S Stadsbonden skrev:
Det är ingen rättighet att få en hantverkare hem tills sig. Tillgång och efterfrågan, och just nu finns det uppenbarligen för låg tillgång.

”Bara bryr sig om att göra vinst”, skulle du gå ner i månadslön några tusenlappar någon månad för att vara sjysst mot din arbetsgivare/en kund?
Jag vet inte om du inte vill, eller om du inte kan, förstå vad jag försöker förmedla...men det är uppenbart att du inte gör det.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
L Le'Oracle skrev:
I de flesta fall, så gör man inte några 10000 om dagen i vinst. Och får den eventuella vinsten skall man sedan ta, offerering,fakturering, nån serviceåtgärd, revisor försäkring laga bilen mm mm.
Du verkar inte ha förstått skillnaden mellan vinst och fakturerat belopp...
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
L
mathiash77 skrev:
Så ditt argument för att det inte är något fel i att ta 30% mer för materialet är att du inte tjänar tillräckligt bra?


Tillbaka till sakfrågan: Varför ska en hantverkare dra in MER pengar på materialet än på de arbetade timmarna? Det är ju så en grossist arbetar, drar in pengar på materialet, inte på de arbetade timmarna.

Sakfrågan. Svaret blir

Vad spelar det för roll om materialet är dyrt eller billigt....Det blir ändå samma sak. Om jag tjänar 1000 och 0 material ( som säkert de flesta rörisar skulle vilja, jag överdriver summan) eller 0 och 1000 material så blir det ändå det som det kostade. Ingen rörfirma tjänar det som ni tror. Visst går det bra för de stora , men långt ifrån det ni verkar tro. Bravida måste göra 1 triljard i vinst då om varje gubbe drar in 10 lax om dan i vinst.

Dessutom så finns det inte 60 gradiga 110. Det fanns 68 gradiga special till HSB lägenheter fick jag höra av en kollega. Så kanske var den lokala inte otrevlig utan han var ärlig. ;) är det bättre att hitta på ett svar alltså :crysmile::crysmile::crysmile:
 
L
Jag är ju en VVS klippare svaret på sakfrågan är.

-Vet ni vad det kostar att försäkra en Ferrari ;)
 
P Paxman skrev:
Jag vet inte om du inte vill, eller om du inte kan, förstå vad jag försöker förmedla...men det är uppenbart att du inte gör det.
Du vill att hantverkaren ska ge dig ett bättre pris på materialet. Skulle du bli gladare om du fick 0% påslag på materialet och 1100:- i timpris?

Det jag är ute efter att det enda man borde bry sig om är totalpris och utförande. Allt annat är navelskåderi och myggsilning.
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
S Stadsbonden skrev:
Du vill att hantverkaren ska ge dig ett bättre pris på materialet. Skulle du bli gladare om du fick 0% påslag på materialet och 1100:- i timpris?

Det jag är ute efter att det enda man borde bry sig om är totalpris och utförande. Allt annat är navelskåderi och myggsilning.
Det är ju en helt absurd inställning. Det jag, och jag tror de flesta andra som är kritiska till hantverkares prissättning, vill ha är verkliga siffror. Det har skrivits om om och om igen i denna tråd, likväl som i otaliga andra trådar här på BH. Ett rimligt påslag på materielet med utgångspunkt från vad kunden själv kan köpa det för och timdebitering för verkliga arbetade timmar. Endast då går det att jämföra hantverkares offerter och fakturor så att en sund konkurrens uppstår.

Eftersom hantverkare med näbbar och klor försvarar alla dimridåer i prissättningen så måste det finnas ett incitament till det. Och detta incitament är med 100% säkerhet pengar. Alltså erkänner de indirekt att om de skulle gå kunderna till mötes så skulle de tjäna mindre pengar. För varje inlägg jag läser som försvarar påslag och hittepåprislistor, servicebil, framkörning, grundmilersättning och diverse andra mer eller mindre fantasifulla påhitt desto mer övertygad blir jag att det bara handlar om att maximera vinst och mindre om att täcka verkliga kostnader och att kunna ta ut en rimlig lön.

Privatkunden är i beroendeställning, och detta ska utnyttjas maximalt...inga medel är otillåtna och etik och moral är för töntar.
 
  • Gilla
Mattias00 och 15 till
  • Laddar…
JanneJanne123
S Stadsbonden skrev:
Skulle du bli gladare om du fick 0% påslag på materialet och 1100:- i timpris?
171 inlägg och nu trillar poletten ner! Ja, då blir vi gladare för då blir det enklare för konsumenter att jämföra.
 
  • Gilla
Lassiter och 19 till
  • Laddar…
S Stadsbonden skrev:
Du vill att hantverkaren ska ge dig ett bättre pris på materialet. Skulle du bli gladare om du fick 0% påslag på materialet och 1100:- i timpris?

Det jag är ute efter att det enda man borde bry sig om är totalpris och utförande. Allt annat är navelskåderi och myggsilning.
Fast det de flesta undrar är varför vissa hantverkare ska sälja prylar dyrare än tex Rinkaby. Vad är poängen? Kunden blir ju bara sur när han upptäcker att han blivit blåst. Och hur sjutton säkrar man vinsten på ett jobb när man blandar materialpåslag och timmar? Är materialet en extra bonus? Fastpris är bra, men då måste man kunna jämföra olika firmor inkl material.
 
P Paxman skrev:
handlar om att maximera vinst och mindre om att täcka verkliga kostnader och att kunna ta ut en rimlig lön.

Privatkunden är i beroendeställning, och detta ska utnyttjas maximalt...inga medel är otillåtna och etik och moral är för töntar.
Och vem bedömer vad som är en rimlig lön? Ska hantverkaren dra ner timpenningen när det är mycket jobb?

Det hela är mycket enkelt - du berättar vad du vill ha utfört och hantverkaren berättar vad han anser att priset ska vara. Resten är egentligen helt ointressant.

Om du går in på en resturang så kräver du väl inte att få veta vad de får betala för köttfärsen för att triumferande utropa att Närlivs faktiskt har köttfärs för 10:- billigare?
 
  • Gilla
Grävkalle
  • Laddar…
L Le'Oracle skrev:
Dessutom så finns det inte 60 gradiga 110. Det fanns 68 gradiga special till HSB lägenheter fick jag höra av en kollega. Så kanske var den lokala inte otrevlig utan han var ärlig. ;) är det bättre att hitta på ett svar alltså :crysmile::crysmile::crysmile:
Nu var det något år sedan så jag kommer inte ihåg exakt vilken vinkel det var. Å så special kan inte en 67°/67,5°/68° vara eftersom bla bauhaus har dom i sitt sortiment.

https://www.bauhaus.se/boj-o110mm-67

https://www.vvsochbad.se/VVS-Avlopp-Avloppsroer-Delar-inomhus-Graa-avloppsroer-och-delar--PP-avloppsboej-m-1-muff-110mm-67-5-172853.html


Personen föreslog inte ens två 30° eller 45°+15°, firman ingår i en stor rikstäckande kedja så det borde inte vara svårt för dom att skaka fram den, eller så skulle personen ha sagt tex följande ”jag vet inte om det finns någon 67° böj men det är inget som vi tillhandahåller”

Kan även tillägga att denna VVS-firma även gör en hel del installationer, dom har ett antal servicebilar.


Den andra firman har nu öppnat en liten filial här på orten.
 
P pbol skrev:
Fast det de flesta undrar är varför vissa hantverkare ska sälja prylar dyrare än tex Rinkaby. Vad är poängen? Kunden blir ju bara sur när han upptäcker att han blivit blåst. Och hur sjutton säkrar man vinsten på ett jobb när man blandar materialpåslag och timmar? Är materialet en extra bonus? Fastpris är bra, men då måste man kunna jämföra olika firmor inkl material.
Vi håller med fast på olika sätt :D Jag skiter fullständigt i hur många bilturer hantverkaren gör, vart han köper materialet och om han arbetar 1 timme per tag eller 16 timmar (förutsatt att det inte inkräktar på privatlivet). Det enda jag bryr mig om är rätt resultat till överenskommet pris på utsatt tid. En hantverkarfaktura borde vara en rad.
 
JanneJanne123
Alla jämförelser med rörelser som bara tar betalt en gång är totalt irrelevanta, har vi inte redan konstaterat det?

Möjligen skulle restaurangliknelsen ha en viss bäring då de förväntar sig ~10% i dricks.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Möjligen skulle restaurangliknelsen ha en viss bäring då de förväntar sig ~10% i dricks.
Nåja. Du blir ju inte stämd om du inte dricksar.
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
L
Demmpa Demmpa skrev:
Nu var det något år sedan så jag kommer inte ihåg exakt vilken vinkel det var. Å så special kan inte en 67°/67,5°/68° vara eftersom bla bauhaus har dom i sitt sortiment.

[länk]

[länk]


Personen föreslog inte ens två 30° eller 45°+15°, firman ingår i en stor rikstäckande kedja så det borde inte vara svårt för dom att skaka fram den, eller så skulle personen ha sagt tex följande ”jag vet inte om det finns någon 67° böj men det är inget som vi tillhandahåller”

Kan även tillägga att denna VVS-firma även gör en hel del installationer, dom har ett antal servicebilar.


Den andra firman har nu öppnat en liten filial här på orten.
Coolt jag har aldrig sett dessa
 
Man blir chockad av en del skribenter !
kreativbokföring! mitt företags revisor är ute varje år på plats för att kontrollera inventeringen till och med .
tjänar 10 000 kr om dagen på materialet ( vilken värd lever du i)
vid tex byte av radiator ventiler måste jag montera ca 130 -140 ventiler på en dag.
det blir 17,5st ventiler i timmen , inklusive nertappning úppfyllning avluftning och städning ,,
Eller så får jag byta ca 5 varmvatten beredare per dag . Du uttalar dig i något du inte har en susnings om .
Varför kan man undra ? du får gärna styrka dina källor till information och fakta dessa påståenden .

någon skrev att jag inte visste vad det kosta att starta en bil verkstad och vad verktygen kosta .
för ca 700 tkr har vad du behöver ,
enbart den service bil jag jobbar ifrån kostar 1,3 milijoner
sen tillkommer den uppsjö av verktyg / instrument svetsar (tig gas el plasma) gängmaskiner filmkamrer bockmaskiner vattendammsugare centokapar klingsåg , vi måste även ha momentnycklar och uppsättningar av ring och hylsor som en mindre bilverkstad . Bara mätinstrumenten för att kunna mäta flöden i kretsar är dryga 40 tkr plus moms . plus årlig kostnad för kallibrering . pressverktygg . den ena satsen 12-108 betala jag 63tkr plus moms för sen har man en mindre 12-54 och en ännu mindre när platsen är trängre 12-35 . jag har även en mindre håltagningsutrustning . gick på 50 tkr . plus borrar
egna bilmaskiner för ca 50 tkr film kameror för avlopp 3 st investering ca 200tkr . stora luftrenare då vi utför arbeten som dammar ibland . bara pirror för att kunna ta in och ut pannor och värmepumpar 40 tkr
det finns massor jag missat .

Sen ni som jämför med skit företaget Bauhaus .
Det går till så här
Bauhaus köper volymen direkt från leverantör . till hela Bauhaus ..
så den lagerkostnad/personalkostnad /avkastning till aktieägare Dahl /ahlsell gör att vi kan inte få den billigare ,
Denna utveckling är inget bra för konsument /installatör,
ska vi rörisar kunna hålla servicenivån i framtiden måste det finnas grossister som har allt vi behöver ,
det finns ca 95 000 rsk nummer plus ett par tusen artiklar till ,
skippar vi grossisten ställs vi inför en i princip omöjlig uppgift ,
Det måste vi vara beredda att betala för om vi ska upprätthålla försörjningen av vatten värme och avlopp i samhället ,

jag tycker hela diskussionen från er som skriker högst är patetisk .
slut summan för kostnaden på jobbet blir den samma för fan . gå in och titta på allabolag .se om du/ni känner er lurade
sök på firman ni tänker anlita , där ser ni bruttovinsmarginal och nettovinst marginal

Oavsett vilken bransch / produkt kommer det alltid att finnas någon som hittar det billigare gentemot
vad du precis köpt det för .
det är lika för alla så varför gnälla ?
 
  • Gilla
Lassiter och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.