BirgitS
Eller om man bor i det och blir så rörelsehindrad att man inte längre kan bo i det eftersom tillgänglighetskraven inte är uppfyllda.

Är man gäst förväntas man ha en permanent bostad någon annanstans.
 
  • Gilla
David__11 och 1 till
  • Laddar…
Attefallshuset kan placeras närmare än 8 meter från eget bostadshus. Tabell 5:611 gäller i BBR vilken medger lättnader. Det går även att frångå allmänt råd och verifiera utförande analytiskt, genom t.ex. beräkningar.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Så vad är haken med att benämna det som "gästhus" i bygganmälan?

För finns det ingen hake så borde väl alla ansöka det som gästhus, då har man ju full frihet med hur man vill ha planlösning och isolering?

@Marlen Eskilsson
Finns det någon kunnig som kan svara?
Charlotte Andersson sa att det inte finns några sanktioner mot att använda ett "gästhus" som bostad. Det finns ju många som bor permanent i fritidshus också och det är samma där att energireglerna och reglerna om tillgänglighet inte behöver följas.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Charlotte Andersson sa att det inte finns några sanktioner mot att använda ett "gästhus" som bostad. Det finns ju många som bor permanent i fritidshus också och det är samma där att energireglerna och reglerna om tillgänglighet inte behöver följas.
Vet Charlotte vad som händer i de fallen om en i hushållet behöver en rullstol, dvs. en tillgänglighetsanpassad bostad för att kunna bo där?
I gamla hus har ju kommunen en skyldighet att anpassa bostaden men vad gäller i hus som är så nya att de enligt reglerna borde vara anpassade redan.
 
Det vet hon säkert, hon berättar ju bara hur reglerna är utformade.

Den typen av småhus bebos nog oftast inte under någon längre tid permanent. De som jag vet hyr ett attefallshus är studenter och andra ungdomar.
 
  • Gilla
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
BirgitS BirgitS skrev:
vad som händer i de fallen om en i hushållet behöver en rullstol,
Det finns nog inte någon rullstolsbunden som bor i en trång attefallare, ganska befängd regel att den ska vara rullstolsanpassad när det inte bor någon handikappad där. Och ändras livssituationen så inte kommer någon med rörelsehandikapp att bo kvar där, då vill man nog ha lite mera utrymme att röra sig på.
 
  • Gilla
sin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Mats-S Mats-S skrev:
Det finns nog inte någon rullstolsbunden som bor i en trång attefallare, ganska befängd regel att den ska vara rullstolsanpassad när det inte bor någon handikappad där. Och ändras livssituationen så inte kommer någon med rörelsehandikapp att bo kvar där, då vill man nog ha lite mera utrymme att röra sig på.
Jag håller helt med om att knappast någon som redan är rullstolsburen flyttar in där men efter att ha varit med om att äldre släktingar har behövt rullator eller rullstol på gamla dar så vet jag att det de har önskat väldigt mycket är att kunna bo kvar där de känner sig hemma och det trots att det har betytt många kompromisser och vad andra tycker sämre livskvalitet.

Sen ska man inte glömma händelserna där man behöver rullstol under 1-2 månader. Jag hade en släkting som bröt höften och skadade axeln i en skidolycka, vilket ledde till att hen behövde sitta i rullstol i 1-2 månader (kryckor fungerade inte pga. axelskadan).
 
  • Gilla
Eldräven
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Det finns nog inte någon rullstolsbunden som bor i en trång attefallare, ganska befängd regel att den ska vara rullstolsanpassad när det inte bor någon handikappad där. Och ändras livssituationen så inte kommer någon med rörelsehandikapp att bo kvar där, då vill man nog ha lite mera utrymme att röra sig på.
Nu kan det ju vara så att olyckan är framme och den som bor i attefallaren tvingas under en period sitta i rullstol, behöva ha hjälp vid dusch och toabesök. Ska den personen behöva flytta när den inom ett par månader är fullt frisk? Ska t ex en student (vanligt att de hyr attefallare) som crachat i skidbacken tvingas flytta för att hen inte kan gå på toa?

Tillgänglighetsanpassningen är inte endast till för äldre och skröpliga (som enl många borde flytta till något hem). Det är till för alla. Olyckan kan vara framme fast du och hela familjen är hur pigga som helst.

Edit. Jag skrev för långsamt, ser att BirgitS han före. 🙂
 
  • Gilla
Eldräven och 1 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Fin ritning. Men ingen dusch på entréplan, och trappa ner till entrén? Utan tillräckligt med plats för rullstolen.. tror inte den gå igenom
Det kan den göra, om användningen är gäststuga.
 
M MetteKson skrev:
Nu kan det ju vara så att olyckan är framme och den som bor i attefallaren tvingas under en period sitta i rullstol, behöva ha hjälp vid dusch och toabesök. Ska den personen behöva flytta när den inom ett par månader är fullt frisk? Ska t ex en student (vanligt att de hyr attefallare) som crachat i skidbacken tvingas flytta för att hen inte kan gå på toa?

Tillgänglighetsanpassningen är inte endast till för äldre och skröpliga (som enl många borde flytta till något hem). Det är till för alla. Olyckan kan vara framme fast du och hela familjen är hur pigga som helst.

Edit. Jag skrev för långsamt, ser att BirgitS han före. 🙂
Jag förstår argumentet, men det måste finnas hundratusentals bostäder där rullstolar inte går in i badrummet, har trappor till entren och allmänt otillgängliga med rullstol, så hur gör man där?. Jag tycker det är överdrivet att påtvinga tillgänglighetsanpassningar i attefallshus som byggs av privatpersoner på sina tomter. Om attefallshusen däremot skall säljas som egen bostad som en del av en brf så tycker jag dock tvärtom. Men någon sådan uppdelning verkar inte finnas i lagboken
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
S surfarn skrev:
Jag förstår argumentet, men det måste finnas hundratusentals bostäder där rullstolar inte går in i badrummet, har trappor till entren och allmänt otillgängliga med rullstol, så hur gör man där?.
I gamla hus har kommunen skyldighet att göra de anpassningar som behövs, om det inte är totalt omöjligt. Men det är många gånger väldigt dyrt, en rak trapphiss mellan två våningar inomhus gick redan för 15 år sen på typ 200 000.

Är det omöjligt så lär kommunen stötta med hjälp till ny bostad och flytt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
I gamla hus har kommunen skyldighet att göra de anpassningar som behövs, om det inte är totalt omöjligt. Men det är många gånger väldigt dyrt, en rak trapphiss mellan två våningar inomhus gick redan för 15 år sen på typ 200 000.

Är det omöjligt så lär kommunen stötta med hjälp till ny bostad och flytt.
BirgitS BirgitS skrev:
Eller om man bor i det och blir så rörelsehindrad att man inte längre kan bo i det eftersom tillgänglighetskraven inte är uppfyllda.

Är man gäst förväntas man ha en permanent bostad någon annanstans.
Vissa vill ha byxor och hängslen. Visst det kan ju bli så att man blir rullstolsbunden och då får man väl ta det problemet då? Det kan ju inte vara så att man bygger en dum och dålig vardag bara för att man eventuellt senare hamnar i rullstol. Man får väl chansa? Det gör man väl varje dag med mycket? Äter fel, går över gatan, gränsen går vid att besöka kannibaler på Nya Guinea tycker jag. Vi bor nu i en Attefallare, okej vi klarar kraven, men det betyder att jag får bo i en sjukhussäng i köket. Jag är 77, vem vet jag kanske har tur och dör innan dess?
 
Du klarar en dörröppning under standard 90cm bredd och ett badrum som inte är enligt dagens krav med en rulle utan problem. Speciellt om det är under en begränsad tid.
 
Stuvade om lite. Få se om byggnadskontoret slår bakut.
 
  • 3D-modell av ett hus med måttmarkerat, vit träfasad, svart tak, blå fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av hus, vit, måttsatt, lutande tak, fönster, enkel konstruktion, arkitektonisk ritning, grått underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av en lägenhet som visar kök, vardagsrum, sovrum, badrum och trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit ritning, möblerad lägenhetsplan, ett sovrum, kök, vardagsrum, badrum, balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS
T ToreJ01 skrev:
Stuvade om lite. Få se om byggnadskontoret slår bakut.
Uppfyller badrummet där ner tillgänglighetskraven?
Jag är tveksam, se inlägg #4.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.