Stenolofanders Stenolofanders skrev:
Funkar kanske med högt dragen retur, men jag skulle fundera igen på hur jobbigt det verkligen blir att billa ner returröret. Du behöver bara göra det en gång. En bra anledning att dra rören så för att underlätta självcirkulation, även om du förstås vanligen pumpar m laddkopplet, är att det fortsätter cirkulera hyfsat t ex vid oväntat strömavbrott mitt i eldningscykeln. Dessutom, om pannan nångång råkar koka riskerar du kanske få ångbubblor och cirkulationsstopp på båda sidor pannan? Bättre bygga bort trubbel och sova gott resonerade jag när jag byggde mitt system.
jag är inte jätteintresserad av att bila upp ett nyklinkrat golv och gå under 2 väggar samtidigt som jag inte har den blekaste aning var eller hur djupt dom gamla avloppsrören är. Det är väldigt mycket lättare/billigare att göra en batteribackup (vilket jag ändå kommer göra oavsett lösning).

ångbubblor har jag aldrig hört... en avluftningsventil någonstans så borde väl det kunna lösas?
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är rent skitsnack. Sotaren tittar på rökgasvägarna. Rören ska ju uppfylla kraven i BBR. Men det finns inget krav på besiktning eller behörighet.
så sotaren kollar på rökgasvägarna. i klarspråk från panna o in i skorsten och upp i det fria?

bbr är som att försöka hitta en specifik rot i ett mangroveträsk... vad är det för krav egentligen och hur hittar jag rätt i den djunglen? tillräckligt stora osv såklart men hur räknar man på det ?
 
Jag har det inte framför mig. Men det är i princip kravet på övertrycksventil och nödkylning jag syftar på när det gäller BBR. Rördimentioner och dragning finns det inte krav på.
 
  • Gilla
hägnad
  • Laddar…
Laddomat21 har en backventil som har till uppgift att fortsätta tömma pannan på varmt vatten då pumpen stannat efter avslutad eldning. Funktionen är att svalt vatten ska gå från tankbotten via backventilen i den nedersta delen av Laddomat21 till pannan och varmvattnet i pannan flödar över till tanken. Denna funktion förutsätter självcirkulation och då kan inte returen från laddomat till panna gå i takhöjd
 
  • Gilla
Stenolofanders och 1 till
  • Laddar…
B BrokenArrow skrev:
Laddomat21 har en backventil som har till uppgift att fortsätta tömma pannan på varmt vatten då pumpen stannat efter avslutad eldning. Funktionen är att svalt vatten ska gå från tankbotten via backventilen i den nedersta delen av Laddomat21 till pannan och varmvattnet i pannan flödar över till tanken. Denna funktion förutsätter självcirkulation och då kan inte returen från laddomat till panna gå i takhöjd
okej. så bieffekten blir att jag "förlorar" lite värme i form av 133 liter 70 gradigt vatten som blir kvar i pannan efter eldning?
vad kan bieffekten bli av det? "förlusten" i form av ved är inget jag lägger någon direkt vikt i. tänker mest om pannan på något sätt skulle fara illa av att svalna långsamt?
 
vet att flertalet förr inte ens hade laddomater utan dom hade en helt vanlig cirkulationspump mellan panna och tankar. är det ett måste att ha laddomat i dagens läge?
 
R
H hägnad skrev:
panna och tankar. är det ett måste att ha laddomat i dagens läge?
Nja det är i gamla tider som dom hade t.o.m självcirk till tankarna , då kom pannan upp i 90C och draget blev kraftigt , sen började det komma pumpar och då inträffade det att pannorna rostade sönder för att dom inte blev riktigt varma
dom kondenserade på insidan .
Därav är det bättre med laddomat eller shunt så pannan kan hålla en arbetstemp på ca 85C och då laddas även tanken
med 85C . Moderna pannor klarar inte att gå med för låg temp ( det är plåt i dom flesta ) inte som förr gjutjärn , att förlora något i pannan är marginelt och hur ska man få ut det .
En laddomat eller shunt bör sitta vid pannan så blandningen blir så nära pannan som möjligt , det som kan inträffa är ett kok om strömmen går och ingen självcirk blir över tankar och panna
Då får man ha en batteribackup 12/230V att ta till
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Vilken skillnad skulle avståndet till laddomaten göra menar du?
 
Staffans2000
R rävlyan skrev:
En laddomat eller shunt bör sitta vid pannan så blandningen blir så nära pannan som möjligt
Här är du nog ute och cyklar.
Det kan omöjligt ha någon praktisk betydelse.

Staffan
 
R
D Daniel 109 skrev:
Vilken skillnad skulle avståndet till laddomaten göra menar du?
Otroligt att du är ute igen med att kommentera och ifrågasätta en del saker som jag framför , inget större fel i det , men du bör nog tänka lite på vad skriver , inte bara i den här tråden utan i tidigare trådar som gäller vedpannor och säkerhet
Kanske jag ska dra mig ur detta och överlämna utgående info till TS hur det ska installeras till dig

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Här är du nog ute och cyklar.
Det kan omöjligt ha någon praktisk betydelse.
Praktisk betydelse , vet du något om detta , har du installerat på så många olika sätt så du vet vad som är relevant för en installation av den här typen
Jag får väl säga samma till dig som jag säger till Daniel 109 , ni två kan ta över så blir det inget tjafs i tråden om jag utgår , risken är stor för det annars
Angående trådskaparen med frågorna , så är det hen som avgör vad som verkar relevant i detta med den info som framförs på forumet och tänker vem som kan ha mest rätt eller fel i funktionen
Till TS hägnad så står jag till förfogande med svar som du kan utvärdera utanför forumet
Du kan kontakta mig med ett PM och uppge kontaktvägarna
 
Ja, jag har kommenterat dina svar förr. I bland för att jag har en annan syn på saken än dig. Ibland för att ditt svar helt enkelt är fel. Den här gången för att jag undrar varför du rekomenderar en specifik lösning. Varför är min fråga ett problem?

Det faktum att jag inte fått minsta varning medan du flera gånger blivit utslängd från forumet och kommit tillbaka under nytt namn kanske kan vara en hint om vems beteende som är problematiskt.

Om du inte kan svara på varför du förespråkar just den lösningen, förutätter jag att du helt enkelt inte har en aning.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, jag har kommenterat dina svar förr. I bland för att jag har en annan syn på saken än dig. Ibland för att ditt svar helt enkelt är fel. Den här gången för att jag undrar varför du rekomenderar en specifik lösning. Varför är min fråga ett problem?

Det faktum att jag inte fått minsta varning medan du flera gånger blivit utslängd från forumet och kommit tillbaka under nytt namn kanske kan vara en hint om vems beteende som är problematiskt.

Om du inte kan svara på varför du förespråkar just den lösningen, förutätter jag att du helt enkelt inte har en aning.
Om laddomaten sitter vid tankarna åtskilliga meter bort så är det ju väldigt mycket mer vatten i kretsen samt mycket längre reaktionstider. Det kan du säkert också lista ut att det har effekter.
 
Några meter ledning har liten volym i förhållande till pannan, så det blir en marginell påverkan. Reaktionstiden påverkas inte alls. Laddomaten skickar ju ut en konstant temperatur till pannan oavsett. Den mäter på vattnet inte i pannan.
 
D Daniel 109 skrev:
Några meter ledning har liten volym i förhållande till pannan, så det blir en marginell påverkan. Reaktionstiden påverkas inte alls. Laddomaten skickar ju ut en konstant temperatur till pannan oavsett. Den mäter på vattnet inte i pannan.
Jag noterar att du inte har några vettiga argument för det du anför. Just den här gången råkar du dock ha rätt, men med fel argument.
http://www.termoventiler.com/sv/sa-funkar-det/kapitel-1-2

Forum är speciella skapelser där det gäller att kunna bedöma de råd man får.
 
Vad är det du menar att jag anför? Vilka argument är inte vettiga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.