B Bjocal skrev:
Okej. Med lin måste jag då inte dra i dem hela vägen?
Nej, det behövs oftast inte. Det går även att justera så att du kan anpassa byggmåtten lite.

Har man fått in vanan så känner man oftast när det är lagom.
Själv känner jag om en lining blir bra och behöver knappt kontrollera om det är tätt.
Går det lite för lätt att dra ihop, eller att linet dras med runt, så känns det inte bra. Då är det bara att göra om. Inte ens lönt att släppa på vatten, för man vet att det kommer att läcka.
Men det är en känsla man får efter ett tag i yrket

Med gängtejp måste man vara extremt noga med att sträcka den när man rullar på. Dessutom ska man använda mer än man tror, men ändå inte för mycket så att det krullar sig. Lite tjockare tejp av bra kvalitet är viktigt. Den får inte snurra med runt utan ska sitta kvar på sin plats.
Man heller inte backa med gängtejp, utan vill man skruva ut rördelen lite så får man ta loss allt och täta om.

Lin sväller när det blir blött så det är lite mer förlåtande.
 
B Bjocal skrev:
Okej. Med lin måste jag då inte dra i dem hela vägen?
Ja gör du rätt kan du ha en del kvar att dra för att justera med eller lossa lite också om det behövs. Den stora fördelen med lin är att det går tungt och är tätt en bit före stopp, med tejp blir det gärna så att man drar i botten och backar man lte blir det läck. Ett alternativ numera är typen snöre tex Loctite 55 det påminner mer om lin och pasta men kanske lättare och renare att jobba med.
 
Låter som att jag har lite att göra... får se om jag ror det i hamn eller försöker åka och byta ut några delar.
Tack för tydliga förklaringar.
 
Jag förstår inte vitsen med denna paralellkoppling, kan du förklara vad den gör?
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Jag förstår inte vitsen med denna paralellkoppling, kan du förklara vad den gör?
För att jag inte kan byta backventil nere i brunnen. Parallellt måste jag ju ha för att kunna fylla på sugledningen för att få igång det.
 
nja inte tror jag du måste fylla hela ledningen för att det ska fungera. Det primära är att pumpen är fylld och sen en bit ner i slangen och det räcker nog fram till den nya backventilen om det nu inte handlar om väldigt lång slang ner till gamla bottenventilen?
Sen kan man ju koppla det som vanligt och lösa en ev påfyllning på sidan utan att det ska behövas det där koppel monstret?
 
S Stefan1972 skrev:
nja inte tror jag du måste fylla hela ledningen för att det ska fungera. Det primära är att pumpen är fylld och sen en bit ner i slangen och det räcker nog fram till den nya backventilen om det nu inte handlar om väldigt lång slang ner till gamla bottenventilen?
Sen kan man ju koppla det som vanligt och lösa en ev påfyllning på sidan utan att det ska behövas det där koppel monstret?
Nja det är ganska lång sugledning. Rörläggaren som var här förut lyckades inte få den att ta och gav upp. Jag lyckades själv senare men kan konstatera att sugledningen måste ha riktigt fullt för att den ska ta.
 
Kan du inte bara sätta ett T innan backventilen som du fyller via en slang eller dunk?
 
B Bjocal skrev:
Nja det är ganska lång sugledning. Rörläggaren som var här förut lyckades inte få den att ta och gav upp. Jag lyckades själv senare men kan konstatera att sugledningen måste ha riktigt fullt för att den ska ta.
Det är riktigt att ledningen måste vara i princip full och att det kan vara besvärligt att få till. Men när man ser delarna du visar kanske du kan göra ett alternativ så du slipper få ihop det som på bilden. Som jonaserik skrev tidigare kan du bygga in från pumpen sett backventilen -> T-rör -> sugledningen mot brunnen. På T-rörets avstick sätter du din ventil som du använder för att snabbt och rejält kunna fylla ledningen. Lämpligt att du skaffar en propp också att sätta i ventilen när den inte används för att slippa ev missöden.
 
Vänd då på T-röret så det kommer uppåt för att fylla, blir lite mer knepigt om backen i brunnen inte är riktigt tät.
På ventilen sätter du en koppling så att det går att sätta på en slang, efter fyllning så stoppar du ner slangen i en full hink, då suger pumpen från hinken och om man då stryper lite på ventilen kommer pumpen att suga både från brunn och hink, någon luftbubbla åker med. Se till att det är fullt flöde ut från pumpen så det blir lite fart på vattnet.
 
Fortsättning följer...
 
  • Rörmokarverktyg och material på vit yta, inklusive skiftnyckel, metallrördelar och tätningspasta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jeppson
  • Laddar…
Nya problem!!! Jag fick ihop bygget med lin så tackar för tipsen och förklaringarna.
Jag fyllde sugledningen och stängde igen röret och startade pumpen. Den fylldes på och när jag hade rätt nivå i hydroforen stoppade jag. Då hade jag ca 2 bar. Sen fyllde jag luft till ca 3,5 bar vilket är ungefär där tryckströmbrytaren brukar slå av. Sen slog jag på strömmen igen och då körde den oavbrutet och stod still på samma tryck. Jag började då vattna ute för att se vad som hände och då sjönk både vatten och tryck och pumpen fortsatte. När jag slutade släppa ut vatten och sedan körde igen så steg inte trycket. Det är ett helt nytt problem!!
Någon som vet vad som hänt??!!
 
Det är nog lämpligt att köra några till och frånslag innan man ser pumpen som urluftad.
 
Jag saknade också fungerande bottenventil i sugslangen som förre ägaren förberett i bergvärmebrunnen. Satte backventil i pumpen och en ventil för påfyllning före. Sätter dit en slang från kommunala kranen och öppnar ventilen, sen får pumpen gå några minuter innan jag stänger påfyllningen. Får göra detta när bevattningssäsongen börjar, någonstans läcker det lite så att det inte håller över hela vintern men det går bra mellan vattningarna.

Bergvärmepumps rörsystem med backventil och påfyllningsventil för underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Daniel 109 skrev:
Det är nog lämpligt att köra några till och frånslag innan man ser pumpen som urluftad.
Det lät rimligt och jag testade det idag. Jag fyllde först tills hydroforen hade lagom vattennivå. Sen släppte jag ut lite vatten och stoppade sen. Körde upp till rätt nivå igen. Sen höjde jag trycket en halv bar med kompressor. Så höll jag på till jag var på rätt nivå med vatten och 3,5 bar där tryckströmbrytaren slår ifrån. Sen testade jag att ta ut vatten tills den var nere på 2 bar där pumpen startar igen. Det gick utmärkt. Gjorde så ett par gånger och kände mig glad att det verkade helt korrekt. Möjligen tycker jag att pumpen har ganska svårt att komma upp till 3,5 igen när jag samtidigt tar ut vatten men det funkade. Sen satte jag den på lite bevattning och ett tag efter så var den nere på 1 bar och låg vattennivå i hydroforen. Nu går det inte att få upp tryck och vatten igen.
Vad händer!? Någon!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.