galento
legion skrev:
Det spelar nog ingen roll vilket märke, är man sur och trångsynt så är man :rolleyes:
Ska vi gissa på att robotklippare inte är den enda stötestenen som Östen irriterar sig över på dagarna?
Precis,det kanske är dags att tänka över den egna livssituationen om detta är ett så stort problem.Det vore i alla fall
intressant att få läsa vilken robotmodell som väsnas så extremt.
 
peternicklas skrev:
Den listan stämmer dåligt. Bosch som ska vara tyst är en av de värsta, vilket även ägarna har konstaterat. I tester ligger Landroid på topp tillsammans med HQ i tysthet.
Sedan undrar jag om inte TS har skrivit bara för att reta oss på forumet eller bara ren avundsjuka.
Uppmätt ljudnivå och upplevd ljudnivå kan säkert skilja sig åt beroende på vilken typ av ljud klipparen ger ifrån sig. Så vill man vara säker på att klipparen man ska köpa inte låter för mycket så ska man nog se till att se den klipparen man är intresserad av i verkligheten och bedöma själv om nivån är acceptabel.
 
Robotgräsklippare är väl ganska tysta dom flesta... Men hur det är med robotFräsklippare vet i tusan för nån sån här jag varken hört eller sett 😄
 
  • Gilla
JorisS och 1 till
  • Laddar…
quick skrev:
Robotgräsklippare är väl ganska tysta dom flesta... Men hur det är med robotFräsklippare vet i tusan för nån sån här jag varken hört eller sett 😄
Östen var så arg att han slant på tangenterna..!? :wow::rolleyes:
 
FredrikR skrev:
Östen var så arg att han slant på tangenterna..!? :wow::rolleyes:
Arg så det fräser om det 😄
 
Jag reagerade härom veckan på nåt fräsande ljud och då visade det sig vara en Worx som slog av det stackars tunna gräset. Jag var sugen på en robot innan men nu vettekatten. Som sagt är det skönare med 30 minuters oväsen 0,5 - 2 ggr per vecka än konstant surr.Dessutom gillar jag att klippa gräs för tankarna kan vara på annat håll, jag får motion och man ser resultat på en gång.
 
Ja smaken är ju som baken. Finns ju dom som handdiskar fortfarande.
 
galento
Kan inte påstå att våra AM upplevs nåt störande.Som tidigare skrivits kan det nog vara bra att kolla en klippare i verkligheten föra köp.
 
Finns mycket annat "störande" surr runt om i samhällena oxå för den delen, t.ex. luftvärmepumpar, mopeder m.m. Och om man nu bor enskilt på landsbygden så är ju valet upp till var och en.
 
Min Worx låter "inget" alls, man hör den bara om man går bredvid den, grannarna är extremt imponerad utav den och har själva börjat fundera på en. Gräsmattan min är finare än någonsin och det sköter sig själv.

En längre ner på gatan har en Stiga, skulle gissa på en av de dyraste modellerna då han säljer grävmaskiner etc. hela tomten full med stora fina maskiner. Den låter enligt mig riktigt mycket, ett hårt surrande ljud. Blandning av arg geting/humla. Någon annan modell förutom dessa har jag aldrig hört.
 
Grannen köpte för flera år sedan en Jonsereds åkklippare.
Som tillbebehör kunde man köpa katalysator, men ljuddämpare verkade inte finnas.
Turligt nog såg investerade de i en robot så det är mycket tystare.

Protte
 
Ö
Nu har ni börjat vakna och till och med spekulera över min allmänna livssituation :) det bjuder jag så gärna på och jag följer de kommentarerna med stor nyfikenhet. Att det blev robotfräsklippare tackar jag inbyggda rättstavningen för men ni vet uppenbarligen vad jag menar.

Ljud är ett intressant ämne för det är mycket komplext. Det handlar inte bara om decibel utan det handlar också om frekvenser och i vilken mån ett visst decibeltal upplevs som störande beror på omgivningsljus. Bor man mitt i en stad så drunknar vissa ljud till följd av bakgrundsbruset. Men när det blir helt tyst omkring så hörs även när en knappnål slår i backen.
Dessutom finns det mänskliga fenomenet att de från början mjuka smidiga delarna i hörselgångarna blir med tiden allt mer hårda och osmidigt vilket gör att vi hör sämre med ökad ålder och relationen till ljudfrekvens blir än mer viktigt för vilka ljud vi uppfattar.

Jag bryr mig inte i att springa runt och föra statistik över robotklippare för jag är inte intresserad veta vilket märke som låter mer eller mindre. Däremot tycker jag ni ska notera att det jag säger är att när omgivningsljuden avtar så hörs robotens framdriftsmotor väldigt väl. Och den kör fram back runt fram hit och dit så varvtalet varierar hela tiden. Ett varierat ljud uppfattas mycket tydligare av örat än ett konstant ljud. Den motor som driver klippaggregat eller själva gräsklippningen hörs inte alls.

Så summa summarum har jag sagt att robotarna är inte ljudlösa och visa hänsyn genom att inte köra dem på tider då man heller inte ska köra traditionella gräsklippare. Bara för att inte du själv hör så betyder inte det att andra hör lika dåligt.

Nu ska det bli spännande följa bedömningarna om mitt fortsatta allmäntillstånd :)
 
  • Gilla
TrumJalle och 2 till
  • Laddar…
galento
Har hört att personer i villaområden störs av en del robotklippare,har själv inte hört såna klippare men enligt vissa låter en del robotklippare mkt illa t.o.m så de hört den inomhus.Och isåfall förstår man att andra grannar blir störda.
I tätbebyggda områden är nog hänsyn mot varandra viktigt.
 
Det vore väldigt intressant att få veta vilka modeller av robotklippare som har besvärande ljud. Jag stör mig själv på ljud, och jag kan försäkra att det inte är en åldersrelaterad irritation. Vår granne har en grön klippare som jag inte uppfattar som störande. När jag skaffar en egen robotklippare om några år vill jag inte ha en som har störande ljud. Uppgifterna intresserar i alla fall mig.

Forumets viktigaste funktion för mig är att utbyta information och erfarenheter. Om man bara vill gnälla kan man i stället skriva insändare i kvällspressen.
 
Redigerat:
Östen skrev:
Nu har ni börjat vakna och till och med spekulera över min allmänna livssituation :) det bjuder jag så gärna på och jag följer de kommentarerna med stor nyfikenhet. Att det blev robotfräsklippare tackar jag inbyggda rättstavningen för men ni vet uppenbarligen vad jag menar.

Ljud är ett intressant ämne för det är mycket komplext. Det handlar inte bara om decibel utan det handlar också om frekvenser och i vilken mån ett visst decibeltal upplevs som störande beror på omgivningsljus. Bor man mitt i en stad så drunknar vissa ljud till följd av bakgrundsbruset. Men när det blir helt tyst omkring så hörs även när en knappnål slår i backen.
Dessutom finns det mänskliga fenomenet att de från början mjuka smidiga delarna i hörselgångarna blir med tiden allt mer hårda och osmidigt vilket gör att vi hör sämre med ökad ålder och relationen till ljudfrekvens blir än mer viktigt för vilka ljud vi uppfattar.

Jag bryr mig inte i att springa runt och föra statistik över robotklippare för jag är inte intresserad veta vilket märke som låter mer eller mindre. Däremot tycker jag ni ska notera att det jag säger är att när omgivningsljuden avtar så hörs robotens framdriftsmotor väldigt väl. Och den kör fram back runt fram hit och dit så varvtalet varierar hela tiden. Ett varierat ljud uppfattas mycket tydligare av örat än ett konstant ljud. Den motor som driver klippaggregat eller själva gräsklippningen hörs inte alls.

Så summa summarum har jag sagt att robotarna är inte ljudlösa och visa hänsyn genom att inte köra dem på tider då man heller inte ska köra traditionella gräsklippare. Bara för att inte du själv hör så betyder inte det att andra hör lika dåligt.

Nu ska det bli spännande följa bedömningarna om mitt fortsatta allmäntillstånd :)
Se där, du kan ju om du vill.

Jag har valt en Work Landroid just för den tillhör dem som är i princip helt tysta. Det är nog svårt att störa sig på en sådan. Men det är klart orange färg som sniglar runt på grönt gräs skär väl sig mot det vanliga klipporöda.

Jag kan hålla med om att gräsklippare med bensinmotor brummar kortare stunder, men just den stunden brukar infalla när man minst har lust själv. Mitt i middagen, på morgonen eller så. Sen är det ju fler än 1st per kvarter varvid det brummar typ hela tiden likförbannat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.