skrev:
Tackar.:D
Härligt! Bara på de!!
Blev det med lr utan muff..?

Med :), har dock inte bestämt mig om jag ska fega och köra på 2 meter filterrör eftersom det är rätt ”safe” eftersom det bara blir lite djupare än rörspetten är idag... mark jag känner till så att säga.

eller om jag kör 3 meter och ser vad som händer
 
Shirack skrev:
Med :), har dock inte bestämt mig om jag ska fega och köra på 2 meter filterrör eftersom det är rätt ”safe” eftersom det bara blir lite djupare än rörspetten är idag... mark jag känner till så att säga.

eller om jag kör 3 meter och ser vad som händer
Kör på alla 3...
Ska inom Rinkaby rör på väg hem från jobbet och komplettera med några meter blårör för att kunna gå djupare och tänker då göra ett litet mini-kit till mig själv som klarar ca 4 meter som du gärna får låna om du stöter på patrull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.