Att en byggare inser att ett bygge är stort är ett sundhetstecken. Besläktat med sjukdomsinsikt. ;)

Mellan raderna läser jag realism. Ni kommer att klara det, och ni kommer att klara det ännu bättre genom att fördjupa planeringen. Inte ens utan att värdera eget arbete kommer ni ner till Älvsbyhus slutpris. Vilket ni (möjligen) kan kompensera med att lösvirkeshuset blir bättre och billigare i drift.
 
lundsbo skrev:
Tanken är 170 m2 i 1-plans vinkelhus.

Ur en ekonomisk synvinkel, är vi ute på djupt vatten? Finns det pengar att tjäna på att göra det mesta själva? Vi är skiftjobbare och kommer att fortsätta med det under byggets gång.
Tjäna pengar beror på definitionen. Men om du ska avlöna en snickare får du jobba i ungefär fyra timmar för att ha snickaren i en timme. Tänk också på att du får avlöna snickaren även för okvalificerat arbete, som att köra till och från arbetsplatsen, stapla brädor, plocka undan etc.

Visst är det bra att ni kan få billigt virke, men dra inte för stora växlar på det. Trävirket är en ganska liten del av den totala kostnaden.

Är ni verkligen ute efter att spara pengar så fundera på om du måste ha ett vinkelhus. Det blir dyrare och svårare än ett rektangulärt.
 
Tack snälla för svar!

Jag menar inte tjäna pengar på det sättet, givetvis kan vi inte räkna med timpenning utan tiden får sitta på "hobbykontot". Fördelarna som jag ser det är att vi redan finns på plats på gården, vi kan utforma vårt hus helt fritt. De vänner vi har med olika yrkeskompetens kan ge vägledning och råd.
Jag vill hyra in snickare för att snabbt få det vädertätt, men att sköta så mycket runtomkring jobb som möjligt själva (byggstädning mm).
Jag kanske borde rita lite mer på ett rektangulärt hus för att hålla kostnaderna nere? Arbetstidsmässigt borde det väl göra en del? Kanske bygga den inglasade verandan i vinkel? Hmm.
 
Visst sparar du pengar på att jobba själv. Om du tar ledigt en vecka och bygger på ditt hus, eller lejer in en snickare för åtta timmars arbete, det gör ungefär lika stort hål i plånboken.

Vill du absolut ha ett vinkelhus så ska du bygga det. Men om det bara är en tanke som poppat upp, så överväg absolut att skippa vinkeln. Det är mitt råd.
 
Tanken med vinkeln är att få en lite väderskyddad uteplats. Å andra sidan ska vi ändå bygga en inglasad altan och då får väl den bilda vinkeln... Möjligtvis kommer vi att nalla lite på föräldradagarna vi har kvar för att bygga men obelalt ledigt är inte intressant. Skiftjobben gör dock att vi har en hel del ledigt ändå.
 
Väderskyddad gård kan man ordna också avgränsa med exempelvis garage/carport eller andra komplementhus. Sådana frågor får flest synpunkter om du tar upp dem under rubriker rubriker som "trädgård", "planlösning" eller "arkitekter, arkitektritat & extern design".

De som varnar för vinkelhus har annars alldeles rätt. Vinkelfria hus blir billigare. Och ska du bygga optimalt ekonomiskt bygger du i flera plan på mindre byggyta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.