Martin_B skrev:
... Ställtid månntro?
Somliga pratar om förspel. :)
 
Martin_B
Robban_C skrev:
Men arbetar genom rasterna? Ja, det är faktiskt inte alls ovanligt och det beror på att det oftast går att köra maskin med en smörgås och en flaska saft bredvid sig. Och det går att köra maskin med ett äpple i ena handen. Man håller bara äpplet med tumme/pekfinger ovanför spaken och spaken med resten av fingrarna. :)

Behöver jag säga att vi trivs med det vi gör? :)

Nu är lunchen klar och nu ska jag åka och gräva för fundament för stolpar till grindar in på en industrigård. Just här behövs ingen rådgivning för den här kunden har full koll på vad han gör. Han behöver bara lite mer kraft än handkraft, dels för grävning av sten, dels för att trycka ner stolparna i lerjorden. :)
Ja du verkar verkligen trivas med det du gör! Och verkar ju vara mönsterarbetaren. Hade det funnits flera som dig så hade inte ROT-avdrag behövts alls... folk hade anställt yrkesmän ändå! ;)
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
Efter den här tråden känns det knappt som om man vågar ringa till en röris för att pressa tre kopplingar i källaren. Blir att jag hyr ett pressverktyg istället :)
 
Martin_B
Chrissofsweden skrev:
Efter den här tråden känns det knappt som om man vågar ringa till en röris för att pressa tre kopplingar i källaren. Blir att jag hyr ett pressverktyg istället :)
Nädå, det är lugnt såvida det inte bara är DEL av arbete! HAHAHA :D J/K
 
Jo, det är i högsta grad en liten del av arbetet :surprised:

Men jag tror man får välja sina fighter. Ringer jag någon lokal så skulle dom säkert komma förbi och pressa några kopplingar för en femhunka. Värt för mig, värt för dom. Vi pratar minimal insats påväg till något annat och maten finansierad för fem dagar. Men jag skulle ju aldrig kräva några garantier. Skulle dock bevaka och kontrollera att dom gör rätt samt att verktyget är servat det här året. Men that's it.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Det finns ju andra metoder, ex vis skruvade kopplingar med skärringar. Eller, om man behärskar, lödning.
 
Robban_C skrev:
Det finns ju andra metoder, ex vis skruvade kopplingar med skärringar. Eller, om man behärskar, lödning.

I det här fallet är det nej på ditt påstående :) Hade gärna dragit en klämringskoppling men det finns inte riktigt plats för det. Stället jag ska koppla på är precis ovanför VP, mitt i virrvarret av rör och kopplingar så att ett läckage skulle vara ödesdigert.

Jag ska alltså dra om kall- och varmvattenledningarna till köket och nya badrummet men kommer inte åt med skiftncklarna för att göra det bra. Däremot får jag plats med ett pressverktyg :)
 
Martin_B
Chrissofsweden skrev:
I det här fallet är det nej på ditt påstående :) Hade gärna dragit en klämringskoppling men det finns inte riktigt plats för det. Stället jag ska koppla på är precis ovanför VP, mitt i virrvarret av rör och kopplingar så att ett läckage skulle vara ödesdigert.

Jag ska alltså dra om kall- och varmvattenledningarna till köket och nya badrummet men kommer inte åt med skiftncklarna för att göra det bra. Däremot får jag plats med ett pressverktyg :)

Mjuklöda istället! Så slipper du värma upp så mycket också, går snabbare. För det får väl plats om du ej kommer åt med andra verktyg?
Jag har extremt trångt ovanför min BVP, så jag mjuklödade allting. Fungerat fint i sådär ett par år nu. Det är enligt min mening betydligt säkrare än presskopplingar. Sedan kan rörmokarna säga precis vad de vill. Vet också att många äldre rörmokare som har kört med lödning förut själva menar att klämring i all ära, men vem vet hur gummipackningen ser ut om 15-20 kanske 25 år? Lödningen kommer däremot hålla. Är det hårdlödat dessutom så är det ju liksom ingen snack om saken.
 
Om man aldrig gjort det förut, klarar man av det? Vilka verktyg krävs? :) Är alltid öppen för förslag.
 
Har man inte lött förut så rekommenderar jag starkt att man övar lite på nåt annat först. Det är trots allt ändå ett hantverk det också och det var lite det jag avsåg när jag skrev nåt om att "om man behärskar".

Men kortfattat:
Grejerna ska vara rena från oxid. Helt rena! Stålull eller slippapper rekommenderas.
Tillsatsmaterialet SKALL vara fritt från bly och kadmium om det är dricksvatten.

Hårdlödning:
Använd gaslåga (gasol eller gassvets), vilket antagligen inte går här eftersom det är trångt.
Oftast använder kan kopparlod men jag vet inte om det är ok med avsikt på kadmium och bly. Men hursom, det använder man som det är, utan flussmedel. Det KAN ju dock vara så att det finns flussmedel som underlättar, det vet inte jag.
Finns också nåt som heter silverlod, dyrt men väldigt trevligt att jobba med eftersom det drar in så bra i fogarna. Silverlod används alltid med flussmedel. Vet inte om silverlod och fluss finns som bly- och kadmiumfritt.
Jag hårdlöder inte vattenrör för dricksvatten, det är därför jag inte vet med säkerhet om det här med giftfritt. Däremot använder jag silverlod i andra sammanhang emellanåt, oftast i samband med sammanfogning av gods av olika material.

Mjuklödning, lägre temperaturer, gaslåga (ofta med "kupa" runt röret) eller elektrisk värme, typ större lödkolv eller verktyg som är specifikt gjort för ändamålet och då har värmeelement som är utformade för röret och passar runt röret.
På med flussmedel (ska vara anpassat efter lodet) och sen lodet som då oftast är nån form av legering av tenn, silver och kanske något annat material. Återigen, inget bly eller kadmium om det är dricksvatten!

Principen för både hård- och mjuklödning är att värma till rätt temperatur, tillföra lodet som då ska smälta och sugas in i fogen av kapillärkraften. Sen måste man visuellt (och gärna med hjälp av erfarenhet) kolla att lodet har vätit och sugit in hela vägen runt.

Men som sagt, det här med att behärska. Utan att vara otrevlig mot den som inte kan så vill jag poängtera att det är svårare än en skärringskoppling och att lödning i betydligt högre drag är ett hantverk i sig.
 
Martin_B
Chrissofsweden skrev:
Om man aldrig gjort det förut, klarar man av det? Vilka verktyg krävs? :) Är alltid öppen för förslag.
Jadå, det är busenkelt. Jag hade aldrig gjort det förut, och sedan så byggde jag en hel anläggning. Inga problem. Var själv lite orolig från början, men det gick hur bra som helst.
Du behöver en gasolbrännare, jag köpte en av märket Sievert. Gasoltub till detta naturligtvis. Sedan lämpligt silverlod och flussmedel till detta.
Sen är det bara o köra :)
Du kan ju alltid öva på lite spillbitar först.
 
Martin_B
Nu läste jag Robbans inlägg här lite snabbt. Men den verkar ju utförlig så den beskrivningen kan du nog gå efter.

Jag brukar köpa material på Meltolit. http://www.meltolit.se
Här är några bra mjuklod, välj en som är lämpad för VVS och har hög smältpunkt, för då håller den bättre för varmvattenrör.
http://www.meltolit.se/produkter/loedning/mjuklod-massiva/

Sedan får du naturligtvis inte glömma att ha bra skydd mot tak osv. Har du någon glasfiberfilt så går säkert det utmärkt också. Annars finns det specialdukar för lödning som man kan skydda omgivningen med.
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
Fast jag måste erkänna att pressverktyget låter betydligt smidigare. Men jag tänker även på att..

1. Allt ovanför VP är pressat.
2. Resten har klämringskopplingar.

Så viss estetik finns i tankarna :)

För verktyget betalar jag 230 kr ink moms per dygn (Ramirent) och presskopplingar köper jag på Dahl. Totalt ska det pressas sex kopplingar :)
 
Martin_B
Bara till o pressa på :)
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Robban_C skrev:
Somliga pratar om förspel. :)
Jag har hört talas om det, tror att tanten sa något om det för något år sedan, ställer mig fortfarande funderande till vad hon svamlade om.... när jag tänker efter så har vi haft skilda sovrum sedan dess, märkligt sammanträffande! Det måste vara hantverkarnas fel....:surprised:

Om mitt inlägg blir raderat så vill jag gärna starta en enkät om varför ni tror det eller inte:

- Alldeles för OT
- Dummast idag
- Inte värt att svara på
- Admin/Moderator missade mitt inlägg
 
Redigerat:
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.