Ö
Reklamen ljuger, dessa förbaskade robotgräsklippare är inte tysta. Dessutom låter de jämt, alltid, hela tiden!!!! Som om nån idiot kör radiostyrd leksaksbil hela tiden. På tider som det aldrig klipps med traditionell klippare. Nej tacka vet jag en vanlig klippare som låter en timme i veckan och sen är det tyst.
Och du som skaffat en sån där maskin, kör den bara när du hör den. Då har du samma bakgrundsljud som grannarna.
 
S
Vet inte vad du har hört för gräsklippare, grannen bredvid oss har precis köpt en o den hörs tamejfan ingenting. Ibland dyker den bara upp bredvid en o man får ingen förvarning för den hörs inte alls. Det enda som hörs om man är riktigt nära den är bladen när dom slår emot gräset, och det ljudet kan jag leva med.
 
  • Gilla
Mickebus
  • Laddar…
Jag har en och den hör man bara när den skär av gräset. Småfåglarna i äppelträdet väsnas betydligt mer.
 
Håller med SueCia, ibland blir man anfallen bakifrån utan förvarning.

Protte
 
Kan inte annat än hålla med, tacka vet jag en gammal hederlig tvåtaktare från Stiga. Önskar att alla mina grannar hade en likvärdig så jag fick lite lugn och ro när fredagspilsnern avnjuts.
 
peternicklas
jtl skrev:
Kan inte annat än hålla med, tacka vet jag en gammal hederlig tvåtaktare från Stiga. Önskar att alla mina grannar hade en likvärdig så jag fick lite lugn och ro när fredagspilsnern avnjuts.
DE luktar även väldigt gott=(((
Nej, tacka vet jag modern teknik med tysta och energivänliga robotklippare. Nu finns det visserligen en del märken som låter för dj...gt. Jag har 3 st. runt mig och en egen, kan inte höra någon av dem även om jag vet var de är.
 
  • Gilla
sulfobus och 1 till
  • Laddar…
Ö
Inte så många som klev in till robotens försvar men ändå som väntat. Lomhörda 55+ är största kundkategorin och roboten är roligaste leksaken ni har. Och som väntat har ni inte hängt med i vad som skett på marknaden för traditionella klippare. Tvåtaktare är sen länge borta likaså gamla b&s som gick på raketfart (undrar vilka det var som hade såna...) nu är det tysta moderna maskiner som är starka nog att gå på låga varv och det finns bra batteri resp sladdmaskiner.
Visa lite hänsyn och kör inte dessa evigt surrande robotar på såna tider som man heller inte kör vanlig traditionell klippare.
 
Nu blir jag lite nyfiken, vad är det för märke på robotklipparen du drabbats av? Jag kan bara instämma i tidigare kommentarer att de knappt låter något men så klart finns det säkert märken som är värre.
 
Det spelar nog ingen roll vilket märke, är man sur och trångsynt så är man :rolleyes:
Ska vi gissa på att robotklippare inte är den enda stötestenen som Östen irriterar sig över på dagarna?
 
  • Gilla
h00matis och 8 till
  • Laddar…
S
Östen skrev:
Inte så många som klev in till robotens försvar men ändå som väntat. Lomhörda 55+ är största kundkategorin och roboten är roligaste leksaken ni har. Och som väntat har ni inte hängt med i vad som skett på marknaden för traditionella klippare. Tvåtaktare är sen länge borta likaså gamla b&s som gick på raketfart (undrar vilka det var som hade såna...) nu är det tysta moderna maskiner som är starka nog att gå på låga varv och det finns bra batteri resp sladdmaskiner.
Visa lite hänsyn och kör inte dessa evigt surrande robotar på såna tider som man heller inte kör vanlig traditionell klippare.
Ett stort fett LOL på dig! (för att vara ungdomlig), jag är 29 och grannens robot hörs inte alls, ens när den går på tomtgränsen nån meter bort bara.

Traditionella klippare stör dock desto mer, de väcker ibland dottern när hon sover middag, men jag gnäller inte för det, gräsklipparljudet är en del av villalivet (än så länge, robotar kommer ta över mer o mer) :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Östen skrev:
Inte så många som klev in till robotens försvar men ändå som väntat. Lomhörda 55+ är största kundkategorin och roboten är roligaste leksaken ni har. Och som väntat har ni inte hängt med i vad som skett på marknaden för traditionella klippare. Tvåtaktare är sen länge borta likaså gamla b&s som gick på raketfart (undrar vilka det var som hade såna...) nu är det tysta moderna maskiner som är starka nog att gå på låga varv och det finns bra batteri resp sladdmaskiner.
Visa lite hänsyn och kör inte dessa evigt surrande robotar på såna tider som man heller inte kör vanlig traditionell klippare.
Med en robotklippare behöver man inte visa hänsyn då dom är tysta.
Störs man så av ljud bör man inte bo i närheten av andra människor.
Tänk så pratar nån av grannarna på sin tomt, måste ju upplevas som ett kärnvapenkrig. :rolleyes:
 
Redigerat:
Det är stor skillnad på robotgräsklippare och robotgräsklippare.

Är det möjligen en Automower robotgräsklippartraktor du refererar till?
 
Visst är det skillnader. Jag gjorde en snabb koll på några robotar från ett test där ljudnivån fanns med

Gardena R50Li: 53 dB
Husqvarna Automover 308: 55 dB
Husqvarna Automover 330X: 58 dB
AL-KO Robolinho 100: 60 dB
Bosch Indego: 63 dB
Stiga Autoklip 527: 65 dB
Worx Landroid M: 65 dB
Robomow MS1000: 70 dB

Så är man ljudkänslig så kanske man ska välja bort de mest högljudda klipparna
 
För många så är en vrålande klippare något hus bort en stark symbol för sommar, sol och semester.

Så det kommer nog snart en ljudmodul att sätta på roboten så att även den kan vråla som en fyrtaktare med själsvängande varvtalsregulator och förmedla den där härliga sommarkänslan. Vänta bara.
 
peternicklas
mr_bygg skrev:
Visst är det skillnader. Jag gjorde en snabb koll på några robotar från ett test där ljudnivån fanns med

Gardena R50Li: 53 dB
Husqvarna Automover 308: 55 dB
Husqvarna Automover 330X: 58 dB
AL-KO Robolinho 100: 60 dB
Bosch Indego: 63 dB
Stiga Autoklip 527: 65 dB
Worx Landroid M: 65 dB
Robomow MS1000: 70 dB

Så är man ljudkänslig så kanske man ska välja bort de mest högljudda klipparna
Den listan stämmer dåligt. Bosch som ska vara tyst är en av de värsta, vilket även ägarna har konstaterat. I tester ligger Landroid på topp tillsammans med HQ i tysthet.
Sedan undrar jag om inte TS har skrivit bara för att reta oss på forumet eller bara ren avundsjuka.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.