Kan inte annat att instämma att det blir billigare att bygga själv. vi har också ritat och byggt allt i lösvirke. Men som Lindhult skrev så tär det på förhållande och ekonomi! tror vi ligger på ca 14kkr kvm... meeeen man blir ju aldrig färdig.

har man möjligheten att bygga själv så satsa på det.. sätt ditt egna lilla märke här på jorden...
 
Vad kostar det att bygga nyckelfärdigt per m2?
 
villafors skrev:
Vad kostar det att bygga nyckelfärdigt per m2?
20000 - 30000 kr/m².
 
Mikael_L
Häftigt att priserna har fördubblats på 5 år. :O
När jag började hänga här på forumet för 5 år sedan var schablonkostnaden för nybygge 10-15k/ kvm. :x
 
Jag har byggt lösvirke, och trodde jag skulle bygga billiigt, tänkte mig att jag skulle tjäna en rejäl hacka!
Men nu när det är klart så känns det mera som jag tex hade försökt bygga en egen bil med reservdelar...ett jäkla jobb och extremt dyrt!
Det jag har tjänat in på arbetskostnad har jag förlorat på dyrt material.
Det är klart att de stora byggföretagen har helt andra priser. Bruttoprislista är vad du och jag får betala, Varbergshus etc har säkert upp till 80% i rabatt på den prislistan!
Så även om dom lägger på 30-40% för att få täckning så blir det gott om pengar över till arbetskostnad!
 
Som exempel målning. Jag fick pris på utvändig målning 98000:-
Jag tog med ritningarna på huset och besökte 4 färgaffärer där jag frågade pris på färgkostnad. Alla 4 lämnade ett muntligt ca pris på mellan 25-35000:-
Valet var så klart lätt, här skulle sparas pengar! Jag köpte färg....grundolja, grundfärg, färg, penslar, massor färg! Det slutade på 80.000:- Och otroligt mycket arbete. Så jag sparade 18.000:- men förlorade motsvarande i utebliven arbetsinkomst från jobbet.
Mitt hus är dock väldigt välmålat, enligt alla konstens regler!
 
Jag tror inte många klarar bygga ett hus under 4 miljoner. Vad tror ni?
 
villafors skrev:
Som exempel målning. Jag fick pris på utvändig målning 98000:-
Jag tog med ritningarna på huset och besökte 4 färgaffärer där jag frågade pris på färgkostnad. Alla 4 lämnade ett muntligt ca pris på mellan 25-35000:-
Valet var så klart lätt, här skulle sparas pengar! Jag köpte färg....grundolja, grundfärg, färg, penslar, massor färg! Det slutade på 80.000:- Och otroligt mycket arbete. Så jag sparade 18.000:- men förlorade motsvarande i utebliven arbetsinkomst från jobbet.
Mitt hus är dock väldigt välmålat, enligt alla konstens regler!
80 000 kr för färg och penslar... Bor du i ett slott?
 
jeppeknaster skrev:
80 000 kr för färg och penslar... Bor du i ett slott?

Nej.
 
S
måste va exklusiv färg med guld i
 
villafors skrev:
Jag tror inte många klarar bygga ett hus under 4 miljoner. Vad tror ni?
Hur stort då?

Jag bygger billigt och enkelt och kommer inte bygga för mer än max 1 500 000 exkl tomt.
Då gör jag i stort sätt allt, 97 kvm med loft och 50 kvm garage
 
SBH Nej inget guld i den..Akrylat. Ska hålla i 15 år sägs det. Jag har mycket yta att måla, hus garage etc. Poängen var att om man frågar i färgaffärer så låter allt så himla enkelt, när sedan man står där själv stryker färg så kan man inte göra ett skit för att hålle ned kostnaden. Huset måste ju målas! Och dyrt blir det.

Enk
Jag gissar på om man ska köpa ett nyckelfärdigt hus inkl allt runtomkring så blir det svårt komma under 4 mille. Om det skall vara stort nog för en familj med 2 barn (eller fler).
Huset måste ju stå på en tomt!
Du kanske redan har mark/tomt som är betald?
 
Mikael_L
villafors, du schabloniserar rätt hårt va?

Det finns kommuner som säljer tomter för ca 100.000 och det ingår VA-anslutning i de pengarna.
Sätt ett älvsbyhus eller smålandsvilla här så har du ett hus, som bör rymma 2 vuxna och 2 barn, för under 2 mille.
Inkl målning.
 
Mikael_L
villafors skrev:
Som exempel målning. Jag fick pris på utvändig målning 98000:-
Jag fick alla reglar, all isolering, all fasadpanel och takstolarna och råsponten till vårt hus för de pengarna ... :)
dvs hela husstommen.

Jag tycker du måste börja titta dig omkring efter lite andra leverantörer.
Du får helt enkelt säga att nu tänker du inte bli mer lurad.
 
Redigerat:
Vi bygger ett lösvirkeshus med separat pannhus och ett dubbelgarage. Vi började med att rita tillsammans med en arkitekt och sedan tog vi in offerter från snickare och husfabriker. Valet föll på snickare som uppfört huset och pannhuset åt oss. Vi ville kunna påverka så mycket som möjligt så länge som möjligt och då blev valet snickare. Visserligen tar allt längre tid men offerten var lägre än vad husfabrikerna hade och vi har stor förtroende för våra snickare. Om det blir billigare? Ja det är en jakt på pengar hela tiden. Vi har haft ett hus som vi utgått ifrån och jag vet vad det skulle kosta att få det nyckelfärdigt på plats....och vi landar flera miljoner under. Men det är inte billigt att bygga nytt och det tär på övriga livet. Särskilt om man har små barn och jobbar. Vi har dock inte satt några stressande datum utan jobbar på allt vad vi förmår och måste vara nöjda med det! Räkna med många timmar, men det är otroligt utmanande och kul samtidigt! Vi landar kanske på 3,8 mkr för 220 kvadratmeter tvåplanshus med ett separat pannhus och ett dubbelgarage på vardera 50 kvadrat + loft. I prislappen finns också marken på ca 5 ha som vi köpte så jag har inte något pris på själva huset. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.