MathiasS skrev:
....men det är ju självklart att man som näringsidkare måste ha koll på riskerna kopplat till de tjänster man levererar. Kan man inte försäkra sig eller friskriva sig så är det ju antagligen inte värt besväret, iallafall inte för de saker som diskuteras här. Bortse från det går ju inte.
Fast här handlar det ju snarare om att man inte vågar ta kunder för att kunden kan visa sig vara en knäppskalle som startar en mediekampanj mot hantverkaren utan vettig anledning. Det är givetvis upp till hantverkaren att se till att inte ge kunden en vettig anledning till mediekampanj genom att vara tydlig med att t.ex. inga garantier på installation övertas av hantverkaren.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Mediakampanj är antagligen det minsta av problemen. Det handlar ju om att bli ekonomiskt ansvarig för en vattenskada eller liknande.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Mediakampanj är antagligen det minsta av problemen. Det handlar ju om att bli ekonomiskt ansvarig för en vattenskada eller liknande.
Nu var det ju en annan som tog upp risken med mediekampanj så därför skrev jag om det. Sen tar man väl inte över något garantiansvar bara för att man på en fråga säger att ditt hemmafix ser OK ut. Det lär krävas att man skriver på något för att ta över garantiansvar och det har jag full förståelse att ingen vill göra. Samtidigt är det ingen i denna tråd som efterfrågat tjänsten att ta över garantiansvar så jag förstår inte varför det kommer upp hela tiden.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Alltså va f-n! Vissa trådar får man lite puls utav. Här går jag igång, känner jag.

Yrkesvalet man gjort och kunskapen man skaffat sig genom tusentals arbetade timmar samt all utrustning och övrig " ryggsäck" som ägs av t ex en röris, snickare eller whatever är ju ändå inte till syfte att åka runt å titta lite här och där för att ge tummen upp eller tummen ner. Lite tips å så ger man kunden vid ett jobb, visst, men det är ju inte det som är själva iden med yrket.

Jag förstår tanken bakom själva efterfrågan men den hantverkare som har tid och lust att utföra rådgivning, den har f-n inte mycket att göra. Och har man inte mycket att göra, ja då vete f-n om denne är en hantverkare.......snarare halmtrampare.
 
  • Gilla
Ardexsmitten och 1 till
  • Laddar…
L
Robert63 skrev:
Vet inte hur du menar med rot, men visst har internet spelat en stor roll, inte bara för hantverkare utan även för yrken som läkare. Vi vet ju fasen bättre än vad läkaren gör om vår eventuella sjukdom. Självklart är det bara att googla lite och sedan ge sig i kast med att koppla elen och rören. De fem år som en utbildning till röris tar måste ju vara rena slöseriet med tid. *ironi*.

Hybrisfyllda "Förstördetsjälvare", ivrigt påhejade av såväl google som Martin Timell tror jag skapar många arbetstillfällen för de flesta hantverkare.

"Så här får du yrkesexamen

För att bli VVS-montör börjar du med att gå tre år på gymnasiets VVS- och fastighetsprogram (som tidigare hette energiprogrammet) med inriktning VVS. Du arbetar dessutom som lärling på företag i fyra perioder, totalt 3400 timmar under cirka två år. Efter ett genomfört gesällprov är du sedan färdigutbildad och får din yrkesexamen."
Jag tror vi jämför de bästa hantverkarna med de sämsta hemmafixarna. Tvekar inte på att det finns duktiga hantverkare, men jag har haft kontakt med firmor som verkat seriösa och tagit jobbet med ett avtalat timpris. Sedan skickas det hem en lärljunge som inte vet vad en hammare är. Hos oss ät det någon standard att alla skall ta ungefär samma pris oavsett erfarenhet. Då menar jag att man med rätt tid och verktyg kan göra mycket själv (inte allt). Sedan har vi de snåla som köper allt budget och saknar både självinsikt, kunskap och verktyg, de är något helt annat.
 
Nils82 skrev:
Alltså va f-n! Vissa trådar får man lite puls utav. Här går jag igång, känner jag.

Yrkesvalet man gjort och kunskapen man skaffat sig genom tusentals arbetade timmar samt all utrustning och övrig " ryggsäck" som ägs av t ex en röris, snickare eller whatever är ju ändå inte till syfte att åka runt å titta lite här och där för att ge tummen upp eller tummen ner. Lite tips å så ger man kunden vid ett jobb, visst, men det är ju inte det som är själva iden med yrket.

Jag förstår tanken bakom själva efterfrågan men den hantverkare som har tid och lust att utföra rådgivning, den har f-n inte mycket att göra. Och har man inte mycket att göra, ja då vete f-n om denne är en hantverkare.......snarare halmtrampare.
Sjuksyster.
 
Martin_B
På sätt och vis förstår jag inte fullt ut problematiken ur tjänsteföretagens synvinkel.
Låt oss ta detta exempel.

Kund 1. Vill ha en kulventil installerad på KV-ledningen till toastolen, då kunden saknar detta.
Kund 2. Skall koppla om en himla massa i badrummet men måste (av någon märklig anledning) ha hjälp med att montera en kulventil till toastolen, resten fixar kunden själv. (förstår att detta inte ens låter logiskt, men måste ta något exempel)

Jag kan ju lova att det är lite som TS skriver, att kund 2 får ett nej. Då vill röris ha hela arbetet. Jaha? Men är det inte exakt samma arbete och allt runtomkring med ställtid, utkörning osv. osv. som kund 1 kräver?

Med lite tur så behöver kund 2 t.o.m lite rådgivning medan röris är där, vilket i sin tur ökar på timdebiteringen (självklart behöver inte röris stå där och ge gratis rådgivning).

Vad är då skillnaden?

Samma är det vid exempelvis bergvärmeinstallationer. Det är allt eller inget! Totalt stenhårt är det. Men är det något litet som har gått sönder på en befintlig installation, så kommer de utan problem och fixar det! Helt otroligt egentligen.
En sak, att de HELST tar hela arbetet, men är det inte bättre att ta det som erbjuds? För i annat fall skulle de ju få säga nej till SAMTLIGA småjobb! "Nä, arbetet är för litet, du får fixa det själv!" bra service liksom :)

Sen det där med garanti. Naturligtvis skall inte röris behöva lämna garanti på det kunden har utfört, utan ENDAST det röris själv har utfört och som är fakturerat för. Hur skall någon kund kunna komma och begära garantier för eget arbete av en helt annan person som inte ens har med det att göra? Låter ju helt orimligt.

Nä, så jag får faktiskt inte ihop ekvationen. 2 exakt likadana arbeten i praktiken, där man tackar ja till det ena men inte det andra!
 
Redigerat:
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Martin_B skrev:
På sätt och vis förstår jag inte fullt ut problematiken ur tjänsteföretagens synvinkel.
Låt oss ta detta exempel.

Kund 1. Vill ha en kulventil installerad på KV-ledningen till toastolen, då kunden saknar detta.
Kund 2. Skall koppla om en himla massa i badrummet men måste (av någon märklig anledning) ha hjälp med att montera en kulventil till toastolen, resten fixar kunden själv. (förstår att detta inte ens låter logiskt, men måste ta något exempel)

Jag kan ju lova att det är lite som TS skriver, att kund 2 får ett nej. Då vill röris ha hela arbetet. Jaha? Men är det inte exakt samma arbete och allt runtomkring med ställtid, utkörning osv. osv. som kund 1 kräver?

Med lite tur så behöver kund 2 t.o.m lite rådgivning medan röris är där, vilket i sin tur ökar på timdebiteringen (självklart behöver inte röris stå där och ge gratis rådgivning).

Vad är då skillnaden?

Samma är det vid exempelvis bergvärmeinstallationer. Det är allt eller inget! Totalt stenhårt är det. Men är det något litet som har gått sönder på en befintlig installation, så kommer de utan problem och fixar det! Helt otroligt egentligen.
En sak, att de HELST tar hela arbetet, men är det inte bättre att ta det som erbjuds? För i annat fall skulle de ju få säga nej till SAMTLIGA småjobb! "Nä, arbetet är för litet, du får fixa det själv!" bra service liksom :)

Sen det där med garanti. Naturligtvis skall inte röris behöva lämna garanti på det kunden har utfört, utan ENDAST det röris själv har utfört och som är fakturerat för. Hur skall någon kund kunna komma och begära garantier för eget arbete av en helt annan person som inte ens har med det att göra? Låter ju helt orimligt.

Nä, så jag får faktiskt inte ihop ekvationen. 2 exakt likadana arbeten i praktiken, där man tackar ja till det ena men inte det andra!
Om man har möjlighet att välja tar man givetvis ett mer lönsamt jobb. Att man åker ut och fixar saker som går sönder är antagligen i många fall mer ett nödvändigt ont.

Jag hade svårt när jag skulle boka någon som installerade diskmaskinen på jobb. Krav från fastighetsägaren att det gjordes av firma. Inte många som var intresserade kan jag säga.
 
S
Martin_B skrev:
På sätt och vis förstår jag inte fullt ut problematiken ur tjänsteföretagens synvinkel.
Låt oss ta detta exempel.

Kund 1. Vill ha en kulventil installerad på KV-ledningen till toastolen, då kunden saknar detta.
Kund 2. Skall koppla om en himla massa i badrummet men måste (av någon märklig anledning) ha hjälp med att montera en kulventil till toastolen, resten fixar kunden själv. (förstår att detta inte ens låter logiskt, men måste ta något exempel)

Jag kan ju lova att det är lite som TS skriver, att kund 2 får ett nej. Då vill röris ha hela arbetet. Jaha? Men är det inte exakt samma arbete och allt runtomkring med ställtid, utkörning osv. osv. som kund 1 kräver?

Med lite tur så behöver kund 2 t.o.m lite rådgivning medan röris är där, vilket i sin tur ökar på timdebiteringen (självklart behöver inte röris stå där och ge gratis rådgivning).

Vad är då skillnaden?

Samma är det vid exempelvis bergvärmeinstallationer. Det är allt eller inget! Totalt stenhårt är det. Men är det något litet som har gått sönder på en befintlig installation, så kommer de utan problem och fixar det! Helt otroligt egentligen.
En sak, att de HELST tar hela arbetet, men är det inte bättre att ta det som erbjuds? För i annat fall skulle de ju få säga nej till SAMTLIGA småjobb! "Nä, arbetet är för litet, du får fixa det själv!" bra service liksom :)

Sen det där med garanti. Naturligtvis skall inte röris behöva lämna garanti på det kunden har utfört, utan ENDAST det röris själv har utfört och som är fakturerat för. Hur skall någon kund kunna komma och begära garantier för eget arbete av en helt annan person som inte ens har med det att göra? Låter ju helt orimligt.

Nä, så jag får faktiskt inte ihop ekvationen. 2 exakt likadana arbeten i praktiken, där man tackar ja till det ena men inte det andra!
Snacka om att vara helt lost. Varför skulle rörmokarn neka kund 2, det är ju kanonfina jobb vilket som. Tror du låter dina egna fantasier föra din talan.
 
I
SueCia skrev:
Snacka om att vara helt lost. Varför skulle rörmokarn neka kund 2, det är ju kanonfina jobb vilket som. Tror du låter dina egna fantasier föra din talan.
Precis, det är samma jobb. Men om kund 2 vill att rörkrökaren även ska godkänna det kund 2 själv gjort, då tror jag han är rökt.
 
Fick svar från en kylmontör nu... de gör ett sista färdigställande utan nån garanti, men vill ha 1h minst betalt samt betalt för resa till och hem från mig... Fair deal kan jag tycka.
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
Det finns uppenbarligen rörmokare som kan tänka sig mindre jobb. Jag har haft ett par förlängda rör i badrummet (~5h jobb) och det ovanligaste hände nyss: rörmokare kom och kopplade in min IKEA-blandare i de befintliga rören, ~15 minuters jobb.

(Det sista jobbet blir nog inte billigt, men enligt BRF får jag inte skruva ihop saker själv, så får väl ta den smällen.)

Två olika företag. Det första företaget kunde tänka sig att göra jobb två också, men de hade fullbokat tre veckor framåt.

Båda företagen hade tre kostnader: bil (runt 500:), timmar (runt 750:-/h, minimum 2h), och delar (dyrt förstås).
 
Mikael_L
Mirar skrev:
rörmokare kom och kopplade in min IKEA-blandare i de befintliga rören, ~15 minuters jobb.

(Det sista jobbet blir nog inte billigt, men enligt BRF får jag inte skruva ihop saker själv, så får väl ta den smällen.)

Två olika företag. Det första företaget kunde tänka sig att göra jobb två också, men de hade fullbokat tre veckor framåt.

Båda företagen hade tre kostnader: bil (runt 500:), timmar (runt 750:-/h, minimum 2h), och delar (dyrt förstås).
Jadu, hade jag möjligheten att göra två 15-minuters jobb om dagen och kunna fakturera 4000:- om dagen så skulle jag glatt tagit det som livsuppgift. :)

Det borde innebära minst 1500:- om dagen efter både egenavgifter och kommunalskatt och allt, (dvs att en hel tusenlapp om dagen är kostnader för verksamheten, dvs bil, bensin, bokföring osv).
Så 30.000:- helt färdigskattade kronor i månaden att köpa lösgodis för. :)
 
Hade en kund som köpt en tvättställsblandare men av någon anledning var inte pillatorn monterad. Fick åka ut och skruva fast den då dom själva inte hade lyckats. Det tog 15 sekunder. Ringa för få instuktion var nyckeln fanns, gå in, låsa, etc tog 10 minuter. Från att jag fick ordern till att jag var redo för nästa jobb tog kanske 35 minuter. Det kostade kunden 1800kr+moms för 15 sekunders jobb då detta var minimidebitering.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Jadu, hade jag möjligheten att göra två 15-minuters jobb om dagen och kunna fakturera 4000:- om dagen så skulle jag glatt tagit det som livsuppgift. :)

Det borde innebära minst 1500:- om dagen efter både egenavgifter och kommunalskatt och allt, (dvs att en hel tusenlapp om dagen är kostnader för verksamheten, dvs bil, bensin, bokföring osv).
Så 30.000:- helt färdigskattade kronor i månaden att köpa lösgodis för. :)
4000:- om dagen, absolut. Så ska du räkna bort kostnaden för bilen, bensin och service av bilen. Inköp av utrustning, verktyg etc. Låt oss säga att det blir 1200:- kvar per dag i ren inkomst.

I snitt jobbar du 22 dagar per månad. Det blir 26400:- i månaden. Inte så illa.

Men så är det ju det faktum att du ska ha 5 veckor semester (lagstadgat). Då är vi nere på 24.000 i månaden istället. Det är väl helt okej. Fast, du vill kanske inte jobba när det är julafton, långfredag etc. Räkna bort ytterligare lite pengar.

Men så ska du ha lite marginal, du kanske blir sjuk. Tänk på att sjuk = inget jobb = inga pengar. Sjukersättning som Försäkringskassan betalar då? Jovisst, 13 dagar, därefter är hela kostnaden din.

Sen var det detta med att göra två 15-minutersjobb. Till detta tillkommer restid till kunden, bokning, fakturering, hämtning av material etc. Plus att du behöver göra investeringen i bil, marknadsföring, verktyg etc.
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.