L Lilhamme skrev:
Jag har aldrig gjort annat än parkerat den i laddstationen och tryckt igång den så har den gått enligt det klippschema den hade senast.
Ok, hur tänker du felsöka den vidare?
 
Jag skall öppna signalboxen och se om jag kan hitta nån kontakt som rostat eller släppt. Mäta strömmen fram till slingan.
Annars får jag ta ut en servicegubbe.
 
C Car78blo skrev:
Ok, hör gärna av dig och berätta hur det går. Jag ska börja med att sätta i en provisorisk slinga.
Om den är hel så tänker jag två alternativ. Antigen är det sändaren eller så är det själva anslutningen i huset. Om det är sändaren så verkar det vara en dyring.
 
Ja det är inte roligt. Vi får hålla kontakten.
 
  • Gilla
Car78blo
  • Laddar…
Jag tog min maskin till en kille med en likadan maskin. Där gick den utan problem.
Sen kopplade vi in min signalbox och då la den av igen. Så troligen är min box kaputt.
Någon som vet vad den mjuka långsmala massan på baksidan är för något? Den är mjuk. Elektronisk kretskort med en mjuk rosa massa på baksidan och anslutna kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnad elektronisk signalbox med synliga komponenter som kondensatorer och kretskort, och en okänd mjuk massa på baksidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Lilhamme skrev:
Jag tog min maskin till en kille med en likadan maskin. Där gick den utan problem.
Sen kopplade vi in min signalbox och då la den av igen. Så troligen är min box kaputt.
Någon som vet vad den mjuka långsmala massan på baksidan är för något? Den är mjuk. [bild] [bild]
Ok, då vet du iallafall vad felet är.
Har du tänkt laga eller köpa ny?
 
Vet inte om det går att laga. Jag är väldigt obra på sånt. Får kolla vad en ny kostar.
 
L Lilhamme skrev:
Vet inte om det går att laga. Jag är väldigt obra på sånt. Får kolla vad en ny kostar.
Hittar du något bra pris så får du gärna länka.
 
Hittade för 2995 men dem var slut i lager
 
L Lilhamme skrev:
Jag tog min maskin till en kille med en likadan maskin. Där gick den utan problem.
Sen kopplade vi in min signalbox och då la den av igen. Så troligen är min box kaputt.
Någon som vet vad den mjuka långsmala massan på baksidan är för något? Den är mjuk. [bild] [bild]
Det är en massa som leder kylning till komponenterna på ovansidan.
Har du kollat säkringen i mitten på kortet?

(Jag har ingen erfarenhet/koll öht på robotklippare, men på elektronik)
 
Ok tack. Jag skulle inte hitta säkringen om jag så visste att det fanns en. Nu är den ivägskuckad på felsökning så får vi se om den går att laga
 
  • Gilla
vespaman
  • Laddar…
L Lilhamme skrev:
Ok tack. Jag skulle inte hitta säkringen om jag så visste att det fanns en. Nu är den ivägskuckad på felsökning så får vi se om den går att laga
Vart skickade du den?
 
Hittade en kille i trakterna kring Uppsala.
 
Hej igen!
Nu har vi äntligen hittat felet. Var en anslutning under laddstationen som släppt, så nu går den så fint igen!:)
 
Härligt. Var det anslutningen till begränsningsslingan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.