Hej,

har anlitat en firma för att renovera hemma, bl a gäst wc (ej våtrum, endast handfat och toalett). Börjar bli klart men såg detta? Ska det verkligen se ut så här? Vet att det är gjutjärn från 1939 som satt där tidigare, trodde så klart att de skulle byta rören i genomföringen(?). Men ser ut som om de är avkapade och att de "bara" har tryckt ner plaströret och tätat med silikon. Bifogar bild på ovan och även på hur det ser ut i källaren där röret kommer igenom.
photo.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

photo (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Golvet ska ju ha tätskikt och 50mm upp på väggen så rör ska ju ha rörmanschett när dom kommer ur golvet. Ser inte ut som det är så här.
 
Stefan N skrev:
Golvet ska ju ha tätskikt och 50mm upp på väggen så rör ska ju ha rörmanschett när dom kommer ur golvet. Ser inte ut som det är så här.
Det var ju inget våtrum bara en toalett.
 
ser bra ut för mig.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AnneFi
RoBo skrev:
Det var ju inget våtrum bara en toalett.
toalett kräver tätskikt på golvet sedan några år tillbaka.
 
Vad ingick i renoveringen? Om de har bytt klinker och tätskikt också så är det där väldigt uruselt. Inte för att det är bra annars heller, men mer begripligt...
 
I renoveringen ingick nytt golv med vattenburen golvvärme (var plastmatta tidigare) ny toalett och nytt handfat. Vi diskuterade inte tätskikt, antog att de ska göra det efter de regler och rekommendationer som finns. Jag själv visste inte att det är krav på tätskikt i wc
 
Så du har inget tätskikt alls eller vet du inte hur dom gjort? Vad står det på räkningen?
 
Jag är helt säker att de inte lagt tätskikt. Det här är en del i en större renovering med kök m.m. Bör tilläggas att de inte är helt färdiga, men de kommer ju inte att få dit tätskikt i efterhand eller fixa rörgenomföringen. Även om vi inte diskuterade tätskikt ska de väl veta och informera mig om detta?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inget tätskikt upp på väggarna.
 
AnneFi skrev:
toalett kräver tätskikt på golvet sedan några år tillbaka.
Missförstod ts trodde bara handfatet var bytt. Helt rätt som du säger.
 
Inte direkt det man förväntar sig när man anlitar en stor känd köks och badrumsleverantör.... Drog bort sockeln i köket för att se hur avloppet ser ut där.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte så bra gjort.
 
Nu kanske man luras med vinklar, men det ser ut som att du har ett rejält bakfall på avloppsröret i köket. Om golvet är i våg har du säkert 2-3 % bakfall.

Vad gäller toaletten ser det verkligen ut som att silikon-Janne varit framme och kladdat. Man kan undra varför dom inte använt en gumminippel istället, det finns ett stort antal sådana nipplar särskilt gjorda för anslutning till gjutjärnsrör.

Jag tycker du får höra med firman som gjort detta jobb och se till att dom rättar till det hela. Tätskikt i toaletten blir förstås inte möjligt utan att man gör om allt från grunden. Denna tråd visar tydligt varför det ibland kan vara bra att göra allt jobb själv istället för att anlita "proffs" som i det här fallet.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Visst är det ordentligt bakfall på avloppsröret i köket. kanske ca 2 cm på 20-30 cm.... Det får de göra om.

Frågan är mer hur man ska hantera WC golvet och rörgenomföringarna. Ska man kunna anta att en seriös byggfirma vet att det krävs ytskikt, eller är det min uppgift att påkalla detta? Alltså när vi diskuterade jobbet på förhand visste inte jag att det krävdes och det var inget som diskuterades.

Ska prata med vår kontaktperson, och de är ju inte helt klara än, så vi får se vad de säger.
 
Krilleman
Det är väl därför man anlitar byggjobbare! Inte ska man själv kunna alla regler och normer vid renovering inom alla yrkesgrupper...

Regeln med tätskikt i wc har funnits en bra stund nu. Så det är inte nyhet som kom till förra veckan!

Gör om och gör rätt!
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.