Bor själv långt från grannar men har reagerat på ljudet från robotgräsklipparna när jag är i något villa område, ett ständigt surr i bakgrunden.
Speciellt på ett ställe där jag jobbade med en ombyggnad innan semestern, vet inte fabrikat men kan tjuvkika i morgon.
Tycker det är ett intressant ämne ska själv köpa en när dom kommit ner till vettiga prisnivåer.
 
galento
mattiasp skrev:
Det vore väldigt intressant att få veta vilka modeller av robotklippare som har besvärande ljud. Jag stör mig själv på ljud, och jag kan försäkra att det inte är en åldersrelaterad irritation. Vår granne har en grön klippare som jag inte uppfattar som störande. När jag skaffar en egen robotklippare om några år vill jag inte ha en som har störande ljud. Uppgifterna intresserar i alla fall mej
Den personliga uppfattningen är att vår AM 320 är tystare än den AM 330x vi har på den större gräsdelen.Om det kan vara till nån hjälp.Det hörs ett svagt vinande ljud från 330x när den förflyttar sej,detta hörs ej på vår 320.
 
Henke2 skrev:
Se där, du kan ju om du vill.

Jag har valt en Work Landroid just för den tillhör dem som är i princip helt tysta. Det är nog svårt att störa sig på en sådan. Men det är klart orange färg som sniglar runt på grönt gräs skär väl sig mot det vanliga klipporöda.

Jag kan hålla med om att gräsklippare med bensinmotor brummar kortare stunder, men just den stunden brukar infalla när man minst har lust själv. Mitt i middagen, på morgonen eller så. Sen är det ju fler än 1st per kvarter varvid det brummar typ hela tiden likförbannat.
Dessutom smittar ljudet...
En granne börjar klippa, då tänker nästa att det borde jag också göra, men kommer inte igång direkt. Därför är det tyst i 15, sen börjar han...
Så rullar det på varenda söndag...
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Håller helt med om att maskinerna låter väldigt olika trotts samma ljudnivå, kan ha fel men de klippare med rakblad verka vara vinnare i ljud-duellen.....

Mitt tips till er är att ta en sväng in på Youtube innan köp och jämför ljudnivåerna på önskad modell när den är i drift!
tyckte man enkelt hittade tysta modeller där.......och inte!

En annan kul (ful) grej var när jag handlade på Bauhaus och hörde när ett par diskuterade hur tyst robotklipparen var när den knottade om kring i sin demohage, i butiken framgår det minsann inte att de går runt utan klingan igång.....är ju som att titta på en avstängd TV ;)
 
  • Gilla
Daniel Segerlöv
  • Laddar…
Något som stör så är det pipandet som en del robotar håller på med. Oftast helt i onödan i situationer som den själv reder ut dessutom.
 
Det är en gigantisk skillnad mellan 53dB och 70dB som var lägsta och högsta uppmätta ljudnivå i tabellen i inlägg #13. Sedan tycker inte jag heller att det är ok vare sig att ha ett pipande från klipparen som är helt meningslöst när ägaren inte är hemma eller att köra den på sena eller tidiga klockslag. En stor fördel med robotar är ju just att de kan arbeta på dagtid när de flesta arbetar och inte har tid att dra runt en traditionell gräsklippare. Jag har ingen robot själv däremot har närmsta grannen en av de tystare i testen och den stör mig inte det minsta.
 
Jag har en robomow ms1800 vilken tillhör dom mest högljudda på pappret. Den ljudnivån är uppmätt med motorerna på högsta varvtal, vid vanlig klippning så går motorerna på lägre varvtal och 10 meter bort är den knappt hörbar..
 
Min närmaste granne har en som är i princip ljudlös. Man hör ibland när man står nära häcken ett svagt ljud, inte helt olikt när någon går på en gräsmatta. Däremot så piper den. Ibland står den och piper i 10 minuter, det är något fruktansvärt irriterande.

Grannen lite längre upp på gatan har en äldre modell, troligen en av de första eftersom de jobbar i en butik som säljer just sådana. Den låter riktigt mycket. Inte jämförbart med en traditionell motorgräsklippare givetvis, men tillräckligt mycket för att jag hade blivit irriterade om jag bott precis bredvid - just eftersom den är igång "alltid".
 
galento
Sen finns det ju mkt annat som en del upplever mer störande än en robotklippare,hundar som står och skäller,barn som leker och skriker,musik som spelas högt,mopeder och andra motorfordon ja listan kan ju göras lång.

Vill man ha riktigt tyst runt sej är nog inte ett villaområde det optimala boendet.
 
Min Gardena R50Li är nästan (om inte helt) ljudlös, kolla om det är något fel på din gräsklippare
 
A
Eld skrev:
Det är en gigantisk skillnad mellan 53dB och 70dB som var lägsta och högsta uppmätta ljudnivå i tabellen i inlägg #13. Sedan tycker inte jag heller att det är ok vare sig att ha ett pipande från klipparen som är helt meningslöst när ägaren inte är hemma eller att köra den på sena eller tidiga klockslag. En stor fördel med robotar är ju just att de kan arbeta på dagtid när de flesta arbetar och inte har tid att dra runt en traditionell gräsklippare. Jag har ingen robot själv däremot har närmsta grannen en av de tystare i testen och den stör mig inte det minsta.
Min robomow piper/tutar då den är färdigladdad och ska åka iväg. Då får man hålla sig undan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.