O
Tack för att du uppdaterar läget!
Vi är nog väldigt många som vill veta hur allt slutar!
 
Låter ju som det kommer att sluta bra. Men se till att kolla alla moment när de gör om. Det verkar ju inte som en hantverkare som har någon koll på vare sig regler eller sunt förnuft (tänker på bakfallet i köket).

En bra början är att fråga vilket tätskiktssystem de tänker använda (tillverkare) och ladda ner monteringsanvisningen för just det systemet, så kan du hålla koll på att den följs.
 
  • Gilla
glinton
  • Laddar…
Jag tycker vattendragningen till köket ser lite tveksam ut?
Om man vill följa "säker vatten", är det värkligen ok att ha vinkelkopplingarna (mellan prisol och de kromade kopparrören) under skåpet? Det utrymmet kommer ju täckas av en sockel. Dolda skarvar är inte ok.
Känns som de borde ha dragit in prisolen in i skåpet och monterat blandaren direkt mot prisolen.

Jag undrar om det inte förordas också en "vattentät" botten i skåpet så eventuellt läckage kommer synligt ut på golvet? Är det nya köksskåp?
 
Alla regler hit och dit, trött blir man. Jag gör allt själv hemma och gör lite avsteg här och var. Tex när jag gjorde köket så köpte jag en stuv våtrumsmatta och la under alla skåp, skulle något läcka så måste det rinna ut mot sockeln för att komma åt organiskt material. En enkel försäkring. Men istället nu när jag håller på med duschrum i källaren har jag valt att gå upp med 5cm tätskikt runt bastun och då på träbaserad skiva. Detta eftersom bastum var snygg samt att den står en oisolerad platta och redan där blir det fel (trä mit viss fukt), lite två fel gör ett rätt ��. Detta är det fina med att göra saker själv, man behöver inte betala för andras genvägar och fusk.

Men hade jag låtit någon göra sllt åt mig hade jag krävt att det blev rätt på alla sätt, men då hade det även kostat däefter.
 
O
Steinmeister skrev:
Alla regler hit och dit, trött blir man. Jag gör allt själv hemma och gör lite avsteg här och var. Tex när jag gjorde köket så köpte jag en stuv våtrumsmatta och la under alla skåp, skulle något läcka så måste det rinna ut mot sockeln för att komma åt organiskt material. En enkel försäkring. Men istället nu när jag håller på med duschrum i källaren har jag valt att gå upp med 5cm tätskikt runt bastun och då på träbaserad skiva. Detta eftersom bastum var snygg samt att den står en oisolerad platta och redan där blir det fel (trä mit viss fukt), lite två fel gör ett rätt ��. Detta är det fina med att göra saker själv, man behöver inte betala för andras genvägar och fusk.

Men hade jag låtit någon göra sllt åt mig hade jag krävt att det blev rätt på alla sätt, men då hade det även kostat däefter.
Tja... Det bättre att man själv genar än att "experten" genar medans du betalar för den vanliga vägen....
 
MH1001 skrev:
Jag tycker vattendragningen till köket ser lite tveksam ut?
Om man vill följa "säker vatten", är det värkligen ok att ha vinkelkopplingarna (mellan prisol och de kromade kopparrören) under skåpet? Det utrymmet kommer ju täckas av en sockel. Dolda skarvar är inte ok.
Känns som de borde ha dragit in prisolen in i skåpet och monterat blandaren direkt mot prisolen.

Jag undrar om det inte förordas också en "vattentät" botten i skåpet så eventuellt läckage kommer synligt ut på golvet? Är det nya köksskåp?
Jag vet inte alls om det är ok eller ej med vinkelkopplingar så som de har gjort. Det är ett helt nytt kök (skåp och allt!) och jag antar att de har tagit de rör som var där förut och kopplat på dem. Någon annan som vet om detta är ok?
 
Steinmeister skrev:
Alla regler hit och dit, trött blir man. Jag gör allt själv hemma och gör lite avsteg här och var. Tex när jag gjorde köket så köpte jag en stuv våtrumsmatta och la under alla skåp, skulle något läcka så måste det rinna ut mot sockeln för att komma åt organiskt material. En enkel försäkring. Men istället nu när jag håller på med duschrum i källaren har jag valt att gå upp med 5cm tätskikt runt bastun och då på träbaserad skiva. Detta eftersom bastum var snygg samt att den står en oisolerad platta och redan där blir det fel (trä mit viss fukt), lite två fel gör ett rätt ��. Detta är det fina med att göra saker själv, man behöver inte betala för andras genvägar och fusk.

Men hade jag låtit någon göra sllt åt mig hade jag krävt att det blev rätt på alla sätt, men då hade det även kostat däefter.
Jag kan tycka att det är lite överkurs att ha tätskickt i WC och dra upp det 5 cm och allt sånt. Risken att det blir läckage är ju minimal i en WC.
Men!
Om jag vill sälja huset nån gång så tror jag det betyder mycket om tex WC följer branchstandard, det är mest därför jag är petig och vill att alla standarder följs. Jag har ju anlitat proffs för att få det bra, då vill man ju att det ska bli bra och få godkännt av tex en besiktningsman.
 
Om du frågar vissa på forumet så verkar det nästan som om beställaren ska ha full koll på regler, normer och byggteknik... :D
 
Och om du frågar vissa andra så förväntar dom sig att hantverkaren lämnar full dokumentation bestående av byggbeskrivning, ritningsunderlag, katalogunderlag, certifierade tekniker och hantverkare samt speciellt tillsatt projektledare som kan vara kontakt mellan kund och utförare även om det bara rör sig om ett dagsverke, dvs 8 timmar på plats.

Men det skall naturligtvis vara till priser som motsvarar polska löner och material som köps hos Rinkabyrör via e-handel. :D:D
 
Redigerat:
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Tja, hade hantverkare varit bättre på att kommunicera hade vi nog sluppit en del trådar här, som tex...............
Du verkar ju ha ett förblindat hat mot hantverkare som du hela tiden ska försöka sätta dig på, du drar ju en massa olika yrkesmän över en kam med dina ensidiga påstående om hantverkare. Du fullständigt ignorerar det faktum att vi här på BH bara får en sida av saken eller problemet och aldrig får vi höra från den hantverkare som blir uthängd här om vilken överenskommelse som gjorts, vilka krav kunden ställt eller vad det fick kosta. Utan här kastar man sig många gånger över leverantören/hantverkaren som hungriga vargar utan att ens ha ifrågasatt TS inlägg.

Du är också så fräck att du nu hävdar att hantverkare är dåliga på att kommunicera baserat på ett antal trådar på BH, hur ofta får du här höra ifrån de människor som är nöjda eller som har fått perfekta jobb gjorda. Nä just det, ett fåtal av alla de jobb som görs varje dag i Sverige och som går snett skall vara en måttstock för dina påhopp på en stor yrkeskår huruvida dom är bra kommunikatörer eller inte,

Jag har skrivit det förr men tar det igen, jag tillhör inte hantverksskrået men jag kanske besitter förmågan att se och förstå saker och ting från två sidor vilket du inte verkar göra.

Det är helt enkelt så att för att få ett bra jobb utfört som båda parter blir nöjda med så krävs det faktiskt två saker.

1. En kund som har beställarkompetens och som kan framföra vad han/hon vill ha gjort och som kan föra en dialog med leverantören om vad som skall göras och vilket sätt kunden förväntar att det görs.

2.En leverantör som har utförandekompetens och som kan föra en dialog med kunden om det jobb som skall göras och hur det borde göras för att bli bra.

Att som du hela tiden försöker få till det, att det enbart är leverantören som skall stå till svars och som hela tiden skall vara den som ska ta allt ansvar för att det blir rätt, börjar bli tjatigt och är verkligen inte relevant.

Du har vid så många tillfällen jämfört leverans av ett hantverk, oavsett om det är stort eller litet, ungefär som det skulle vara stora IT projekt där man utan att skämmas tar 1500-2000 kronor i timmen och har en stor organisation bakom sig som kan supporta med all sort underlag, där man skall ha uppföljningsmöten, projektplaner etc och där man om inte kunden har klart för sig vad han/hon vill ha, så säljer man den tjänsten också och tar satans betalt för det. Så fungerar det inte i verkligheten med hantverksjobben och ingen i Sverige är beredd att betala för det heller.

Kanske ska du komma ner till verkligheten och se hur det verkligen går till när kunder beställer saker för ett bygge, Kunder som inte har en aning om vad dom vill ha eller vet vad dom beställt. Kunder som förväntar sig att det inte ska kosta något och som blir chockade när det kostar 350 kr /timme för såsom dom säger "det blir ju en hög månadslön". I Sverige har vi så mycket okunskap om vad saker kostar och vad man egentligen kan göra och inte göra.

Det är faktiskt också ett ansvar att som kund vara påläst och veta vad man skall eller vill beställa.
 
Redigerat:
Äh kom igen, du är bara andra sidan på myntet. Sedan råkar detta forum vara riktat mot konsumenter så kanske inte så konstigt att det är mest den sidan som visas. Klart det finns duktiga hantverkare, men de är för få och för svåra att få tag på.

Du får gärna berätta för mig vad jag hittar uppdrag för 1500-2000 kronor timmen för de arvodena har jag aldrig stött på. Du kanske blandar ihop IT med managementkonsulting eller advokater? De har arvoden i de storleksordningarna.

Hur som helst, jag står fast vid att hantverkarens näst största brist är kommunikation, och hans största brist är att han själv inte vet om det.
 
Förstår inte vad du menar med andra sidan av myntet ?
Du drar uppenbart massor av förhastade slutsatser i det mesta verkar det som, även här.

Vad du fakturerar vet jag inte men jag har erfarenhet av stora IT projekt beställningar sen flera år tillbaka där timfaktureringen för viss personal har legat bortåt 1200-1500 kr per timme.

Och för att forumet är riktat mot konsumenter, gör det väl inte det mer legitimt att kasta skit på stora kollektiv baserat på några få dåliga hantverkare.

Börja gå till din egen bransch så ser du nog hur en normalfördelning av dåliga resp bra medarbetare ser ut. Hur många kan kommunicera med sina kunder hos er så att kunden förstår vad dom håller på med????
 
Redigerat:
Jag menar bara att jag inte har något förblindat hat som du skriver utan ser bara problemen som de är.

Förhastade slutsatser? Det är ju bara och se vad folk har problem med till 99% i trådarna på byggahus, det är kommunikation.

Det är du som drar förhastade slutsatser och är blind för de problem som finns, och nej det är inte bara hantverkarbranschen som har problem med detta, det är alla branscher där det finns en beställare och entreprenör, som min egen tex. Det är ju därför jag vet vad jag pratar om ser du, då jag genom åren blivit riktigt duktig på just krav och kommunikation.
 
O
Jag är ibland ganska fascinerad av hur trångsynta vissa är när det gäller hantverkare...
De får de att låta som att de flesta hantverkare inte är speciellt duktiga och missar både det ena och det andra...

Jag tror att de flesta hantverkarna är väldigt duktiga, gör bra jobb och kommunicerar med kunden. Jag tror inte att hantverkarna är sämre eller bättre än några andra branscher... Det finns nog lika många rötägg i alla branscher.

Men utav de som ideligen klagar på hantverkarna, hur många hantverkare har de själva haft kontakt med?

I ett forum, så får man oftast bara höra ena sidan, av problemet bara höra om de som inte utfört ett bra jobb.
därför kan det vara dumt att dra alla över samma kam. Att påstå att de flesta hantverkare gör dåliga jobb byggt på den erfarenheten man får på ett forum är inte speciellt smart.

De flesta trådar handlar om att hantverkare slarvar... inte bristande kommunikation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.