D Daniel 109 skrev:
Vad är det du menar att jag anför? Vilka argument är inte vettiga?
Du argumenterade att avståndet inte spelade roll. Det gjorde det. På ett helt annat sätt.
 
I det här fallet håller jag med rävlyan det är bättre att sätta laddomaten invid pannan. Det gäller både till delar teoretiskt som praktiskt men behöver kanske inte bli huvudtema i tråden. Kan TS på rimligt sätt montera den i delen närmre pannan är det bra.

Övrigt kring dragning av rören går det också bra om man inte ser möjligheten till självcirkulation som avgörande. Det tycker jag inte den är utan något man kan avstå om annat hindrar dragningen.

Viktigast oavsett i de här fallen är att se till att man får bra och rejäl avluftning i kretsen. Här blir det då ett rör mer dvs högt dragna returen i normalfallet annars pann- och tanktopp som ibland ordnas gemensamt via expansionsledningen.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
ylven ylven skrev:
Du argumenterade att avståndet inte spelade roll. Det gjorde det. På ett helt annat sätt.
Jag jag påpekade att de nackdelar som framfördes inte är relevanta. De spelar ingen roll.

Jag kan utan problem erkänna att jag inte var medveten om fördelningen av pumpkraft mellan slingorna som medför problem om den sitter nära pannan.
Det medför inte att mina argument är irrelevanta, även om jag missade det största argumentet.
 
Avståndet och inverkan av det får man om det skulle vara störande justera via motståndet i shuntledningen. Man vill ha och kommer att ha större delen av flödet genom pannan under det som brukar kallas första varvet. Finns ingen anledning att sätta laddomaten i avlägsna änden. Om/när andra varvet körs är det samma förhållanden oavsett placering och med hela pumpens tryckuppsättning upptagen i slingan utan parallellgrenen.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Jag skulle nog dra returen vid golvet. Men att måsta bila ner den i golvet låter overkill, av vilken anledning . Den måste inte ligga lägre än pannan och tankens retur. Men gärna inte högre pga att man mister själv cirkulationen.
Men av att bedömda din skiss så är det ingen dörröppning som blir drabbad av att returen skulle gå förbi en dörröppning. Så jag skulle nog dra tur ledning i höjd med tank anslutning. Och retur vid golv. Om det är långt bort spelar ingen roll.
 
GK100 GK100 skrev:
Avståndet och inverkan av det får man om det skulle vara störande justera via motståndet i shuntledningen. Man vill ha och kommer att ha större delen av flödet genom pannan under det som brukar kallas första varvet. Finns ingen anledning att sätta laddomaten i avlägsna änden. Om/när andra varvet körs är det samma förhållanden oavsett placering och med hela pumpens tryckuppsättning upptagen i slingan utan parallellgrenen.
Det håller ju tydligen inte tillverkaren med om. Frågan är om termostaten tätar i öppet läge eller inte.
 
D Daniel 109 skrev:
Det håller ju tydligen inte tillverkaren med om. Frågan är om termostaten tätar i öppet läge eller inte.
Nej de vill troligtvis inte ha diverse frågor och klagomål på om det anges såna möjligheter och det kräver extra armatur om man inte labbar med kulventilen. Nu är det i extremfall det skulle kunna komma behövas både sett till rörlängder och ev på gränsen till hög panneffekt osv.

Termostaten tätar helt ok när man ligger väl över märktemp på den i de laddomater jag sett i drift så det är nog främst vid "första varv" det kan vara störande med så stor skillnad i tryckfall mellan sidorna. Tanksidan är ju ofta naturligt lägre i motstånd än pannan så de skillnader i längd som är vanliga i installationerna tas upp där också.

Bäst på alla sätt är att bygga med elektriskt driven ventil och lämplig regulator så kan man ladda optimalt vid de temperaturer man önskar både mot tank och diff över pannan. Den ofta nämnda återvinningen som ska tas via självcirkulation från pannan kan också lösas rätt då och göra nytta direkt när pannvattenvolymen laddats ur acken. Väljer man ställdon med fjäderretur kommer även klaffbackventilens funktion in fast bättre med helt öppen port för ev skydd vid strömavbrott.

Förr var det ofta uppe trådar kring detta och annat runt pannor, acksystem mm. Det finns ett antal trådar som tar upp både byggen av lamdastyrningar och aktiva laddomater med elställdon och diverse finesser kring det, jag har sån utrustning själv också.
 
Man kan troligen sätta laddomat och placera tankar och rör hur man vill om man har koll på de ev cirkulationsproblem det kan medföra. Dvs i en del fall så kanske det behövs extra pumpar och den biten får man ingen hjälp med från normala inköpskällor. De utgår från det brukliga som 95% av köparna kan använda sig av utan problem.
 
R
Jag bryr mig inte , kärt barn har många namn , har byggt efter eget huvud och det fungerar klockrent .
Har ingen laddomat utan en 4 vägs shunt som styrs med VV -styrning , kan ställas 20 - 95 C bara välja när laddning ska gå i gång , samt cirkpumpen startar på panntemp 70 C , ingen kok eller bubblor hos mig , tankar 15m bort
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Förr var det ofta uppe trådar kring detta och annat runt pannor, acksystem mm. Det finns ett antal trådar som tar upp både byggen av lamdastyrningar och aktiva laddomater med elställdon och diverse finesser kring det, jag har sån utrustning själv också.
Spännande! Jag har inte läst så mycket om aktiva laddomater här på forumet. Vad har du för system?
Jag tror att min styrning, Flammtronik, även har möjlighet till en sådan funktion.
 
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Spännande! Jag har inte läst så mycket om aktiva laddomater här på forumet. Vad har du för system?
Jag tror att min styrning, Flammtronik, även har möjlighet till en sådan funktion.
Det jag har är egenbyggt och av överskottsdelar mm. Pannan är 35 kW Effecta och 2.5 m3 tankar.

Laddningskopplingen är en vanlig 3-vägsventil placerad som en Laddomat för returtempreglering mot pannan. Ställdonet till ventilen är Belimo med fjäderåtergång och kontinuerlig insignal 0-10 V. Vid matningsbortfall går ventilen via fjäder till läge där shuntledningen är helt stängd och helt öppet tankretur->pannbotten. Dimension är R32 så det ger en viss möjlighet till självcirkulation jämfört med klaffbackventilen i Laddomat betydligt bättre.

Reglermässigt kan jag ställa den i fyra olika moder.
-Konstant framtemp mot tank.
-Konstant returtemp mot panna. (Likt Laddomat)
- Konstant difftemp över panna med val minbegränsning retur eller maxbegränsning framtemp.
-Effektreglering sett mot tankladdningen.

Det sitter fyra tempgivare för detta två tillopp och retur panna och två motsvarande över tankkretsen. Finns även en flödesmätare på tankreturen för effekt och energimätning.

Det som är kvar av pannans original är O2 reglering via lambdan den funkar vettigt och går det sönder lägger jag över den också i andra systemet. Start/stopp RGF och pump ligger överlagt dit redan från början eftersom det är väsentligt ha koll på bättre sätt vid början/slut eldning. Går inte jämföra hur bra det funkar med en aktiv reglering här jämfört med tex Laddomat. Bara att kunna lägga laddtemp runt 100 grader från start är fint då kan man närsomhelst ladda på lite med en mindre brasa utan att störa tankarna.
 
  • Gilla
Nils-Orvar och 1 till
  • Laddar…
apotekarnes
S Stefan1972 skrev:
Man kan troligen sätta laddomat och placera tankar och rör hur man vill om man har koll på de ev cirkulationsproblem det kan medföra. Dvs i en del fall så kanske det behövs extra pumpar och den biten får man ingen hjälp med från normala inköpskällor.
Jag byggde pannrum i ett gammalt kokhus/tvättstuga på gården då vi inte har någon källare med skorsten i huset. Pannrummet var dock för litet för att rymma tillräckligt många tankar så jag valde att installera dessa i bostadshusets källare, vilket innebär en kulvert på ca 15m. Dessutom står tankarna 2,5m lägre än pannan. All form av självcirkulation är alltså bara att glömma (förutom baklängescirkulation som faktiskt värmer panna & pannrum mellan eldningar) men systemet fungerar faktiskt klockrent. Utom möjligen vid strömavbrott (tack GK100 för hjälpen med batteribackup).

Jag var noga med att kolla flödesdiagrammet på laddomatpumpen och räkna på vilket tryckfall jag får i laddkretsen, samt räkna på pannans effekt och vilket flöde jag minst måste ha för att få över tillräckligt mycket värme under eldning. Tryckfallstabeller för olika rördimensioner finns lite var stans att hitta. Eftersom man gärna vill ha både hängsle och livrem installerade jag en extra pump (en stor gammal grundfos som jag hade liggandes) som skulle gå igång vid högre panntemperatur än 95 grader. Efter 7 år hade den fortfarande aldrig behövt gå igång så jag har tagit bort den nu. Min panna är för övrigt på 25Kw och kulverten består av 3/4 tumsrör.

Jag tror nog att TS lugnt kan placera sina tankar 8m bort och dra returledningen i taket utan att behöva oroa sig. Huvudsaken är att VVS:aren inte slarvar med avluftningen. Sätt hellre upp alldeles för många luftningsventiler än en för lite.
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.