Har nu läst länken du delade @TotalControl.
Ger ju faktiskt lite hopp om att kunna få det att funka med lite Mulle-meck. :ok:
Blev semester från brunnen idag oxå pga skolavslutningar och diverse andra små projekt men planen är att i morgon försöka mig på att få till ett verktyg. Går det åt skogen kan jag kanske lösa det bättre under nästa vecka då det ev finns tillgång till svets.
Ev kommer bild på ”mästerverket” kommer i morgon Beroende på hur fult det blir..:crysmile::crysmile::crysmile:
 
Ja den där hemgjorda lerborren såg inte så komplicerad ut. Det fixar du :)
 
  • Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ja den där hemgjorda lerborren såg inte så komplicerad ut. Det fixar du :)
Frånvaro av svets som ställer till det..
Tanken på att det är dax att skaffa sig en enkel pinnasvets el dyl blir inte mindre..
 
Jag har ett par svetsar som jag vill bli av med. Skicka ett PM.
 
  • Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
A
Ni som gjort egna stupstockar...antar ni använde gängstång och muttrar? För att klämma ihop det med . Vilken dimention använde ni?

jag tänkte typ M16... men kanske är onödigt grovt
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
Är också lite nyfiken på hur ni gjort egna stupstockar.Har ni liten distans (10mm?) mellan bägge reglarna när ni borrar och sedan samma dimension på hålsåg som ytterdiametern på brunnsröret ? Gör ni detta i pelarborr då också ?
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
liten uppdatering från dagen.. Den blev inte riktigt vad jag planerat idag då det där jäkla livet kom i vägen igen..
Meeeen... Gjorde ett nytt försök att lyfta upp röret ur leran då det satt som berget och jag misstänker att det är bättre att börja om från början och göra vägen för röret så stort som möjligt hela vägen. Denna gången gav det till slut med sig med ett ljudligt plopp.. Tjoohooo...!!:geek::D
Hann även mecka ihop ”die süper-bäste bohr” för lera.. Kanske..:geek:
Hemmagjord borrverktyg för lera liggande på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ful som stryk men hoppas inte leran bryr sig.
Blir förhoppningsvis premiär för underverket i morgon.
 
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Alltid lika kul med uppdatering!

Skönt att du fick loss röret. Blev det domkraft eller blodsmak och bajsrand? ;)

Haha smart! Tror patentborren fixar biffen!
 
  • Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Shirack skrev:
Ni som gjort egna stupstockar...antar ni använde gängstång och muttrar? För att klämma ihop det med . Vilken dimention använde ni?

jag tänkte typ M16... men kanske är onödigt grovt
Jag använde M8 gängstav, stora brickor och muttrar och det har funkat utmärkt.
M mortimer skrev:
Är också lite nyfiken på hur ni gjort egna stupstockar.Har ni liten distans (10mm?) mellan bägge reglarna när ni borrar och sedan samma dimension på hålsåg som ytterdiametern på brunnsröret ? Gör ni detta i pelarborr då också ?
Jag tog typ en ställningsplanka och delade i lika längder. Ställde den ena på högkant och höll den mellan fötterna. Borrade med ett långt borr i mitten av plankan där jag ville ha gängstavarna. Tog sedan plankan med hål och ställde ovanpå den andra och höll fast med benen så jag kunde borra början på ett hål på ”rätt” ställe och gängstaven sedan skulle träffa rätt. Tog bort den färdigborrade plankan och körde klart hålen. Lade dem bredvid varandra på golvet med gängstav igenom och ca 2,5 cm avstånd mellan plankorna och ställde ett filterrör i mitten uppe på dem. Ritade av med en spritpenna och delade plankorna. Sågade ut efter märkningen med sticksåg. Ihop med plankor och gängstav igenom och så klart att jag denna gång spände fast min ”rörstump”. Klart!
Rörig beskrivning och kan göras betydligt noggrannare men kände att det räckte för ändamålet. Om ngt är oklart så tjoa så ska jag försöka förklara bättre..
Två träplankor på gräs med ett blått PVC-rör monterat mellan dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fizz
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Alltid lika kul med uppdatering!

Skönt att du fick loss röret. Blev det domkraft eller blodsmak och bajsrand? ;)

Haha smart! Tror patentborren fixar biffen!
Haha!! Ja, typ... Båda..:crysmile:
Domkraft denna gången oxå men byggde upp en stabilare plattform samt använde en lång stolpe som hävert och komplement till domkraften. Tog tyvärr inga bilder men kan försöka rita en tjusig bild om någon skulle stöta på patrull och vilja prova metoden.
 
  • Gilla
Enterprise och 2 till
  • Laddar…
Blir nog att ta ner en 3:e brunn för mig. :)

Den senaste brunnen är ju till grundvatten-kyla av huset. Pumpar upp det kalla vattnet till värmeväxlare och sen returen, den uppvärmda vattnet av huset ner i den första bevattningsbrunnen.
Men blir lite meck att gräva ner PEM slang dit. Ska förbi ett område med shitload of prylar i backen. Slingor robotgräsklippare, guidkabel, sprinkler och dess slangar, elmatning till förrådet, signalkabel ventiler. De är ju garanterat att skiten träffar fläkten om jag även ska gräva ner en till PEM slang :)
Så enklast att ta ner en brunn på ett annat ställe.

Ni som har beställt från Fontario nyligen. Vad för leveranstid hade ni?
 
Redigerat:
  • Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Blir nog att ta ner en 3:e brunn för mig. :)

Den senaste brunnen är ju till grundvatten-kyla av huset. Pumpar upp det kalla vattnet till värmeväxlare och sen returen, den uppvärmda vattnet av huset ner i den första bevattningsbrunnen.
Men blir lite meck att gräva ner PEM slang dit. Ska förbi ett område med shitload of prylar i backen. Slingor robotgräsklippare, guidkabel, sprinkler och dess slangar, elmatning till förrådet, signalkabel ventiler. De är ju garanterat att skiten träffar fläkten om jag även ska gräva ner en till PEM slang :)
Så enklast att ta ner en brunn på ett annat ställe.

Ni som har beställt från Fontario nyligen. Vad för leveranstid hade ni?

Mina är framme på måndag.. beställde den 4/6

och det va prylar som det stod fanns i lager
 
  • Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Blir nog att ta ner en 3:e brunn för mig. :)

Den senaste brunnen är ju till grundvatten-kyla av huset. Pumpar upp det kalla vattnet till värmeväxlare och sen returen, den uppvärmda vattnet av huset ner i den första bevattningsbrunnen.
Men blir lite meck att gräva ner PEM slang dit. Ska förbi ett område med shitload of prylar i backen. Slingor robotgräsklippare, guidkabel, sprinkler och dess slangar, elmatning till förrådet, signalkabel ventiler. De är ju garanterat att skiten träffar fläkten om jag även ska gräva ner en till PEM slang :)
Så enklast att ta ner en brunn på ett annat ställe.

Ni som har beställt från Fontario nyligen. Vad för leveranstid hade ni?
Kul att du tar upp det då det är ngt jag funderat en del på. Hur besvärligt är det att ”leva” med att ha så mkt nergrävt i backen att ta hänsyn till när man ska göra ngt?
Lev från fontario var för mig seg att skickas därifrån samt usel spårbarhet du jag inte visste att Schenker tar över i Sverige men själva leveransen tog inte många dagar. Skulle säga att med facit och kunskap hur man ”jagar” så går det fort och jag skulle göra det igen.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ni som har beställt från Fontario nyligen. Vad för leveranstid hade ni?
Tre dagar, efter att jag frågade. Totalt runt 3-4 veckor. Uppfattningen jag fick var att han skickade när man frågade.
 
  • Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
U upa skrev:
Kul att du tar upp det då det är ngt jag funderat en del på. Hur besvärligt är det att ”leva” med att ha så mkt nergrävt i backen att ta hänsyn till när man ska göra ngt?
Det är ju lite vanskligt med allt i backen. För nu har det börjas snackas om pool men även en koi damm.
Det tar ju med sig så fruktansvärt mycket jobb då man måste dra om slingor, bevattning mm.

Gäller att planera bra :).
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.