maah skrev:
Ser riktigt bra ut, låter otroligt skönt att slippa göra det själv med.
Vet du vilken bets som används och hur mycket det är uppspädd?
Ska det klarlackas också?
Mycket skönt!
Jag har ju sett flaskan, men minns inte vad den heter. Vi var inne på att köra två vändor med betsen, men beslutade oss till sist att stanna efter en vända. ska se om jag kommer ihåg att fråga vad den heter!
Det ska på en tvåkomponentslack som dels ska ge ett lite oljat utseende och dels är väldigt slit och slagtålig. Återkommer med bilder!


sinuslinus skrev:
Gedigen såg! Har ni justerbord också?
Men akta fingrarna, inte bra att ha handskar om man råkar fastna i klingan.
Justerbord också. Såg per krona på en sådan här pjäs jämfört med en nyare är ju helt outstanding..

Ne, handskarna är väl inte så bra. Till mitt försvar var det bara provstart. (Har inte fixat någon bra värme än där ute, så det var till att jobba i -10°..)
 
Nu är vi inflyttade igen. Det visar sig väldigt svårt att göra golvet rättvisa på bild, men här kommer iallafall ett par försök. (vill man se det tydligare får man väl ta med sig en vetekrans och plinga på!)

2016-01-21 06.17.12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2016-01-21 06.17.25.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Oavsett hur nära vrkligheten bilden kan tänkas vara så är vi extremt nöjda med resultatet. Lika vitt och snyggt som vi ville ha det och dessutom underhållsfritt!


Betsen heter "Duri Träpigment extravit", tyvärr vet jag inte om det är något spätt, men det är bara rollat i en omgång..
Lacken är "Bona naturale 2-comp", vilken ska vara väldigt tålig och dessutom ger ett oljigare intryck än "vanlig" lack.
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
Fint golv! Vi har denna bil i vår barnkammare, skulle passa perfekt i bilden ovan bredvid nallen :D
gabil_creme.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bara för att jag är en kameranörd så måste jag tipsa om något som heter gråkort.

Jag har denna

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LA-1250

Sedan är det i lightroom kan du klicka med sample toolen på gråkortet och få rätt vitbalans. Ta två bilder en utan och en med. Sedan syncar du vitbalansen mellan de två. Här är en frägkorrigerad bild på mitt golv som med en korrekt inställd skärm väldigt exakt visar färgen på vårt golv.

DSC_0945.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Plåtbilen är snygg, men av gammal hävd kör barnen i familjen Mercedes. ;)

2016-01-30 17.26.30.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Har inte använt Lightroom på flera år och fotar uteslutande med mobilen nu för tiden, så att skaffa gråkort känns lite overkill. Men om jag i framtiden köper tillbaka en riktig kamera ska jag lägga upp en korrekt bild ;)
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Nu är det mycket småbarn och jobb, lite sömn och snickrande. Men går inte riktigt så långsamt som (avsaknaden av) uppdaterandet här ger sken.

Har inte lagt upp någon bild på färdiga tvättstugan, här kommer en. Det är visst inte så stor skillnad på utseendet men lite ändå!

2016-03-05 11.20.09.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och efter att oljepannan flög ut har jag fått in gamla tvättstugans bänk med skåp i snickarboden. Även målat bort den röda färgen på den väggen.

2016-03-05 11.43.03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även börjat sätta in några nya tilluftsventiler, för den intresserade kan jag visa hur man satte putsen 1947:

2016-03-05 11.28.06.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Äntligen igång med ett litet projekt igen!

Vi har en trapp ner från uteplatsen där vi hittills har ställt kompostgaller för att hindra barnen för att ramla ner.

"Hålet" är 2,3 meter och det var inte ett alternativ med svänggrind då det hade tagit för mycket plats.

Jag tyckte det mest logiska var två skjutgrindar som nästan försvinner när de är öppna. Öppningen blir nu lite smalare, men fortfarande med än 1,5 meter så jag ser det inte som ett stort problem.

Bild på nuvarande lösning.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur det ser ut ikväll. Har stagat upp med pinnar för att kunna ses hur det blir.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I ytterkant på respektive grindhalva sitter ett hjul så man slipper skjuva trä mot trä. (Billigaste från Biltema, spännande att se hur det ser ut nästa vår!)
I inreänden tänkte jag sätta ett armeringsjärn som sticker ner ett par centimeter och borra hål i altanen så man har något att pricka i.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det ut Ovanifrån. Har beställt ett par fästen som grinden ska glida i av svågern som är svetsare. Den inre stående regeln agerar dels för stabilitet på grinden, dels som stopp för ytterläget.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kvar att göra är att montera fästen, armeringsjärn och finjusteringar.
 
Grinden nästan färdig.

Tyvärr gjorde jag en liten tankevurpa när jag konstruerade. Hjulen sticker ner ett par cm i ytterkant, vilket gör att grindarna står något lutade inåt och det bildas en liten "spricka" mellan grindarna när de är helt stängda, ser först ut som de är skeva. Typ såhär: /==/\==\
Lösningen blir att kapa underkanten av reglarna i ytterkant och flytta upp hjulet så det hamnar i våg.

Så ska jag göra färdigt något smidigt som håller grinden stängd när barnen fattar hur man skjuter upp dem..
Vet inte än riktigt hur jag ska göra det dock. Förslag?


Fästena som svågern fick specialtillverka, målade i zinkfärg för att passa med det galvade på altanen:

2016-04-30 09.38.16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tycker de ser mer ut som elefanter än fästen..


och så monterat:

2016-04-30 17.24.44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr fick jag inte med glipan på bilden..
 
Så kom värmen!
Då blev det plötsligt bråttom att inreda källaren så vi har någonstans att fly de varmaste dagarna.

I gamla tvättstugan har det tidigare funnits ett badrum. Lite väggrester har varit kvar, så först fick jag riva lite!
Ska nu reda ut vad jag behöver för att proppa bort blandaren.

2016-05-08 09.33.15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2016-05-08 11.15.22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi trodde att detta var badrummet som byggdes när huset byggdes, men när väggen kom ner så hittade vi spår av en vedkamin. Så nu vet jag knappt om det fanns något badrum när huset byggdes. Min uppfattning var att 1947 är lite sent för att vara byggt utan badrum? Huset är byggt med hög standard och stort hus för en familj för att vara 40-tal? Någon som har andra idéer?

2016-05-08 11.15.33.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Budgeten för detta rum är ungefär 0 kronor så det blir väldigt enkelt!
Tanken är ungefär som följer:
Innerväggarna är ganska fina, så de målar vi med färg som tidigare ägaren lämnat.
Ytterväggarna behöver en riktig körare pga. fuktsläpp, något som inte ryms i budgeten(!), därför tänker vi hänga tygdraperier som även ger lite mjukare känsla i betongutrymmet.
Golvet ska vi drapera med överblivna mattor som vi samlar in från släktens förråd.
Hitta en bekväm soffa och så plocka ner sovrums-TVn så borde vi vara hemma sedan!

Om några år när ungarna vill ha ett eget krypin får det bli en ordentligare genomkörare av rummet.
 
Hej
Jag gissar att det är en rökgång till tvättgrytan. Jag har en sån rökgång i källaren märkt på ritningen som tvätt. Där hade man en murpanna eller pannmur beroende på var i landet man bodde. (hemma i Vilhelmina säger vi pannmur och här i Jämtland hör jag folk säga murpanna). /LOB
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
Så kan det mycket väl vara!

Det finns även en stor gjuten klack som jag "har hört" kan komma från någon tidig form av tvättmaskin. Men den kan ju mycket väl vara gjuten när badrummet gjordes, och grytan försvann. (Den syns längst till höger i inlägg #15 i denna tråd..)

Har länge funderat på att gå till kommun och hämta ut originalritningar på huset. Nu känns det som att det snart är dags! Synd att de bara har öppet när hederligt folk är på arbetet!
 
I min kommun så går de bra att maila till kommunen så tar de ett par dagar så kommer ritningar i PDF tillbaka i ett mail. Har du testat de?
//Tobben
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
Tack för tipset.
Letade lite på kommunens hemsida precis. Jag hittade inte någon direkt information, men kontaktuppgifter till en tjänsteman. Mailade henne med frågan, blir spännande att se vad hon svarar!
 
Vilka föredömliga tjänstemän vi har här på Tibro kommun!
Ungefär 1½ timme från att jag skickade och frågade hade jag samtliga handlingar för bygglov i mailen.


Det fanns alltså ett badrum på andra våning redan när huset byggdes och av någon anledning har man senare lagt till ett nere i källaren.
Ser ut som att lob hade helt rätt i sin gissning och därmed har antagligen klacken för tvättmaskin tillkommit senare..

JPEG planer.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


JPEG fasader.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick på köpet veta att servisen byttes för drygt 20 år sedan, så det är en utgift jag varit orolig för som jag, förhoppningsvis, kan skjuta ytterligare några år framåt!
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 2 till
  • Laddar…
Trevlig tråd! Är det en monoski jag skymtar i källaren??
 
Vill du ha mer info om fastigheten kan du logga in på lantmäteriets "min fastighet" med bankid. Men de kanske du redan visste? Där finns protokoll från de lantmäteriförrättningar som gjorts och eventuella servitut. Kan vara skoj att kika på. =) Är du osäker på hur stor din tomt är eller liknande så kan du alltid begära ut handlingar från grannfastigheterna också av både kommunen och lantmäteriet. Så kan man jämföra med tomtkarta hos lantmäteriet och eventuella ritningar etc som kommunen har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.