Oj, nu har den här tråden börjat handla om hantverkare vs kunder, mer än det som jag startade tråden om...

Jag vill vara tydlig med att jag kom överens om med säljaren att allt skulle gå efter "svensk standard". Det var inte ett ord om att,"vänta vi kan inte göra wc golvet utan att ta bort träpanelen" osv. Utan först när jag ser hur rörgenomföringarna ser ut så börjar jag ana att det inte kan vara rätt. Först då inser jag att wc ska ha tätskickt och måste följa vissa våtrumsregler. Detta tycker jag är säljarens uppgift att informera om. Kunder kan inte veta alla regler!

Nu har de ändå gått med på att göra om, och göra rätt på de saker som vi inte var nöjda med. Överlag så var mycket bra, men tyvärr några saker som verkar som om de var väldigt stressade innan jul (?). Detta var en stor renovering av kök, matrum och wc (2 väggar togs ner, nytt golv, vattenburen värme, ny el i hela huset, helt nytt kök osv) till fast pris, och ingen liten prislapp, utan flera hundratusen. Jag tror att fast pris kan bidra till att de försöker jobba så snabbt som möjligt istället för att jobba så noggrant som möjligt.

Samtidigt, så har samma firma nu en elektriker ute, och jag (som inte är elektriker) tycker han gör ett mycket bra jobb! Han har påpekat ev. brister och det märks att han verkligen vill göra ett bra jobb och går utöver vad han egentligen behöver göra och tänker lite extra på oss som kunder. (Håller rent, städar upp när dagen är slut, tar lite extra hänsyn osv)

Jag tycker också att säljaren har agerat bra och vill nu rätta till alla fel (många av dem har han hållit med mig om). Han fortsätter att uttrycka att han vill att vi ska bli nöjda, och det känns bra.

Så jag är helt säker på att de flesta hantverkare gör ett bra jobb. Men sedan finns det de som också försöker göra saker så snabbt som möjligt och då slarvas det lite ibland. Som det är med alla kunder i stort sett alla branscher så är det de som inte är nöjda som hörs mest.
 
O
Jag tror att de flesta branscher har folk som hellre genar.... Där folk är missnöjda... Tror inte att det är något unikt som bara hantverkarna sysslar med. Det här är ett forum som handlar om hantverk... så då är det inte konstigt att man läser om dåliga hantverkare....
Det stora problemet är att det är om man är missnöjd man hörs mest... Som man säger, en nöjd kund ger bara en nöjd kund, en missnöjd ger flera missnöjda kunder....

Tillbaks till ämnet! Trevligt att det mesta ändå verkar gå åt rätt håll...
 
En sista off topic: Jag håller med dock tror jag vissa branscher har fler rötägg än andra och där är min egen bransch samt hantverknas överrepresenterad.

Jag stöter på så mycket fulkod att man undrar varför de jobbar som utvecklare över huvud taget :/

Hur som helst, skönt att det verkar lösa sig TS, håll oss uppdaterade
 
Så då har jag pratat mer med leverantör och underleverantör. Jag tror att jag har fått dem att gå med på att göra om, men säger att det var inte inkluderat att byta rör. Och eftersom rören inte fyller standard så kan de inte få wc upp till standard. De vill att jag gör ett tillägg för att de ska byta ut gjutjärnsrören. Kanske är det en ok lösning?

Jag vet inte, men kollade lite närmare på kontraktet där det står vilket arbete som ska utföras. "VVS-kök-badrum-golvvärme" står det. "Golvbadrum" "Montering badinredning". Det är kanske inte helt tydligt i kontraktet, men om de ska byta toalett och handfat och även lägga golvvärme (vattenburet) och lägga klinkers, borde de inte se till att rören upp också är ok? Vad som inkluderas i VVS arbete är ju inte så tydligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.