Funderat länge och till sist bestämt mig för att skapa en projekttråd, trots att vi "bara ska flytta in och bo". Kanske ökar detta motivationen för att köra alla de 1000 projekt jag drömmer om, kanske kan någon finna det lite intressant men framförallt hoppas jag få hjälp med alla de spörsmål som uppkommer hela tiden!
Vi har mest gett oss på några miniprojekt än så länge, tänkte börja med att redovisa lite av dessa.

b34af-d5fec-58995-ccd2e-bd691-0a576-44aab-36118.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi fick huset 17 Juni och 19 Juni körde vi midsommarfest med ett 20-tal gäster. Målet var att vara "färdiginflyttade" till dess. Alltså inga andra projekt än spika tavlor och hänga gardiner innan inflytt.

Efter midsommar var det högst prioritet att göra på husets tredje sovrum då vi inom kort väntar tillökning och rummet därefter ska tas i bruk.
Före:
76f6d-cd1bc-5ab27-0cb7a-76961-1d312-4a8b0-413b3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mäklarbilden är (så klart) betydligt mycket mer smickrande än verkligheten. Den målade väggen såg mer ut som ett månlandskap med spackel och färg om vart annat.

Efter:
2015-08-23 20.33.23.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter var en förbättring av köket dags. Byggde någon form av köksö av två lådhurtsar från Ikea. Gav både fler lådor och mer arbetsyta.
Före:
e44f5-a79f1-3447a-afed2-0b695-e3b5b-74509-b3ebe.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:
[SUB] 2015-08-23 21.08.21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
[/SUB]

Snickrade också ihop en liten kiosk till dottern så hon har något att öva sina entreprenörskunskaper på. Lite fjällpanel på en enkel regelstomme för att få lite tegelkänsla.
2015-08-17 14.35.36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi skulle tagit hjälp av proffs att fixa matsalen då underarbetet på nuvarande tapeter är så uselt. Men i fredags bestämde frugan att vi inte orkade vänta längre och "bokade" en morbror att hjälpa till med tapetsering på tisdag. Då var det bara att börja riva tapeter och spackla.Taket är tidigare målat med limfärg, så det är spärrmålning med 16h torktid som gäller och ett par vändor spackel och slipning = stressigt
2015-08-23 21.09.40.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag tänkte fortsätta redovisa lite fler miniprojekt de närmsta dagarna och förhoppningsvis orkar jag genomföra några fler även framöver..
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Tapetseringen färdig!
2015-08-26 10.42.16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade dock lite otrevligheter från tidigare ägare som har "fixat elen".
De har från ett ojordat uttag skarvat på och gått vidare med jordad kabel och uttag i rummet. Jag började lyfta på några fler uttag runt om i huset och insåg att de delvis bytt infällt kablage och då fått med jord, men de flesta är fortfarande ojordade i väggen, fast ändå med jordade uttag. Detta gör mig lite skeptisk till hur övriga elinstallationer är utförda, så nu inleds "projekt elöversyn". Kikar på Renova uttag och brytare, känns som rimliga priser för grejer med någorlunda tidstypiskt utseende.
141481-44-1831121.jpg

Har även börjat snegla lite på Z-Wave "när vi ändå gör om". Frugan verkar inte helt omöjlig och vi förhandlar mest om startbudget. Någon som vet om man behöver ha med nolla till alla brytare för att få det att funka? Och räcker 10 000 för att få igång ett någorlunda startpaket att bygga vidare på?
 
Igår var det för övrigt beordrat vilodag, så förutom att hänga tavlor i matsalen så ägnade jag mig åt att cadda upp huset och sedan påbörja någon form av elritning för att få lite överblick över nämnda problem med saknad jord och de delvis gamla trådarna..

utkast el.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som vet var man hittar "riktiga" symboler till elpryttlar? Eller iaf en ordentlig lista så jag kan rita av dem ;) Just nu har jag hittat på hälften och andra hälften har jag sneglat på riktiga symboler..

Idag hade vi planerat in barnafödande, så det har definitivt inte blivit något gjort i huset..

2015-08-27 11.39.02_30procent.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lillpojken ska, precis som storasyster, naturligtvis skolas in i hempulandets ädla konst!
 
  • Gilla
yonna och 7 till
  • Laddar…
Grattis!!
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
Det går lite lugnt nu, men har på prov fått upp några Renova uttag och en brytare.
Jag tycker uttagen känns något rackliga. Någon mer som provat dom?

2015-08-29 15.23.19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har konstaterat att jag behöver en till tåt till varje brytare om jag ska köra Z-Wave, det i kombination med de 70 år gamla ledarna och avsaknaden av jord har fått oss att (nästan slutgiltigt) bestämma oss för ett totalt utbyte av ledningarna. Ska bara se om jag kan få farsgubben att masa sig hit och hjälpa till. (En av mitt livs hittills viktigaste lärdom är att ordna släkten så att man har en person med varje yrke. Farsgubben har drivit elfirma..)
 
LAnsgar skrev:
En av mitt livs hittills viktigaste lärdom är att ordna släkten så att man har en person med varje yrke. Farsgubben har drivit elfirma..
Det har jag också fått lära mig :)
Så i min vänskapskrets finns otaliga elektriker och en rörmokare, dock saknar vi en snickare :confused: men fick en dotter för ett år sedan så hon ska skolas, dock är det ju 17 år till innan hon är utbildad :)

Snygg renovering förresten!
 
Schnygga tapeter och brytare, kör hårt!
 
Snygg tapet, vad heter den?
 
Tack.
Tapeten enligt bild! :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I helgen har hela familjen legat nerbäddade i förkylningsfeber. Så det har inte blivit mycket gjort. Men jag har iallafall mäktat med att stoppa in lite belysning i ett kameraskåp.

Har förut tyckt att Ikeas LED-lister är väldigt smidiga, så sist jag var i varuhuset plockade jag på mig ett par satser. Insåg sedan att de kostade 2x200=400 spänn, och bestod mest av massa sladdar som är väldigt långa.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men de är faktiskt väldigt smidiga att montera...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr äger jag ingen lödkolv och med standardlängder på sladdar är det inte lätt att få till kablaget i ett skåp utan dolda utrymmen. Ska ordna en lite starkare transformator så slipper jag två brytare och pluggar i väggen också..

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur som helst blev resultatet väldigt fint. Kvällstid ger det lite ljus i hela rummet också..

Före och efter:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Storstadsbo och 1 till
  • Laddar…
Så var jag i träsket:
2015-09-10 14.01.02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett inköp av Z-Wave grejer för alldeles för mycket pengar. Jag skyller helt på byggahus.se och HEK för att ha lurat mig. Kanske kan skicka vidare fakturan??

Såhär kan det iallafall se ut när man som småbarnsförälder tar sitt fulla ansvar:
2015-09-11 08.53.17.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 3 till
  • Laddar…
Nu går det långsamt framåt.

I veckan var iallafall sotaren här och godkände öppna spisen.
Det blir kallt i hela huset när man eldar, men fantastiskt vad mysigt det är!

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och idag kommer svågern med motorsågen så ska vi ta ner några gamla träd och stubbar
 
Redigerat:
Fått ner ett stort träd som effektivt mörklagt ett par rum inomhus och några gamla äppelträd som inte varken var vackra eller gav frukt längre. Ett plommonträd är beställt av frugan för att ersätta ett par av träden.

Före:
2015-10-03 09.30.40_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:
2015-10-04 19.00.24.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Har en teori om att stubben ska förmultna snabbt om man perforerar den med borrhål. Tog ett 30mm som klarade 15-20cm djupt. Jag klarade av 4 av 6 stubbar innan det stod lågor om Best-Tool borrmaskinen. Får se om det är någon skillnad om ett par år!
2015-10-04 19.00.40.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sedan ett litet miniprojekt. TV-sofforna står emot radiatortermostater och trycker på ett obra sätt, så jag snidar till några distanser.
Tips på hur man behandlar MDF så att den smälter in någorlunda mot ekparketten?
2015-10-04 18.30.19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och så en bonusbild på snickarbänken - med de Ryobi verktyg jag vann här på byggahus förra året. Ett par av dem kom till bra användning idag!
2015-10-04 18.30.41.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Hemmakatten
Det är ett vackert hus ni har köpt. :)
 
Tack Hemmakatten!



Nu går det långsamt. Vardagen med två små barn är hektisk, idag skulle jag spika 10 meter högtalarkabel. Det tog ungefär 3 timmar och det saknas fortfarande några klammer..

Men jag har iallafall dragit igång ett tvättstugeprojekt!
Idag har vi tvättmaskinerna i ett rum och ett separat torkrum, då varje rum är cirkus 20m2 känns det lite overkill, så vi slår ihop dom till ett rum.

Beställde för en tid sedan soffor från Ikea, leveransen strulade och efter några telefonsamtal fick vi en god kompensation. Den räckte nästan till allt material!

Gamla tvättstugan:
IMG_1182.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De platta paketen ser inte mycket ur för världen, men ska nog bli bra!
IMG_1183.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Litet bonusprojekt var att styra upp skafferiet med fler hyllor.
Före:
IMG_1185.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:
IMG_1186.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mattias_Edeslatt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.