Men nej!! Kanske finns det såna elaka kunder också men då måste de ju ha bevis för felet. Man kan ju kan ju bevisa rätt och slätt vem som har rätt genom att visa upp fakturan! "Rådgivning + kopplat ett rör 1 tim" betyder ju inte "jag har godkänt alla rörkopplingar i fastigheten för 10 år fram".
Tvärtom, jag som kund har absolut INGET jag kan gå till rörmokaren med och gnälla. Men det är ju den risken man tar som handygirl-amatör hemma. Men för sjutton; RÅDGIVNING, ska man väl kunna få och betala för??
Suck.....
 
  • Gilla
Ashe
  • Laddar…
I
Om det står i telefonkalender, filofaxen eller på väggen i fikarummet, spelar det roll? Har man inte tid så har man inte. Jag vet en rörläggare som gick stenhårt efter tid istället för att göra jobbet klart. Gissa om den kunden blev förbannad, nästan klar, ny tid om en vecka. Kan det varit telefonen som bipde som gjorde att han släppte allt. Dålig planering? Nä. Det är enkelt att tänka igenom ett jobb och notera en tid det kommer att ta, men det räcker att en ny kund ringer för att tidskalkylen ska spricka.
Smarta telefoner och plattor löser inte alla problem.Och just det här nya att man måste vara uppkopplad till internet för att det ska fungera är ett förbaskat otyg. (Tidigare kunde jag skicka ett mms utan att ha mobildata igång, det går inte längre). Men det är OT.
Ska jag vara negativ mot rörkrökarna så blir det det faktum att de inte ska ha några extra delar i bilen, det föranleder många gånger extra kostnader för kunden.

Att sedan granska och godkänna ett jobb som någon annan gjort är detsamma som att ta över ansvaret för detsamma, det skulle jag aldrig gjort.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Ardexsmitten och 1 till
  • Laddar…
Det är klart det spelar roll. Har du en inbokad tid digitalt så ser man att tiden är rätt eftersom bägge parter accepterar kalenderbokningen. Så där har du skillnaden gentemot en papperskalender.
Givetvis kan det komma saker emellan för att det ringer en kund osv. Men det problemet är ju inte rörmokarna ensamma om. Det problemet har ju samtliga tjänsteföretag. Kanske ska man då istället STÄNGA AV telefonen när man jobbar hos en kund då och ha en hänvisning som säger. "Jag är upptagen ute hos kund, lämna meddelande eller skicka ett mail till mig så hör jag av mig så fort jag har möjlighet."
Ja du kanske missar en kund då och då, men du får istället en nöjd kund där du är, som kanske rekommenderar dig för andra i sin tur. Det är väl ren affärshyfs att kunna vara tillgänglig för kunden och inte ta andra kundsamtal?

Verkar som att mail och internet är revolutionen som inte verkar ha kommit till den där branschen....
(Att du måste ha Internet för att skicka ett mms?!!....ehhhhh.. när har man INTE Internet? Det är väl Internet i hela landet Sverige vad jag vet? Du kanske borde byta operatör om du inte har täckning?)
Är du under vattenytan och jobbar kan jag förstå att du inte har mobiltäckning dock.
;-)
 
  • Gilla
jimih och 3 till
  • Laddar…
Om det vore så enkelt att det bara var att boka en tid skulle nog dom flesta komma i tid. Problemet är att när man äntligen kommer till kunden och ska göra ett jobb som tar 1 timme kommer kunden och säger " nu när du ändå är här kan du ju också fixa" och vips har det gått en timme eller två till. Så för att vara säker kan man inte boka mer än ett eller max två besök per dag. Skulle då 2 timmars jobbet vara fixat på 1 timme står man där med en timme som man inte kan debitera och plus dom timmar man måste vänta tills man kan besöka nästa kund. Bygger man verksamheten på småjobb har man aldrig en aning om man ska jobba 50 eller 0 timmar i veckan, om några veckor. Så småjobb är det sämsta man kan ha då man för att få någorlunda lönsamhet måste ta mycket betalt per timma av kunder som oftast inte är villiga att betala mer än nästan ingen ting.
Så tack och lov för att man kan tacka nej till småjobben, och bara ta nått enstaka när det passar dom övriga jobben.
 
  • Gilla
Robban_C och 3 till
  • Laddar…
Är det verkligen så dålig lönsamhet att vara rörmokare?? Tittar man på en del rörmokerifirmor i stan så tjänar de sådär 25-30℅ på sista raden. Riktigt mycket pengar i vinst där.........
 
Källa: allabolag.se
 
S
För mig känns den solklara anledningen att undvika såna jobb att det kan skapa många situationer där man hamnar i tvister om det blir skador, då skulle man ha en total friskrivning från fel isåfall, och då blir tjänsten inte intressant istället.

annars vore det ju rena drömjobb. En kund som ringer ut mig för att kolla på en koppling, jag åker dit o tittar i 10 minuter och debiterar en timme. :)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Hannah7 skrev:
.... Det är väl Internet i hela landet Sverige vad jag vet?....
;-)
Eeeh, NOT!
 
Och på vilken typ av jobb tjänar VVS firmorna sina pengar???? Jag skulle sätta en peng på företag som har 90 % av jobb som är längre än 16 timmar och sedan fyller ut med småjobb och dötid resten av tiden.
 
I
Hannah7 skrev:
Det är klart det spelar roll. Har du en inbokad tid digitalt så ser man att tiden är rätt eftersom bägge parter accepterar kalenderbokningen. Så där har du skillnaden gentemot en papperskalender.
Givetvis kan det komma saker emellan för att det ringer en kund osv. Men det problemet är ju inte rörmokarna ensamma om. Det problemet har ju samtliga tjänsteföretag. Kanske ska man då istället STÄNGA AV telefonen när man jobbar hos en kund då och ha en hänvisning som säger. "Jag är upptagen ute hos kund, lämna meddelande eller skicka ett mail till mig så hör jag av mig så fort jag har möjlighet."
Ja du kanske missar en kund då och då, men du får istället en nöjd kund där du är, som kanske rekommenderar dig för andra i sin tur. Det är väl ren affärshyfs att kunna vara tillgänglig för kunden och inte ta andra kundsamtal?

Verkar som att mail och internet är revolutionen som inte verkar ha kommit till den där branschen....
(Att du måste ha Internet för att skicka ett mms?!!....ehhhhh.. när har man INTE Internet? Det är väl Internet i hela landet Sverige vad jag vet? Du kanske borde byta operatör om du inte har täckning?)
Är du under vattenytan och jobbar kan jag förstå att du inte har mobiltäckning dock.
;-)
Jag får kallelse från sjuk och tandvård med ett brev på posten, så har det varit i över 50 år för min del, det har alltid fungerat. Att stänga mobilen finns inte på kartan, i sådana fall blir det nödvändigt att anställa en sekreterare, och vem ska betala den lönen?
Internet,,, tänk om jag inte vill ha internet i min mobil då, för förr i tiden behövde man inte det. Visst har jag ny smartphone, men vill jag skicka ett mms så går inte det om jag inte är uppkopplad, men det ska vara på mobil datatjänst, WiFi duger inte. Det är bara ett nytt sätt att klå abonnenterna på pengar. Och med all reklam om hur förträffligt det är, fungerar det ju.
Sedan kan man fråga sig hur bra det är att ha tillgång till alla dessa sajter på jobbet, hur mycket har det ökat priser på varor och tjänster.
 
Redigerat av moderator:
I
Innan ni sadlar om till rörkrökare, tänk på att det ni ser är bara en liten del av vad de gör. Hur många tycker det är mys at rensa avlopp och gräva i folkskit? Kånka på värmepannor som ska in i de mest osannolika utrymmen?
Jag missunnar dem verkligen inte en hyfsad lön. Det är hög tid att hantverkare tar och får betalt, annars har vi snart inga. Ger mycket mer klöver att trycka på Enter och sitta och fika på morgonmöten.
 
  • Gilla
Robban_C och 2 till
  • Laddar…
F
Ett svar på TS fråga som är enkelt.

Sådana personer som vill att "Du bara ska komma och godkänna det" i nästa mening vill att "Du godkände jobbet, nu får du ta ansvar för att det läckt/möglat/spruckit.......5 år senare"
 
Hannah7 skrev:
Man borde bli rörmokare själv och satsa på privatpersoner a la "do-it-yourself". Jag saknar verkligen den servicen idag. Att få rådgivning eller hjälp med att koppla ihop nåt. En timme här - en timme där.
Men det finns inga såna. Det verkar som att rörmokare blivit så bortskämda med att få göra HELA badrumsprojekt enbart. Så när man hör av sig om att få hjälp med några enstaka rörkopplingar eller bara komma och kontrollera att man kopplat rätt t.ex så finns ingen hjälp att få.
Förstår inte. Jag betalar ju för dennes tid oavsett om det är en timme eller hundra timmar. Jag betalar för transporten och restiden det tar att komma.

Kan någon förklara vad detta handlar om?

Och det här med tider........
Vet hantverkare om att man idag kan ha en digital kalender i mobilen där man kan boka in möten och tider och liksom påminnelser om att man har en bokad tid??!!! Jag har ALDRIG fått en enda kalenderbokning via mail från en hantverkare. Hallå 2016?!
3 av 4 hantverkare ( detta fall rörmokare) som jag varit i kontakt med är SENA eller kommer inte alls. Det är ungefär som om de tror att man inte jobbar eller har ett liv, utan står där förväntansfull och väntar på dem i all evighet.
Det är så respektlöst mot andra människor att inte respektera en bokad tid. Tänk om jag skulle göra så mot mina kunder??! Då hade vårt företag inte haft några kunder kvar.

Är jag ensam om den här erfarenheten?
Du har svaret i ditt inlägg. Du vill att hantverkare ska utföra småjobb till privatpersoner. Såna små jobb kan man inte köra och titta på och lämna offert vilket innebär att man får lita på kunden att jobbet tar 1 tim. När man kommer dit så tar jobbet kanske 2-3 tim efterom kunden inte har koll på hur lång tid det tar. Har man då bokat in 8 st 1 timmesjobb på en dag så uppstår problemet du beskriver i din andra del. Hantverkaren kommer inte i tid....
 
  • Gilla
Ardexsmitten och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
Hannah7 skrev:
Jag förstår vad ni menar med småduttar. Men alltså såna akutjobb gör ju alla andra tjänsteföretag. Rörmokeri är en tjänst och inget annat. Blir så trött på dålig service. Jag betalar vad det kostar. Det är inte kostnaden jag klagar på. Utan att vara i tid, respektera kunden och att faktiskt ta hand om även "små" jobb. Även om det är en liten slutkund/ströjobb. Det är löjligt att påstå att rörmokare skulle vara undantagna reglen när det gäller servicetjänster. Alla typer av serviceärenden kräver respekt för kunden.
Har du glömt att likväl kunden bör respektera hantverkarna?

Hannah7 skrev:
Och varför skulle inte rörmokare kunna hantera en mobilkalender? De är väl inte dumma i huvudet? Mobilkalender har funnits och använts i minst 15 år!?
Nja, det låter ju fint, men fungerar inte i hantverkarens värld.

Hannah7 skrev:
Vänta lite här nu. "Utgifterna med telefoner ökar dramatiskt med smarta telefoner"?! Jag hoppas du skämtar?? Rotfl*
Det var verkligen det roligaste jag har hört på länge.

En smart mobil kostar från 1500 kr och gör dig mer effektiv och proffsig eftersom du kan: maila, (behöver inte ringa), boka tider, planera, skriva avtal, hämta ritningar/dokument, googla information osv osv. Du blir mer effektiv på flera sätt och du kan ha bra kontakt med din kund. All kommunikation kan ske skriftligen utan missförstånd.
Nu var det inte inköpspriset jag syftade på, utan hållbarheten. Man kan inte tro att en telefon för 1500:- ska hålla i tre år i en rörmokares vardag. Bära, krypa, verktyg, maskiner, damm, vatten, avlopp, tunga lyft osv osv osv...

En röris som inte behöver ringa utan bara maila & googla, vilken värld lever du i? Ska all kommunikation ske skriftligen kan lika gärna rörisarna sitta kvar på kontoret framför en dator. När ska man hinna hjälpa kunderna med riktiga jobb?

Hannah7 skrev:
Det är ju inte så att han skriver under ett avtal där han intygar att all rörmokeriarbeten är godkända. Jag vill bara ha hans muntliga råd!
Det fungerar inte så. Det finns alltid någon som senare, när något gått på tok, som säger: Men du sa ju att det var OK...

Hannah7 skrev:
Är det verkligen så dålig lönsamhet att vara rörmokare?? Tittar man på en del rörmokerifirmor i stan så tjänar de sådär 25-30℅ på sista raden. Riktigt mycket pengar i vinst där.........
Skulle det nu vara så oerhört lukrativt att bara vara någon form av kringresande rörmokar-konsult åt privatpersoner, så skulle det redan finnas flera av dessa. Dina uppkollade företag som tjänar bra gör inte den marginalen på småjobb.


Sensmoralen i det hela är att rörmokaren helt enkelt inte tjänar på att vara rådgivare till hemmabyggare. Varken ekonomiskt eller yrkesmässigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fifth Avenue och 2 till
  • Laddar…
Hannah7 skrev:
Man borde bli rörmokare själv och satsa på privatpersoner a la "do-it-yourself". Jag saknar verkligen den servicen idag. Att få rådgivning eller hjälp med att koppla ihop nåt. En timme här - en timme där.
Men det finns inga såna. Det verkar som att rörmokare blivit så bortskämda med att få göra HELA badrumsprojekt enbart. Så när man hör av sig om att få hjälp med några enstaka rörkopplingar eller bara komma och kontrollera att man kopplat rätt t.ex så finns ingen hjälp att få.
Förstår inte. Jag betalar ju för dennes tid oavsett om det är en timme eller hundra timmar. Jag betalar för transporten och restiden det tar att komma.

Kan någon förklara vad detta handlar om?

Och det här med tider........
Vet hantverkare om att man idag kan ha en digital kalender i mobilen där man kan boka in möten och tider och liksom påminnelser om att man har en bokad tid??!!! Jag har ALDRIG fått en enda kalenderbokning via mail från en hantverkare. Hallå 2016?!
3 av 4 hantverkare ( detta fall rörmokare) som jag varit i kontakt med är SENA eller kommer inte alls. Det är ungefär som om de tror att man inte jobbar eller har ett liv, utan står där förväntansfull och väntar på dem i all evighet.
Det är så respektlöst mot andra människor att inte respektera en bokad tid. Tänk om jag skulle göra så mot mina kunder??! Då hade vårt företag inte haft några kunder kvar.

Är jag ensam om den här erfarenheten?
Jag har full förståelse för hantverkare som avstår från att delta i sådant här trams.

Jag tror alla hantverkare, inte bara rörmokare, drar sig för att agera assistent till gör-det-självare.

En orsak kan vara att hantverkaren då inte kan nyttja dagen fullt ut.
En annan viktigare faktor kan vara ansvarsfrågan, t ex när hempularen klantar sig eller inte följer branschstandard. Vilket sker mest hela tiden.

Att du har erfarenheten att hantverkare inte kommer i tid är konstigt. Min erfarenhet är det motsatta. Alla jag anlitat har varit mycket punktliga utom vid ett tillfälle då deras bil havererat.
Jag är mycket skeptisk till hur du kommit fram till att 3 av 4 hantverkare är sena. På gränsen till förtal.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.