Har ni kollat vad batterispänningen ligger på? Jag tänkte att då ser ni ju om han verkligen behöver laddas eller inte?
Utifrån det vet man ju om det är något mjukvarufel eller inte.... kanske ;-)
 
Batterispänningen ligger på runt 25V tror jag det var.
jag gjorde en faktorn reset "out of the box" och ställde in allting igen samt att den gick ett varv för att känna av kanttråden osv.
Men närklippningen skulle starta så säger han bara att recharge battery.
 
Okej ja det lät lågt. Laddar den verkligen?
Min ligger nästan alltid över 27V när den går ut för att klippa.
 
Jag kollade nu och den ligger på 26,1 så nope den kanske inte laddar men vad farao kan det bero på då :(
Börjar ju få långt gräs nu och det är ju ett nederlag att behöva ta fram bensinaren igen....;)
 
Min ligger också på drygt 26V. Jag har haft en hussymbol brevid batteriladdnings symbolen istället för klipparen och klockan. Enligt manualen indikerar det vinterladdning... Men jag ser inget sätt att aktivera eller avaktivera det. Kom just på att det kanske blir så om man sätter i bara laddaren och inte kantkabeln som om den stod i garaget över vintern. Då skulle det ju kunna vara ett glapp i kantkabeln. Måste genast gå ut och prova att koppla ur kantkabeln och se om den börjar vinterladda...
 
Japp! Precis så var det. Jag har alltså ett glapp i kantkabeln. Då är det kanske troligt att du har samma problem...
 
Jag kollar med en gång !
 
Glapp i kantkabeln? Är det någon skarv som krånglar alltså? Jag lödde alla mina skarvar och linda in dem i vulktejp för säkerhets skull.
Mätte på mina pinnat som laddar och har 24,75V där när klipparen inte är där. Jag tänkte som referens till er ifall att nk har problem med laddningen.
 
Tack skall kolla det sedan men det stämmer nog med vad jag hade tidigare idag tror jag.
Jag hade rätt symbol (klippare och klocka) också på LCD displayen.
Nu har jag tagit ur kantkabeln och skall se om klipparen laddar sig men det tar väl några timmar antar jag.
Har även provat att mäta på kantkabeln och får samma värden på den som jag får på en oöppnad kantkabelrulle i garaget.
Vi får se om den laddar något som jag har satt den nu (vinterladdning)
 
Ja det borde visa sig efter någon timme eller två om den har fått laddning.
Knepigt fel annars när bevisligen kantkabeln är hel med. Hmmm....

Min får andra bekymmer ibland, när den ska hem för att ladda så har det hänt två tre gånger att den känner av en "ö" och cirkulerar rund denna? Håller på så ett tag innan den ledsnar och ger sig iväg ut för att leta på den riktiga kantka eln. Knepigt att det blir så för i manualen står det att om detta händer ska man bocka i ja på öar och det har jag gjort. Har det hänt er andra med?

Annars har jag nog fått till min nu och är väldigt nöjd. Gjort lite justeringar av kantkabeln här och där och även tagit bort en del öar som jag trodde att jag behövde skydda men det behövdes i inte.

Man är ju sugen på att fingra mera i servicemenyn men det skulle vara tryggast att ha en manual öber den innan men enligt supporten finns det ingen?!? Haha mmm eller hur... De kan väl bara säga att de inte ger ut den. :)
 
Kan man inte koppla bort den befintliga kantkabeln och koppla in en ny kort bit som man vet är hel? Funkar det då så är det väl problem med kantkabeln som ligger runt tomten?
 
Att den går runt öar är ju inget konstigt, klipparen vet ju inte om linan går mitt i din trädgård eller på kanten, men efter några varv ska den hoppa av linan.
 
Jo den hoppar av ö kabeln efter något varv men jag trodde efter att ha läst 4.3.4 i manualen att detta skulle undvikas.

4.3.4 Öar
I sällsynta fall kan noteras att gräsklipparen gör onödan cirklar kring en ö och söker efter basstationen. Alternativet Öar överkommer det problemet. För att undvika detta, ställ i funktioner Öar i läge På.

Inget stort problem men man vill ju optimera ;)
 
Hmm ingen laddning har skett över natten, något med klipparen som inte tar emot laddningen
 
Vad hade du för spänning? Jag ska gå ut och kolla min som laddat hela natten nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.