Hannah7 skrev:
Är det verkligen så dålig lönsamhet att vara rörmokare?? Tittar man på en del rörmokerifirmor i stan så tjänar de sådär 25-30℅ på sista raden. Riktigt mycket pengar i vinst där.........
Räkna på vad det kostar i administration, kundialog, lämna pris, etc, för 40 kunder i veckan om vi tar 1 timmarsjobb, jämfört med 5-10 jobb. Vi kunder kan vara riktigt besvärliga, även om just du inte är det, men det vet ju inte hantverkaren i förväg. Du som kund måste vara mera flexibel också t.ex. att vara på plats, för med 8 jobb/dag där man inte kan garantera att man finns hos kunden på minuten nära utan kanske inom en period av 1-2 timmar.
Det hjälper då tyvärr inte att jag i min elektroniska kalender kan planera på minutnivå. Den verksamhet jag arbetar inom använder elektroniska tjänster och molnfunktioner för gemensam lagring i det mesta vi gör, men det ersätter inte själva arbetet som ska utföras, dvs tar det 0,5 - 2 timmar, det går inte alltid att avgöra det. Så skulle man uppskatta 2 timmar och bokar det med kunden, men arbetet tar 0,5 timma ska kunden då betala för 2-timmar eller ska utföraren få en miss på 1,5 timma. Med större jobb har man betydligt mera flexibilitet att kunna hantera det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krilleman och 2 till
  • Laddar…
Nu är jag inte vvs-are men första frågan berörde just det området att kontrollera t.ex. kundutförd rördragning.
Hur vet den som kontrollerar att du t.ex. dragit kopplingarna med rätt moment utifrån olika tillverkares krav, att man dragit på rätt mängd gängtejp, etc. Så svaret man kan få blir "det ser bra ut" men aldrig någon garanti om sedan något händer och det blir en vattenskada. Men även med risken att kunden säger till bekanta och idag socialamedia att xxxx yyyy var här och "godkände" och nu har det blivit en vattenskada, jag skulle inte vilja sätta mig i den situationen.
 
  • Gilla
kakelspektakel
  • Laddar…
hempularen skrev:
Jag har viss förståelse för om en "vanlig" rörmockare inte vill ta ett uppdrag att komma och kolla om jag kopplat rätt. Av flera skäl. Dels är det så i alla branscher att ju kortare uppdrag, desto större risk för dödtid mellan uppdragen. Eller att ett uppdrag blir klart typ 25 minuter innan man skall sluta för dagen och hämta på dagis, Då 25 minuter som inte går att debitera. Har du ett uppdrag som löper över flera dagar/veckor så går det att fylla dagarna med 100% debiterbar tid.

Utöver det kommer "ställtid", alltså icke debiterbar tid som går ut på att diskutera innan de får uppdraget, tid för fakturering. ROT hantering osv. Jag kan tänka mig att breakeven mellan ett 40h uppdrag och ett 1h uppdrag kan vara 3 dubbla timpenningen.

Gäller det sedan att kontrollera att jag gjort rätt. Och vi antar att jag tycker det borde gå på en timme max. Så kommer han och tittar på det jag gjort, är det fullkomlig katastrof, så går det säkert snabbt och enkelt att döma ut det. Men om vi antar att det inte är direkt fel, men dåligt gjort, och flera tveksamma delar. Han försöker få mig att begripa att det borde göras om. Det blir säkert i en del fall en konflikt, jag kanske tycker att han bara fiskar jobb osv. Dvs. inget trevligt uppdrag.

Rörmockaren kommer i en sådan situation att snarare vara konsult, och det är trots allt en annan yrkesroll som inte passar alla.
Ingen yrkesman som är seriös tar på sig ansvar för andras arbete om man inte har tydlig roll.
Att få en droppläcka i en rörinstallation kan drabba vem som helst som inte har 100% koll på hela installationen.
 
  • Gilla
kakelspektakel
  • Laddar…
Inlägg om mobil digital kalender: Jag jobbade som egenföretagande hantverkare 2005-2011 och jag tyckte att den digitala kalendern och smartphonen var min räddning! Då var jag tidigt ute med detta och jag behövde aldrig ångra mig! Och jag hade mina flesta jobb på landsbygden och inte ens då var det svårt med täckning för datatrafik till telefonen mer än i undantagsfall.

Jag använde telefonen för att dokumentera arbetsplatser med foto och i skrift eller talade in röstminnen. Allt laddades upp i molnet och var backupat och säkrat. Jag behövde aldrig oroa mig för att tappa bort något. Kunde ha alla dokument som behövdes tillgängliga osv. osv.

Det är mer en fråga om inställning och vilja ifall det är möjligt eller inte.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 8 till
  • Laddar…
Jag åkte även på småjobb och konsultuppdrag. Det var aldrig några problem, Jag var tydlig med att jag tog en minimiavgift och debiterade för resa och även arbetstid under resan då det var korta uppdrag. Det var aldrig några problem.

Grejen med småuppdrag där kunden gör det mesta själv är ju att även om man är väldigt dyr för kunden den stund man är där så sparar kunden ändå massor av pengar på att betala för detta när de själva gjort resten av arbetet.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 7 till
  • Laddar…
Du är ett föredöme Jerker63 svårare än så är eller behöver det inte vara, något för många i dessa trådar ständigt återkommande skribenterna att tänka lite över.
 
  • Gilla
Gissemisse och 2 till
  • Laddar…
Kunskap o kunskapsöverföring som leder till kvalitetshöjning tjänar vi alla på...fusk o polack rörmokeri är inte bra och borde vara straffbart
 
Många har blivit hantverkare av just den anledningen att de inte klarar att skriva, räkna och läsa! Så jobbar man sedan som "skutt" blir det som det blir med det "kamerala" (mobilen snackas det dock i hela tiden under pågående arbeten).
Rör.mok. ligger väl idag på en tim ersättning motsvarande fil.lic. eller tekn.dokt.? Inte kommer en tand.läk. upp i deras timdebitering, iaf.
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
byggarätt skrev:
fusk o polack rörmokeri är inte bra och borde vara straffbart
Vad i h***e har nationalitet med fusk eller kvalitet att göra?
 
S
kakelspektakel skrev:
Vad i h***e har nationalitet med fusk eller kvalitet att göra?
Varför skulle det INTE vara länkat? Tror du på fullaste allvar att en elektriker från ett random Uland gör elinstallationer som uppfyller kraven och standarden vi har i Sverige?

Vilket jävla försök att skapa en diskussion om rasism... lol
 
Ruttenrot, varifrån har du fått uppgiften att en rörmokare tjänar lika bra som dom du ger exempel på?????
Jag kan garantera att dom uppgifterna är helt gripna ur luften. En rörmockare ligger på enmånadslön på ca 30 000:-
Vilket syfte har du med att sprida falsk information och rena fantasier????
 
MathiasS skrev:
...men detta är ju, som vanligt, samma problem som ALLA har i tjänstesäljande branscher där man arbeter på timbasis. Det är svårt att få ekonomi i kortare projekt helt enkelt för att ledtiderna mellan kortare arbeten blir för mycket iförhållande till debiterbar tid. Även om du som kund tycker att du betalar för resor och arbete på plats så blir det ALLTID så att i praktiken så dyker andelen debiterbar tid som en sten.

I praktiken skulle man antaligen behöva ta 150% -200% av normal timpenning för att det ska gå ihop och även om det då går ihop så är det ju enklare och säkrare för företaget att ta ett långt uppdrag istället för 30 korta uppdrag.

Så länge det finns längre projekt att jobba med kommer man förstås ta dessa först och använda resten som utfyllnad i mån av tid.
Det du beskriver är ju i princip jourtjänsten rörisar har. Svindyr, men troligen i fas med verkligheten kostnadsmässigt.



AndersS skrev:
Räkna på vad det kostar i administration, kundialog, lämna pris, etc, för 40 kunder i veckan om vi tar 1 timmarsjobb, jämfört med 5-10 jobb. Vi kunder kan vara riktigt besvärliga, även om just du inte är det, men det vet ju inte hantverkaren i förväg. Du som kund måste vara mera flexibel också t.ex. att vara på plats, för med 8 jobb/dag där man inte kan garantera att man finns hos kunden på minuten nära utan kanske inom en period av 1-2 timmar.
Det hjälper då tyvärr inte att jag i min elektroniska kalender kan planera på minutnivå. Den verksamhet jag arbetar inom använder elektroniska tjänster och molnfunktioner för gemensam lagring i det mesta vi gör, men det ersätter inte själva arbetet som ska utföras, dvs tar det 0,5 - 2 timmar, det går inte alltid att avgöra det. Så skulle man uppskatta 2 timmar och bokar det med kunden, men arbetet tar 0,5 timma ska kunden då betala för 2-timmar eller ska utföraren få en miss på 1,5 timma. Med större jobb har man betydligt mera flexibilitet att kunna hantera det.
Ts, din kommentar på detta?
 
elmont skrev:
Jag kan garantera att dom uppgifterna är helt gripna ur luften. En rörmockare ligger på enmånadslön på ca 30 000:-
Jag antar att det är enorm skillnad ifall man jobbar som anställd eller kör egen firma.

Kör man egen firma och kan debitera 500+ i timmen och sen en massa materielpåslag på det så lär man komma upp i rätt fina månadssiffror. Det intressanta är att så många kör som anställda när de kan få så mycket mer som egenföretagare. Vill/kan man inte sköta bokföring så kan ju det faktiskt lejas bort.
 
Nu är det så att minimidebitering för en VVS-montör är 2 timmar och en servicebil. Då är det inga problem med konsultarbete, å andra sidan tar en VVS-konsult cirka 1000:-/h plus moms där vi tar 470:- plus moms.

Ang. månadslön så ligger en månadslön för VVS-montör i Stockholm runt 32-35.000 plus servicebil, mobil, bonusar. Det är för övrigt också enorm brist på montörer, alla företag söker.
 
Lustigt med tanke på att kylmontörer brukar ligga på 550:- plus moms. Bilmekaniker på 1000:- plus moms och där kommer kunden till dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.