tobben87 skrev:
Men de kanske du redan visste?
Det visste jag faktiskt inte, men ska absolut pröva.
Mycket nyttigt man lär sig denna veckan!

Sinologen skrev:
Trevlig tråd! Är det en monoski jag skymtar i källaren??
Jajamän. Kul med lite omväxling i skidbacken!
Fast man förstår snabbt varför de inte är så populära nu för tiden. Många blåslagna höfter innan man fick kläm på tekniken..
 
Slow and steady wins the race!

Gratisrenoveringen i källaren går sakta framåt, nu ska det till massa borrning. Med två små finns det bara en liten lucka med några timmar per vecka . Förhoppningsvis blir det gjort i helgen!


Annat miniprojekt har varit att "täta" tralldäcket. Tidigare ägaren gjorde det lite lätt för sig och lämnade ett utrymme mellan däck och staket. Inga problem för en vuxen, men med två små som tultar runt försvinner leksakerna ner i snabb takt. Dessutom hamnar de under altanen så det är ett himla mög att få ut dem!

2016-05-28 17.27.14-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2016-05-28 17.27.51.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äntligen fick jag dessutom lite användning för klyvsågen! (För att behålla platsen i garaget så krävs det att jag startar den lite då och då kan man säga..)

2016-05-28 18.16.06.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir spännande att se hur lång tid det tar innan det skiftar färg så mycket att man inte tänker på de nya plankorna!
 
Småbarnen tar tydligen mycket tid så denna tråden har mer eller mindre självdött, men såhär inför jul kommer ett litet ryck!

Jag och frugan bor i ett rum som av tidigare ägare användes som barnrum. Rosa paisley-mönstrade tapeter är inte våran dröm så nu ska vi måla rummet i en skönare blå färg.
Men innan vi målar ska jag åtgärda en garderob som idag är 70 cm bred och 140 cm djup (=helt omöjlig att nyttja till något vettigt) med öppning ut mot hallen. Tanken är att flytta dörren till långsidan så att den istället blir 40 cm bred och 70 cm djup.

Har börjat smygsåga upp hålet inifrån garderoben. (Vill göra så mycket som mjöligt innan jag öppnar för att slippa damm så länge det går.

Inskuret öppningshål i garderobsväggen med synlig isolering och verktygslåda, bredvid gammal rosa tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konstaterade att det är stabila 2" innerväggar, tänker att ett så litet hål borde klara sig utan förstärkningar så jag lämnar det som det är.

Utsågning av ett nytt dörrhål i en garderobsinnervägg, med synlig såglinje och väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörren som ska flyttas och en glimt av tapeten vi inte älskar. (samt en liten bit av kaoset som råder i huset när jag är föräldraledig.

En vit dörr till en garderob som delvis är uppmonterad, med rosa tapeter och husets röriga interiör i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
LAnsgar skrev:
Nu är vi inflyttade igen. Det visar sig väldigt svårt att göra golvet rättvisa på bild, men här kommer iallafall ett par försök. (vill man se det tydligare får man väl ta med sig en vetekrans och plinga på!)

[bild]

[bild]

Oavsett hur nära vrkligheten bilden kan tänkas vara så är vi extremt nöjda med resultatet. Lika vitt och snyggt som vi ville ha det och dessutom underhållsfritt!


Betsen heter "Duri Träpigment extravit", tyvärr vet jag inte om det är något spätt, men det är bara rollat i en omgång..
Lacken är "Bona naturale 2-comp", vilken ska vara väldigt tålig och dessutom ger ett oljigare intryck än "vanlig" lack.
Jag har Bona white till salu 1L, samt DURI vitpigment "Extra vit" 3L till salu. Om nån behöver skicka meddelande.
 
Jag har inte självdött men totalt glömt borta att följa upp det senaste halvåret! Rummet och garderoben är klara sedan ett tag, i övrigt har det legat väldigt lågt med projekt.

Dock håller jag på för fullt att planera för nästa sommars stora projekt. Målet är att det till midsommar ska finnas ett uterum där vi kan spendera många timmar. Än så länge jobbar vi med två parallella lösningar, även om jag fastnat mycket för det häftigare "alternativ 2". Båda med sina för och nackdelar. Kom gärna med lite input och idéer!!

Alternativ 1.
Konventionellt uterum.
Utbyggnad på delar av dagens altan.
Ett rymligt matrum med plats att duka upp åtminstone 14 personers långbord, samt lite utrymme för avlastningsbord. (siktar runt 5x6m)
+ Liten tröskel att använda
+ Bibehållen förrådsyta
- Riskerar se ut som en glaskuvös
- dyrt (om det inte ska se ut som en kuvös)
- 1½m upphöjt från gärsmatta

Alternativ 2.
Garage goes penthouse
Dagens "garage" (läs: stora förråd + sågverkstad) byggs ut med en glasdel samt takfönster för att få ett ordentligt fristående uterum med plats för både matbord (nu snackar vi mer att vi ska kunna duka upp för middag till 25 pers+), någon bekvämare möbel och plats för barnen att leka samt ett litet mindre kök.
+ stort härligt rum, en romantisk dröm
+ Närhet till gräsmatta
+ relativt billig lösning
+ Kan dubbla som showroom för sommarbilen
- risk att vi blir för bekväma för att gå dit ut
- minskad förrådsyta


Ett otroligt vackert förebild till "alternativ 1", lite rädd att "utekänslan" försvinner om man sitter i detta högt från marken?
Vit villa med traditionellt uterum i glas och vit stomme, rött sadeltak, omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Liten modellering som första skiss ungefär hur "alternativ 2" kan bli:
3D-modellering av ett planerat uterum över ett garage med matbord och bil inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eventuellt kan man sätta en mellanvägg för att behålla litet förråd (tanken att i framtiden ersätta med annat förråd..) Ungefär 50m2 med förrådet avräknat.
Ritning av ett planerat uterum med måtten 8500x4000 mm, anslutet till befintliga byggnader, markerat för isolering och takfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Garaget som det ser ut idag.
Takpappen måste snart läggas om, målning måste ske och garagedörrarna sjunger på sista versen
Ett garage med vitputsad fasad, blåa dörrar och växter, som planeras omvandlas till ett uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Som jag ser fram för mig att ljuset kan bli i garaget:
Inrett uterum med träbord, grönsaksdekorationer, gröna växter och glasväggar som ger en trädgårdskänsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Jag har lite överslagsmässigt räknat och konstaterar att alternativ 1 enkelt springer iväg i kostnad. (Ska en sådan tillbyggnad göras blir det en påkostad version, annars ingen alls..) 100 000 för fönster och glastak verkar snabbt gå åt och då lär det med grund osv. snart vara 200.

Alternativ 2 kan göras med mindre och billigare glas (takfönster och fönster ovan köksbänk har jag redan ärvt) så där tror jag vi kan komma undan runt 75 000, inklusive VA+ett par köksskåp. (utbyggnaden är bara 12-15m2)



Så, vad tror forumet?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.