Inte "myglar". "Utnyttjar möjligheterna".
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Saken rörde att de flesta som blir tillfälligt handikappade/skadade klarar att bo kvar hemma oavsett om badrummet uppfyller dagens krav eller inte.
De flesta som blir tillfälligt rörelsehandikappade klarar sig med kryckor, vilket inte kräver några extra breda dörrar, extra utrymme vid toaletten etc. Det är väl inte särskilt intressant i sammanhanget. De allra flesta av oss blir gamla och då kommer många av oss att behöva olika hjälpmedel.
 
BirgitS BirgitS skrev:
De flesta som blir tillfälligt rörelsehandikappade klarar sig med kryckor, vilket inte kräver några extra breda dörrar, extra utrymme vid toaletten etc. Det är väl inte särskilt intressant i sammanhanget. De allra flesta av oss blir gamla och då kommer många av oss att behöva olika hjälpmedel.
Mmmm, och gamlingar bor sällan i 25-30m2 stora attefallshus där de inte kan ta sig fram, eller vad tror du?
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mmmm, och gamlingar bor sällan i 25-30m2 stora attefallshus där de inte kan ta sig fram, eller vad tror du?
Under året som gått finns det en i forumet som just är äldre och har låtit bygga ett attefallshus, komplementbostadshus, åt sig och frun på en av barnens fastighet (har jag för mig att det är).

Det är inte många som bor i attefallare över huvud taget och det är få riktigt gamla som har flyttat under de få år som attefallare har funnits. Kom igen om några årtionden så får vi se hur det ser ut då. Om några årtionden kanske välfärden har blivit så nermonterad pga. krig och andra kriser att äldre inte har råd med något större än en attefallare.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Under året som gått finns det en i forumet som just är äldre och har låtit bygga ett attefallshus, komplementbostadshus, åt sig och frun på en av barnens fastighet (har jag för mig att det är).

Det är inte många som bor i attefallare över huvud taget och det är få riktigt gamla som har flyttat under de få år som attefallare har funnits. Kom igen om några årtionden så får vi se hur det ser ut då.
Reglerna har förhoppningsvis förändrats om +10 år, speciellt om det inte krävs anmälan eller bygglov för dessa typ av hus i framtiden :)
 
I princip alla attefallare har ju sovloft för att få plats med vardagsrum/kök i bottenplan, vilket jag antar är det man sen får använda som sovrum ifall man helst i rullstol.
Så hela byggnadsformen känns olämplig då huset inte kommer gå att använda som avsett ändå ifall man inte kan klättra i trappor, och då känns rullstolsacces till dusch som rejäl överkurs.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Reglerna har förhoppningsvis förändrats om +10 år, speciellt om det inte krävs anmälan eller bygglov för dessa typ av hus i framtiden :)
Jag hoppas att du inte kommer att ångra din förhoppning vid något senare tillfälle.
 
BirgitS
A ajn82 skrev:
I princip alla attefallare har ju sovloft för att få plats med vardagsrum/kök i bottenplan, vilket jag antar är det man sen får använda som sovrum ifall man helst i rullstol.
Så hela byggnadsformen känns olämplig då huset inte kommer gå att använda som avsett ändå ifall man inte kan klättra i trappor, och då känns rullstolsacces till dusch som rejäl överkurs.
För många så gäller det bara två månader efter skada pga. en olyckshändelse. Då står man ut med att sova i en bäddsoffa, men man måste ju kunna gå på toa och duscha.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag hoppas att du inte kommer att ångra din förhoppning vid något senare tillfälle.
Att ångra en önskan måste väl vara oerhört ovanligt. Det kan ju inte bli sämre iaf :) / Mr. Optimist
 
useless useless skrev:
På vilket sätt är tillgänglighetskraven extrema?
Lite slarvigt uttryckt av mig, reglerna i sig är inte extrema och syftet i grunden bra, alla bör ha möjlighet till ett bra boende, men det behöver inte innebära att alla boenden ska vara bra för alla.

Det är tillämpningen som är extrem, som den mesta regeltolkningen i Sverige. Det borde vara enklare att komma runt kraven och målet med tillgänglighetskravet borde vara att en viss procent av bostadsbeståndet ska uppfylla kraven (eller ännu striktare krav). Målet borde vara att vi befinner oss i en situation där det finns möjlighet att få tag i ett lämpligt boende när behovet uppstår, i stället för att anpassa alla bostäder, eller att befintliga bostäder ska anpassas för alla eventualiteter. Framför allt med tanke på att stor del av det befintliga bostadsbeståndet aldrig kommer att uppnå tillgänglighetskraven.
 
  • Gilla
Jakobk
  • Laddar…
S sin skrev:
Lite slarvigt uttryckt av mig, reglerna i sig är inte extrema och syftet i grunden bra, alla bör ha möjlighet till ett bra boende, men det behöver inte innebära att alla boenden ska vara bra för alla.

Det är tillämpningen som är extrem, som den mesta regeltolkningen i Sverige. Det borde vara enklare att komma runt kraven och målet med tillgänglighetskravet borde vara att en viss procent av bostadsbeståndet ska uppfylla kraven (eller ännu striktare krav). Målet borde vara att vi befinner oss i en situation där det finns möjlighet att få tag i ett lämpligt boende när behovet uppstår, i stället för att anpassa alla bostäder, eller att befintliga bostäder ska anpassas för alla eventualiteter. Framför allt med tanke på att stor del av det befintliga bostadsbeståndet aldrig kommer att uppnå tillgänglighetskraven.
Jo, jag håller helt och hållet med i sak. Problemet är nog att utforma regler som bara gäller en viss del av alla bostäder som uppförs.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
S sin skrev:
Det borde vara enklare att komma runt kraven och målet med tillgänglighetskravet borde vara att en viss procent av bostadsbeståndet ska uppfylla kraven (eller ännu striktare krav).
Hur stor andel tycker du att det borde vara och hur stor andel av beståndet tror du uppfyller kraven nu?
Det årtionde då det byggdes mest villor lär vara på 70-talet och det var ju långt innan några tillgänglighetsregler fanns.
S sin skrev:
Målet borde vara att vi befinner oss i en situation där det finns möjlighet att få tag i ett lämpligt boende när behovet uppstår, i stället för att anpassa alla bostäder, eller att befintliga bostäder ska anpassas för alla eventualiteter.
I alla fall här i Stockholmsområdet är det nog väldigt svårt att få tag i ett lämpligt boende när behovet uppstår. Speciellt som man behöver boendet omedelbart och inte om 3 månader.

Finns inga krav på att anpassa befintliga bostäder annat än när man bygger om så mycket att det behövs bygglov och att just kök eller badrum ingår i bygglovet, mycket ovanligt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag hoppas att du inte kommer att ångra din förhoppning vid något senare tillfälle.
Birgit,, jag hoppas verkligen att dina inlägg inte präglar din vardag.
Jag tycker att du i dina svar är en riktig olyckskorp.
En tråkig inställning att alltid se och varna för det det negativa.
Jag har byggt en 5-6 hus, startat 3 företag, bott 11 år i Frankrike som pensionär.
Vad skulle hända om ?
Tänk på att...
Man måste väl chansa lite i livet?
Alla mina beslut har väl inte varit bra och jag har t.ex förlorat pengar nu i slutet av mitt liv.
So what? Det är väl som det är och man får anpassa sig.
En gång lyfte du ett varnande finger åt mig.
Vad skulle hända om jag inte kom överens med son o svärdotter eftersom vi bodde i attefallare på deras tomt?
Tänk att leva sitt liv med ett halvfullt glas, alltid.
 
  • Gilla
BjörnKraft och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.